2025-03-10, 15:19
Medlem
El-Knoxs avatar
Lär knappast påverka mig då jag inte dricker särskilt mycket men förslaget låter helt efterblivet, särskilt om gränsen ligger på 10x33cl burkar öl eller 1,5 flaska vin PER VECKA?

Så om en person dricker en st halvliters burk öl per dag så riskerar den att bli av med lappen?
Haha!

Jag hoppas verkligen inte det är den gränsen som gäller för det är ju bara dumt som fan.
Tänk om vi hade haft UKs pubkultur. Kunde vi lagt ner landet direkt.

Sen om man vägrar det är peth (stavning?) testet så kan de informera Transportstyrelsen?
Jaha vad ska de göra då? Dra lappen utan att ha nån som helst bevis??

Jag avskyr verkligen rattfyllon men man är fan inte riktigt klok om man tycker det här är ett bra förslag.
Går ju mer och mer mot att bli ett jävla kontroll-samhälle....
2025-03-10, 15:25
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag har själv haft problem med alkoholen, och jag sökte vård på avgiftning för ett par år sedan. Redan då fick jag en rejäl tankeställare när min läkare där, precis innan jag skrevs ut, sade att det var på gränsen att hon skickade vidare informationen om mitt besök till Transportstyrelsen, men beslutade att inte göra det. Varför jag "kom undan" har jag ingen aning om.

Trots att jag duckade det så var jag chockad - det är nämligen så att jag i hela mitt vuxna liv (tills den dagen) vandrat med villfarelsen om att doctor/patient confidentiality är ramstark, och att en läkare enbart kan läcka information om det handlar om en person som är typ våldsbenägen mördare eller något. Det var då polletten trillade ner - det finns ingen doctor/patient relation i Sverige!

Jag vet inte varför jag trodde att läkarna inte kunde agera angivare likt Stasi/Gestapo... så naiv jag var, suck. Det är nog många Svenssons som tänker likadant, speciellt de som aldrig varit i klammeri med rättvisan förutom typ en p-bot på sin höjd.

Du har alltså sett så mycket filmer från USA, så du tror att "doctor/patient confidentiality" är något som både finns och skulle vara starkt i Sverige?
2025-03-10, 15:36
Medlem
persona.von.gratas avatar
Vad tror ni. Hur många av 349 riksdagsledamöter skulle klara 0,3 gränsen? Jag gissar friskt att en ett femtiotal skulle bomma gränsen. Maggan iaf.
2025-03-10, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Menar du en läkare här på FB?

Läs det här inlägget så klarnar det lite:

(FB) Festande leder till körkortdindragning trots att man är nykter
Tack!
Det verkar inte så rättssäkert och på så många olika sätt?

” Värdet kan indikera men inte slå fast konsumtionsnivåer”

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2023/06/alkoholmarkoren-fosfatidyletanol-peth-sa-bedoms-testresultatet/
2025-03-10, 16:42
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Oftast är peth tester relaterat starkt om du söker vård för högt blodtryck, medicinering för hjärtat, blodtryck, psyklist ohälsa.

Söker du vård för ont i axeln gör man inget peth test.

Men nu vill transportstyrelsen att samtliga som söker vård ska peth testas. I alla fall om Borlänge avdelningen får bestämma.

Läkare ska säga till om peth test, men de kan lika gärna skicka brev i efterhand har man ju läst här inne.

jo om du skadat dej under alkoholrus .. det hände mig Torpa Vårdcental VäNERSBORG.. en polsk kvinnlig läkare.. anmälde henne till IVO ..
2025-03-10, 16:46
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Det är inget som "behöver gå igenom", läkarna agerar redan idag som angivare. De tar peth-test i smyg - vanliga Svenssons vet nog inte mycket om sådana test och är helt ovetandes om att de kan bli flaggade ifall deras blodvärden signalerar en hög alkoholkonsumtion. Det här kommer givetvis att sätta skräck i folk på sikt och göra att folk är livrädda för läkarna då de är våra fiender som det ser ut idag.

ja sen påstår de vi har fri sjukvård i sverige... ? jag betalar alltså skatt för ingen sjukvård alls då jag hellre dör än gör ett jävla peth test igen!
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Det är fel att ljuga. Men det här håller på att bli ett såpass skarpt läge nu att man måste konstatera att ljuga till läkaren måste kunna klassas som en vit lögn. Alternativet är ju en drakonisk bestraffning.

Om man är yrkeschaufför eller bor på landet så är det ju godnatt med indraget kort.

Om de frågar om du dricker eller använder droger så svara att du dricker kaffe, för att du måste alltid kunna köra bil.

Talar du om att du ens luktar på en lätt öl så får du ju faktiskt skylla dig själv om du blir skannad från topp till tå.
Medlem
SvD tar upp det här också.
https://www.svd.se/a/dR06kJ/miljoner-svenskar-kan-bli-av-med-korkortet-pa-grund-av-alkohol

Utdrag ur artikeln:
En granskning av Skånska Dagbladet belyser att det har blivit vanligare att läkare tar ett blodprov där det så kallade PEth-värdet mäts upp. Två höga testresultat inom ett år ska rapporteras till Transportstyrelsen.

Tidningen visar att Transportstyrelsen regelbundet stämplar bilister vars blodprov överskrider PEth-värdet 0,3 µmol/l som alkoholmissbrukare – och kan dra in körkortet enbart baserat på läkarintygen som redogör för PEth-resultaten.

Inom företagshälsovården har det enligt ett av de ledande företagen, Avonova, skett en ökning av PEth-tester med närmare 50 procent mellan 2019 och 2024.

Där uppger Niels Paarup-Petersen att Transportstyrelsens läkare i Borlänge numera regelbundet ställer diagnoser om alkoholmissbruk på patienter de aldrig träffat:

Enligt Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN) ligger 32 procent av alla vuxna svenskar i åldern 17–84 år över den nya nivå som klassats som riskbruk. Det motsvarar drygt 2,6 miljoner människor, varav närmare 1 700 000 män och 950 000 kvinnor, som alltså skulle riskera att få sitt körkort indraget efter blodprov i samband med läkarbesök.

Motivet för att dra in körkort på dessa grunder är att ytterligare minska trafikdöden. Under perioden 2012–2022 avled i genomsnitt 24 alkoholpåverkade förare i trafiken varje år. Det är dock oklart hur många av dessa som uppfyllde kriteriet för riskbruk.
2025-03-10, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Aldrig påstått eller skrivit att du skulle vara alkoholist eller narkoman.

Som du skriver är det tydligt att du är, och även berusad / hög men ok, jag är ju en ”pissluffare”. (FB lär en nya ord. Nu har jag lärt mig ett nytt sådant. Bra att veta att det finns ”pissluffare” &#128540

Du är verkligen en högdragen idiot.
Värsta sorten.
2025-03-10, 17:39
Medlem
NobleCrusaders avatar
Jag känner en man som sa lite om sina filosofiska tankar hos en läkare och sen fick han en psykiatrisk diagnos och attackerades av psykiatrin. Dom är helt dumma i huvudet då dom driver psykiatrin också.
2025-03-10, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobleCrusader
Jag känner en man som sa lite om sina filosofiska tankar hos en läkare och sen fick han en psykiatrisk diagnos och attackerades av psykiatrin. Dom är helt dumma i huvudet då dom driver psykiatrin också.
"Dom" driver psykiatrin? Också? Vilka menar du?
Transportstyrelsen? Läkarna på vårdcentralen? Eller alla läkare i en konspiration?
Det är grova anklagelser. Dela med dig, är uppriktigt nyfiken!
2025-03-10, 18:12
Medlem
NobleCrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeTheSweed
"Dom" driver psykiatrin? Också? Vilka menar du?
Transportstyrelsen? Läkarna på vårdcentralen? Eller alla läkare i en konspiration?
Det är grova anklagelser. Dela med dig, är uppriktigt nyfiken!
Hela läkarkåren har blivit kritiserad av mig efter deras attacker. Dom skiter rakt på huvudet på blåögda människor trots att vi är så få och landet erövras bit för bit av sydländare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in