Citat:
Ursprungligen postat av
hjorten16
Du har uppenbart aldrig skickat in din synpunkt eller gått upp i rätten ang spärrtid för körkort.
Första jag gick upp med var att jag körde vid övergångsställe, i rätten sitter den polisman som stoppa dig o lagt sin åsikt om händelsen, där jag vann i rätten via samförstånd att gående vinka jag skulle köra, men polisman hade sin personliga åsikt att det ska inte utgöra någon skillnad att gående vinkar att någon får köra, domare berätta polisman hade fel o jag fick behålla körkortet.
Andra gången handla om just fortkörning, polisman ger sin åsikt ang händelsen, man får sedan yttra sig hur man själv uppfatta händelsen, man får även ge sitt yttrande varför man ska få behålla eller korta ner spärrtiden, transportstyrelsen, hör då av sig till polisen och rekvirera handlingar/händelse. har du uppgett giltiga skäl kortas spärrtiden utan rättegång, eller som i första exemplet med övergångsstället där rättade domare till i rätten, men mycket bygger på polismannens egna personliga uppfattning, som domare tydligt berätta till polismannen vid rättegången, att han hade fel.
Fast vad du pratar om är tingsrätten, inte förvaltningsrätten.
Gällande exemplet om övergångsstället så har du antingen erkänt eller förnekat brott, eller hastigheten. Förnekande leder till tingsrätt.
Körkortet är något helt annat.
Alternativt att du pratar om hur det var för 20-40 år sedan.
Som det funkar nu:
Polisen misstänker dig för trafikbrott. Som innebär att körkortet ska omhändertas enligt Transportstyrelsens praxis. Är det övergångsställe så är praxisen omkörning vid övergångsställe där fara har förekommit eller hastighet över en viss gräns. Du antingen erkänner eller förnekar på plats.
Erkänner:
Du skriver under bötern. Körkortet omhändertas. Polisen skickar in Körkortet, omhändertagandeblanketten och påskrivna bötern till Transportstyrelsen. Polisen har inget mer med ärendet att göra. De kommer inte kontaktas av varken Transportstyrelsen eller Förvaltningsrätten.
Transportstyrelsen tar beslut om spärrtid.
Godtar du spärrtiden skriver du under Alternativt överklagar.
Förvaltningsrätten dömer om Transportstyrelsens beslut är godtagbart baserat på praxis.
Förnekar:
Körkortet omhändertas. Du säger din version i ett förhör och polismannen sitt i ett PM. Polisen skickar in körkortet, anmälan, ditt förhör och PM till Transportstyrelsen.
Du får en dag i tingsrätten angående brottet. Tingsrätten bryr sig inte om körkortet.
Transportstyrelsen kan här återkalla körkort i väntan på dom alternativt lämna tillbaka det tills dom faller. Är det dock mindre trafikbrott så går det snabbt till en rättegång, och Transportstyrelsen gör en initial bedömning på handlingarna som de fått om det är sannolikt att du blir dömd.
Tingsrätten dömer. Är det hastighet med laser behöver en polis inte ens vittna, räcker med protokollet.
Och har inte Transportstyrelsen redan meddelat spärrtid så görs det nu.
Sedan kan man överklaga både brottet och körkortet. Med samma princip som i första. Hovrätt kontra Förvaltningsrätt.