2025-03-09, 11:08
Medlem
Det blir dyrt detta och först ge alla ungdomar körkort helt utan motkrav eller ett regelverk kring det hela.

För att sen ta deras körkort.

Hur många 18-25 åringar klarar ett sådant blodprov?
2025-03-09, 11:11
Medlem
Kan någon läkare svara på vilka prover som tas och som ev kan ligga till grund för att nb fastställa alkoholism eller vad det nu är TS d fastställer?
2025-03-09, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Du har uppenbart aldrig skickat in din synpunkt eller gått upp i rätten ang spärrtid för körkort.

Första jag gick upp med var att jag körde vid övergångsställe, i rätten sitter den polisman som stoppa dig o lagt sin åsikt om händelsen, där jag vann i rätten via samförstånd att gående vinka jag skulle köra, men polisman hade sin personliga åsikt att det ska inte utgöra någon skillnad att gående vinkar att någon får köra, domare berätta polisman hade fel o jag fick behålla körkortet.

Andra gången handla om just fortkörning, polisman ger sin åsikt ang händelsen, man får sedan yttra sig hur man själv uppfatta händelsen, man får även ge sitt yttrande varför man ska få behålla eller korta ner spärrtiden, transportstyrelsen, hör då av sig till polisen och rekvirera handlingar/händelse. har du uppgett giltiga skäl kortas spärrtiden utan rättegång, eller som i första exemplet med övergångsstället där rättade domare till i rätten, men mycket bygger på polismannens egna personliga uppfattning, som domare tydligt berätta till polismannen vid rättegången, att han hade fel.

Fast vad du pratar om är tingsrätten, inte förvaltningsrätten.
Gällande exemplet om övergångsstället så har du antingen erkänt eller förnekat brott, eller hastigheten. Förnekande leder till tingsrätt.
Körkortet är något helt annat.

Alternativt att du pratar om hur det var för 20-40 år sedan.

Som det funkar nu:

Polisen misstänker dig för trafikbrott. Som innebär att körkortet ska omhändertas enligt Transportstyrelsens praxis. Är det övergångsställe så är praxisen omkörning vid övergångsställe där fara har förekommit eller hastighet över en viss gräns. Du antingen erkänner eller förnekar på plats.

Erkänner:
Du skriver under bötern. Körkortet omhändertas. Polisen skickar in Körkortet, omhändertagandeblanketten och påskrivna bötern till Transportstyrelsen. Polisen har inget mer med ärendet att göra. De kommer inte kontaktas av varken Transportstyrelsen eller Förvaltningsrätten.
Transportstyrelsen tar beslut om spärrtid.
Godtar du spärrtiden skriver du under Alternativt överklagar.
Förvaltningsrätten dömer om Transportstyrelsens beslut är godtagbart baserat på praxis.

Förnekar:
Körkortet omhändertas. Du säger din version i ett förhör och polismannen sitt i ett PM. Polisen skickar in körkortet, anmälan, ditt förhör och PM till Transportstyrelsen.
Du får en dag i tingsrätten angående brottet. Tingsrätten bryr sig inte om körkortet.
Transportstyrelsen kan här återkalla körkort i väntan på dom alternativt lämna tillbaka det tills dom faller. Är det dock mindre trafikbrott så går det snabbt till en rättegång, och Transportstyrelsen gör en initial bedömning på handlingarna som de fått om det är sannolikt att du blir dömd.
Tingsrätten dömer. Är det hastighet med laser behöver en polis inte ens vittna, räcker med protokollet.
Och har inte Transportstyrelsen redan meddelat spärrtid så görs det nu.
Sedan kan man överklaga både brottet och körkortet. Med samma princip som i första. Hovrätt kontra Förvaltningsrätt.
2025-03-09, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag lägger mig inte i moralen. Människan har alltid berusat sig med olika medel.

Jag bara konstaterar att du förmodligen inte betalar, vilket du beklagade... seså, har ni inte gudstjänst idag?

Berusning och framförandet av fordon harmonierar dåligt!

Har jag beklagat att jag inte betalar?

Vad har gudstjänst med trådens rubrik att göra?

Dricker du? Är du berusad? På droger?
2025-03-09, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives2
Fast vad du pratar om är tingsrätten, inte förvaltningsrätten.
Gällande exemplet om övergångsstället så har du antingen erkänt eller förnekat brott, eller hastigheten. Förnekande leder till tingsrätt.
Körkortet är något helt annat.

Alternativt att du pratar om hur det var för 20-40 år sedan.

Som det funkar nu:

Polisen misstänker dig för trafikbrott. Som innebär att körkortet ska omhändertas enligt Transportstyrelsens praxis. Är det övergångsställe så är praxisen omkörning vid övergångsställe där fara har förekommit eller hastighet över en viss gräns. Du antingen erkänner eller förnekar på plats.

Erkänner:
Du skriver under bötern. Körkortet omhändertas. Polisen skickar in Körkortet, omhändertagandeblanketten och påskrivna bötern till Transportstyrelsen. Polisen har inget mer med ärendet att göra. De kommer inte kontaktas av varken Transportstyrelsen eller Förvaltningsrätten.
Transportstyrelsen tar beslut om spärrtid.
Godtar du spärrtiden skriver du under Alternativt överklagar.
Förvaltningsrätten dömer om Transportstyrelsens beslut är godtagbart baserat på praxis.

Förnekar:
Körkortet omhändertas. Du säger din version i ett förhör och polismannen sitt i ett PM. Polisen skickar in körkortet, anmälan, ditt förhör och PM till Transportstyrelsen.
Du får en dag i tingsrätten angående brottet. Tingsrätten bryr sig inte om körkortet.
Transportstyrelsen kan här återkalla körkort i väntan på dom alternativt lämna tillbaka det tills dom faller. Är det dock mindre trafikbrott så går det snabbt till en rättegång, och Transportstyrelsen gör en initial bedömning på handlingarna som de fått om det är sannolikt att du blir dömd.
Tingsrätten dömer. Är det hastighet med laser behöver en polis inte ens vittna, räcker med protokollet.
Och har inte Transportstyrelsen redan meddelat spärrtid så görs det nu.
Sedan kan man överklaga både brottet och körkortet. Med samma princip som i första. Hovrätt kontra Förvaltningsrätt.
Det är just här du inte förstår, tar man fortkörningen, man går ut med 3 månader, det handlar om polisens utlåtande och transportstyrelsen, ingen av dessa är juridiska personer, dvs man följer en praxis.

Men man behöver inte ens överklaga som fortkörningen o spärrtiden, jag lämnar min egna juridiska uppfattning till varför jag behöver körkortet och man beslutar att ge 1 månad istället för 3 månader som man först gick ut med, men genom att jag svara rätt fick jag 1 månad, sedan om det jag svara har något med sanningen o göra eller om jag bara visste vad jag skulle svara för att få ner kortad tid har inget med saken o göra, vara det finns ingen juridisk grund till spärrtid.

Jag plockade en paragraf från arbetsmiljöverket som utgör att jag inte får jobba på en plats där det inte finns mobiltäckning och utan möjlighet till kommunikation utan tillgång till bil, men denna händelse har ingen verklighets förankring för mig, bara en sak jag viste skulle vinna o korta ner min tid, då jag vet om att det är inga juridiska personer som gör bedömningen, men det vinner i rätten.
2025-03-09, 11:41
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canonica
Kan någon läkare svara på vilka prover som tas och som ev kan ligga till grund för att nb fastställa alkoholism eller vad det nu är TS d fastställer?
Menar du en läkare här på FB?

Läs det här inlägget så klarnar det lite:

(FB) Festande leder till körkortdindragning trots att man är nykter
2025-03-09, 11:48
Medlem
KaninHitlers avatar
Tycker förövrigt att det här är jättebra. Alkisar är knarkare...alkohol är knark och dessa skall inte vara i trafiken överhuvudtaget. Bort med lappen.
Idioter som häller i sig lösningsmedel för att uppnå berusning är liksom på samma nivå som idioter som sniffar lim eller droger framställda av batterisyra. Knarkaräckel...har man så jävla dåligt omdöme skall man inte vara i trafiken.

Alkholförtärare är knarkare....inte ett dugg bättre än de idioter som springer runt plattan för att köpa skit att stoppa i sig. Bort med lappen så vi hederliga genetiskt friska människor kan leva i trygghet.
2025-03-09, 11:54
Medlem
Och dessa prövas om och om igen av Förvaltningsrätten. Därav att det blir praxis.
Därav att 31km/h för fort på 100 väg gör att körkortet återkallas i 2 månader, sedan +/- 1 månad beroende på omständigheter och historik gällande trafikbrott.

Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Det är just här du inte förstår, tar man fortkörningen, man går ut med 3 månader, det handlar om polisens utlåtande och transportstyrelsen, ingen av dessa är juridiska personer, dvs man följer en praxis.

Men man behöver inte ens överklaga som fortkörningen o spärrtiden, jag lämnar min egna juridiska uppfattning till varför jag behöver körkortet och man beslutar att ge 1 månad istället för 3 månader som man först gick ut med, men genom att jag svara rätt fick jag 1 månad, sedan om det jag svara har något med sanningen o göra eller om jag bara visste vad jag skulle svara för att få ner kortad tid har inget med saken o göra, vara det finns ingen juridisk grund till spärrtid.

Jag plockade en paragraf från arbetsmiljöverket som utgör att jag inte får jobba på en plats där det inte finns mobiltäckning och utan möjlighet till kommunikation utan tillgång till bil, men denna händelse har ingen verklighets förankring för mig, bara en sak jag viste skulle vinna o korta ner min tid, då jag vet om att det är inga juridiska personer som gör bedömningen, men det vinner i rätten.

Och dessa prövas om och om igen av Förvaltningsrätten. Därav att det blir praxis.
Därav att 31km/h för fort på 100 väg gör att körkortet återkallas i 2 månader, sedan +/- 1 månad beroende på omständigheter och historik gällande trafikbrott.
2025-03-09, 11:57
Medlem
SnutteFia03s avatar
Först tänkte jag att det var lite väl strikt, men en fördel med detta är ju att man potentiellt sett kan stoppa personer med ett aktivt missbruk innan de sätter sig bakom ratten med alkohol i kroppen.

Däremot borde inte transportstyrelsen uppmärksammas vid första provtagningstillfället, utan man borde göra flera provtagningar över tid för att se om personen verkligen har en rutin av att dricka mycket eller om det bara var något som sammanföll med att det första provet togs. Det kanske är så det fungerar också, men har inte fördjupat mig såpass i ämnet.
2025-03-09, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives2

Det är här du inte förstår, transportstyrelsen skicka ut att jag kommer få 3 månader spärrtid, samtidigt som jag ges möjlighet att uppge skäl till varför jag ska få kortare tid.

Enbart via min juridiska kunskaper kunde jag korta ner tiden till 1 månad, jag visste om jag kunde använda arbetsmiljöverkets paragraf till att korta ner spärrtiden.
Poängen är att paragrafen jag använde har ingen verklighetsförankring, det är bara mina juridiska kunskap som visste om att använda denna paragraf kommer korta ner tiden, precis på likande sätt som advokater gör.

Att jag kunde lura systemet så enkelt, bevisa det jag berätta, det är inga juridiska personer som gör bedömanden, annars skulle inte jag kunna skicka upp dom så lätt på läktaren med en enkel paragraf.
2025-03-09, 12:18
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Tycker förövrigt att det här är jättebra. Alkisar är knarkare...alkohol är knark och dessa skall inte vara i trafiken överhuvudtaget. Bort med lappen.
Idioter som häller i sig lösningsmedel för att uppnå berusning är liksom på samma nivå som idioter som sniffar lim eller droger framställda av batterisyra. Knarkaräckel...har man så jävla dåligt omdöme skall man inte vara i trafiken.

Alkholförtärare är knarkare....inte ett dugg bättre än de idioter som springer runt plattan för att köpa skit att stoppa i sig. Bort med lappen så vi hederliga genetiskt friska människor kan leva i trygghet.

Alla som vistas inom Sveriges gränser borde testas regelbundet så att ingen olämplig vistas i trafiken. Alltså även gångare bör inkluderas då de rör sig i trafikmiljön. Även andra saker än just alkohol borde testas för då vi inte heller villa ha er svårt förståndshandikappade i trafiken.

Ännu bättre hade det varit att testa för allt som gör det olämpligt att vara del av samhället och låta avliva de som misslyckas med testet, det kan ju vara en inbyggd del i testet att om du överlever så var du godkänd.
2025-03-09, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler

"Miljontals svenskar riskerar att flaggas som högkonsumenter av alkohol enligt Transportstyrelsens mätnivåer.

Det räcker med att du dricker en och en halv flaska vin, eller sex och en halv långburk folköl eller tio småburkar starköl – i veckan."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zA3my9/korkortet-kan-dras-in-om-du-dricker-1-5-flaska-vin-i-veckan

ja det blir nog ganska tomt på vägarna, blir nog mest pingstvänner och liknande?

1 folköl per dag är väl inte att klassa som alkoholism?

hoppas att det även gäller vår adel i bryssel och strasbourg, blir nog inte många kvar där?
alltså är man olämplig som bilförare är man även olämplig som politiker

2010

"Öl och vin till lunchen och cocktailparty på kvällen. Varje dag serveras det gratis alkohol i Europaparlamentet. Och enligt svenska parlamentariker är spritkulturen ett demokratiskt problem.

– Vi gör det här varje kväll, säger en av männen i vit skjorta medan han lägger champagneflaskor på kylning i en ishink.

Det är onsdag, en helt vanlig dag i parlamentet.

– Varje dag finns det gratis alkohol att dricka, säger miljöpartiets parlamentariker Carl Schlyter när Accent frågar om alkoholkulturen bland politikerna i Europaparlamentet."

https://accentmagasin.se/politik/alkoholen-flodar-i-parlamentet/
Senast redigerad av klinkerhofen 2025-03-09 kl. 12:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in