2025-03-10, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Socialtjänsten har väl inga läkare motsvarande FK som kan "ogiltigförklara" läkarens intyg om varaktigt nedsatt arbetsförmåga, alltså borde SOC i Örebro ha godkänt RA´s eventuella ansökan om försörjningstöd?

Jag har inte svaren på dina frågor.
Men jag tänker att han har väl haft försörjningsstöd 2018-2025?
Finns det någonting som säger att Soc inte godtog läkarens intyg 2018?

Det finns säkert regler på hur länge ett sådant intyg gäller, om det fått avslag från FK.
Citera
2025-03-10, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja. Du har helt rätt. Den här situationen visar precis det du skriver och en del annat.

Tyvärr har nog socialtjänsten följt alla regler och man bör nog se över de reglerna.

Men jag återkommer till att man måste kunna få de här individerna till läkare. Om de aldrig träffar någon läkare kommer sådant här att hända igen.

Dessutom: Nu var det här lagliga vapen men det finns otroligt mycket illegala vapen i omlopp. Han kunde ha utfört dåden med ett sådant om han inte hade haft sina egna, lagliga vapen.

Öppenvården är överlastad. Och även om man orkar ligga på för att få tid är det givetvis ingen garanti att man blir sedd, hörd och att adekvata åtgärder sätts in.
Har man blivit avpolletterad eller felbehandlad ett par gånger ser man ingen lösning i det.
I RA:s fall har han bedömts arbetsför av Försäkringskassan och det är utifrån det kommunen, AF m.fl. arbetar. Ingen kommer att se till att han får en tid hos psykiatrin eller vad det nu kan vara även om man egentligen anser att det är vägen att gå.
Citera
2025-03-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Öppenvården är överlastad. Och även om man orkar ligga på för att få tid är det givetvis ingen garanti att man blir sedd, hörd och att adekvata åtgärder sätts in.
Har man blivit avpolletterad eller felbehandlad ett par gånger ser man ingen lösning i det.
I RA:s fall har han bedömts arbetsför av Försäkringskassan och det är utifrån det kommunen, AF m.fl. arbetar. Ingen kommer att se till att han får en tid hos psykiatrin eller vad det nu kan vara även om man egentligen anser att det är vägen att gå.
Man kunde i alla fall fått ett underlag för att ta ifrån honom vapnen och för att han skulle få sjukersättning el. likn.
Citera
2025-03-10, 16:34
Medlem
Citat:
Då innebär det att SOC bryter mot Socialtjänstlagen för vilket stöd i den lagen har de att gå enbart på FK´s bedömning och bortse helt och hållet från läkarens bedömning?

Det här har vi redan diskuterat. Det är FK:s läkares bedömning som ligger till grund för ersättning.
De kan ifrågasätta allt. Utan att träffa eller prata med varken patient eller läkare vars intyg de avfärdar.

Socialtjänsten har inget med läkarbedömningar att göra, de får "ansvaret" när staten avsagt sig det.
Alternativt f.d. arbetsgivare om personen var anställd när han sjukskrevs.
Citera
2025-03-10, 16:36
Medlem
Citat:
Man kunde i alla fall fått ett underlag för att ta ifrån honom vapnen och för att han skulle få sjukersättning el. likn.

Igen då. Han har inte misskött vapenlicens, körkort eller annat innan händelsen. Det är väldigt enkelt att spekulera i efterhand.
Citera
2025-03-10, 16:38
Medlem
Citat:
Igen då. Han har inte misskött vapenlicens, körkort eller annat innan händelsen. Det är väldigt enkelt att spekulera i efterhand.
Möjligen hade hans psykiska status framkommit vid ett läkarmöte, så att han hade kunnat få ersättning från FK?

Men visst jag har kanske fel.
Citera
2025-03-10, 16:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Och det kan de avsäga sig med stöd i lagar och riktlinjer de själva utformat. Eller passa vidare utan uppföljninngsplikt.

Men jag fattar att jag snackar med handen här.
Jag kan bara innerligt hoppas att du inte hamnar i ett läge där du får uppleva verkligheten med lagstiftningen du hänvisar till. Och blir en av de hundratusentals som hamnat mellan stolar och i olika moment 22.
Nej, det finns inget som helst lagstöd för att ”avsäga” sig ansvaret.

Vad är det du inte förstår? Det du beskriver är konsekvenser av att verksamheterna bryter mot lagen. (Och jag har som närstående harvat runt i detta träsk i åratal.)

Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Jo men du kan ju inte använda dig av ett 7 år gammalt sjukintyg och hävda att det ska gälla?
Det är den enda uppgift om läkarkontakt som hittills framkommit. Under tiden har han ju haft ersättning från socialtjänsten. Det har inte framkommit någon grund för de plötsligt ändrade kraven från socialtjänsten.
Citera
2025-03-10, 16:43
Medlem
Citat:
Det här har vi redan diskuterat. Det är FK:s läkares bedömning som ligger till grund för ersättning.
De kan ifrågasätta allt. Utan att träffa eller prata med varken patient eller läkare vars intyg de avfärdar.

Socialtjänsten har inget med läkarbedömningar att göra, de får "ansvaret" när staten avsagt sig det.
Alternativt f.d. arbetsgivare om personen var anställd när han sjukskrevs.

Om inte SOC har något med läkarbedömningar att göra, vad i lagen stödjer beslutsprocessen som säger att FK´s bedömning vägen tynge och att SOC ska gå på det?
Nu pratar vi inte om hur det fungerar i praktiken utan vad lagen säger.
Citera
2025-03-10, 16:48
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ja. Du har helt rätt. Den här situationen visar precis det du skriver och en del annat.

Tyvärr har nog socialtjänsten följt alla regler och man bör nog se över de reglerna.

Men jag återkommer till att man måste kunna få de här individerna till läkare. Om de aldrig träffar någon läkare kommer sådant här att hända igen.

Dessutom: Nu var det här lagliga vapen men det finns otroligt mycket illegala vapen i omlopp. Han kunde ha utfört dåden med ett sådant om han inte hade haft sina egna, lagliga vapen.
Nej, socialtjänsten har inte följt socialtjänstlagen om det som hittills framkommit i media stämmer.

När det gäller läkarkontakt så är avsikten med regelverket att socialtjänsten och vården ska samverka för att den enskilde ska få sina behov tillgodosedda. Om regelverket följs så ingår alltså läkarkontakten.

I praktiken fuskar huvudmännen fullständigt samvetslöst och motarbetar systematiskt hela regelverket. Det är mycket sjuka verksamheter som bokstavligen skadar och dödar människor inför öppen ridå i Sverige. Det är obegripligt att det här får fortsätta år efter år.
Citera
2025-03-10, 16:49
Medlem
Citat:
Om inte SOC har något med läkarbedömningar att göra, vad i lagen stödjer beslutsprocessen som säger att FK´s bedömning vägen tynge och att SOC ska gå på det?
Nu pratar vi inte om hur det fungerar i praktiken utan vad lagen säger.

Den säger det jag skrivit. Lagstiftningen är att kommunerna är sista bastionen.
Citera
2025-03-10, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, socialtjänsten har inte följt socialtjänstlagen om det som hittills framkommit i media stämmer.

När det gäller läkarkontakt så är avsikten med regelverket att socialtjänsten och vården ska samverka för att den enskilde ska få sina behov tillgodosedda. Om regelverket följs så ingår alltså läkarkontakten.

I praktiken fuskar huvudmännen fullständigt samvetslöst och motarbetar systematiskt hela regelverket. Det är mycket sjuka verksamheter som bokstavligen skadar och dödar människor inför öppen ridå i Sverige. Det är obegripligt att det här får fortsätta år efter år.
OK. Jag har inte följt det här på ett tag så du har säkert rätt.
Citera
2025-03-10, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är den enda uppgift om läkarkontakt som hittills framkommit. Under tiden har han ju haft ersättning från socialtjänsten. Det har inte framkommit någon grund för de plötsligt ändrade kraven från socialtjänsten.

Finns det någonting som påstår att Soc ändrat några krav?

Det kan ju varit så att han varit arbetssökande en tid och klarat av det, men att hans hälsa försämrades till den grad att han inte längre klarade av att söka jobb i samma omfattning längre. Alternativt att han fick en ny handläggare på AF som ansåg att han skulle söka fler jobb per månad än den tidigare handläggaren tyckte.

Om det inte förändrats på senare år så är antalet sökta jobb en bedömningsfråga hos handläggaren på AF. Jag hade de som tyckte att 4 jobb räckte medan andra tyckte att det skulle vara minst 10. Det kunde räcka med att ordinarie handläggare blev sjuk och att en vikarie skulle bedöma aktivitetsrapporten den månaden för att man skulle få problem - fastän man följt vad som var överenskommet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in