Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Jag förstår inte riktigt vad du vill säga. Det finns inget lagstöd för något som du tar upp. Jag kan bara upprepa att det du beskriver är konsekvensen av att de offentliga verksamheterna bryter mot lagen.
Av det som hittills framkommit är det uppenbart att socialtjänsten i Örebro inte följt lagkraven (om uppgifterna i media stämmer). Om socialtjänsten istället följt regelverket och gett RA adekvat hjälp hade dådet sannolikt kunnat undvikas.
Nu påstår jag inte att alla uppgifter gällande RA stämmer, men om vi ponerar.
A) den läkare på FK som avslog läkarens intyg gällande RA gjorde det enligt gällande lag och riktlinjer.
Att ingen då tog strid är enligt lag och riktlinjer.
Då är RA ur FK:s händer. Liksom ifrågasättandet av hans arbetsduglighet.
Vilket då blir AF:s problem, de har en person som FK anser är kapabel, men kanske inte motsvarar det i verkligheten.
Gällande försörjningen hamnar den i tassarna på kommunen när staten avsagt sig problemet och kostnaden.
B) Att kommunen kunde dra in försörjningsstöd med hänvisning till att RA inte ansökte om tillräckligt många jobb är också enligt riktlinjerna.
Om konsekvensen blev att han blev bostadslös kan man hänvisa till någon inom "tak-över-huvudet-garantin". Som också har rätt att neka enligt gällande lag och riktlinjer.
O.s.v. ad nauseam.
Det finns ingen i ovanstående som har ansvar för någon helhetsbild eller att guida RA till rätt hjälp.