Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Varför den ena massaker i Hama är okej och politiskt motiverad, medan den andra i Homs är en bestialisk etnisk rensning är svårt att se.
Quid pro quo som jag ser det. Hama var 10 ggr större, men slog mot ett fäste för muslimska brödraskapet. Homs slår mot ett fäste för Assad.
Jag har inte jämfört Homs/hama och kanske enbart blandade ihop de två då de har liknande namn,
Det är dock skillnad på massaker och massaker. Fattar inte att jag måste peka på liberala "sanningar" som jag inte ens fullt ut tror är sanningar, men som antagligen du definitivt tror är sant. Jag talar då om att folkmord (försök till förintelse av ett folk) är värra än brutal agerande för att vinna ett krig.
Men kom ihåg nu att Saddam stod på Västs sida när han massakrerade allt från shia, kurder och iranier i siffror som Assad aldrig nådde fram till. Till och med etnisk rensning av kurder var accepterad av Väst innan han blev en hemsk folkmordstyrann.
Värsta folkmordet i modern tid, folkmordet av 2-3 miljoner bangladesher av pakistanier nämns i princip aldrig ens av liberal media.
Jag undrar då vad som motiverar dig att gå till brutala hanterandet av Hama för 40 år sedan? I den brutala värld som heter mellanöstern kan du ju välja och vraka mellan folkmord och massaker:
Svarta september i Jordanien, Sabra och Shatila i Libanon, Halabja i Irak, algeriska inbördeskriget, etc.
Idag har vi ju massaker i Yemen, Gaza och Sudan som får Hama att blekna.
Men vi räknar som sagt försök till förintelse av folkgrupper som värre än vanlig brutalitet, det är en liberal sanning som du här vill överge? Varför räknar vi ISIS som värre än Saddam när Saddam mördade så många fler än ISIS hann med?
Citat:
Låt den interimsregering som finns konsolidera sin makt och se först att stridigheterna upphört.
Så får vi se hur landet utvecklar sig.
Al-Jolani har som sagt beordrat att beslagta soldaternas kameror och mobiltelefoner. Ifall inget filmas så kommer inte västerländsk media att bry sig förhoppningsvis och massakern kan ske utan att någon protesterar.
Låt den interimsregering som finns konsolidera sin makt och se först att stridigheterna upphört.
Så får vi se hur landet utvecklar sig.
[/quote]