2025-03-10, 05:46
Medlem
Det GÅR ju fan inte att hitta en sås i butikerna, där basen för fettet INTE är gjort på rapsolja???

Rapsolja är ju riktigt O-hälsosamt för kroppen (läs på om s k fröoljor och hur det inflammerar kroppen osv).

Man vill ju ha såser där baset för fettet, istället är olivolja, smör, och ja vilka andra nyttiga fetter det nu finns.

Det enda i såsväg (eller som i a f gör så att maten inte blir lika "torr") som finns som inte är gjort på rapsolja, som jag kan komma på, är väl typ guakamole, och även något slags (jättedyrt, franskt?) smör som är smaksatt med vitlök (säljs som en stång).

Kommer ni på fler (färdiga att köpa i butik) alternativ?

Finns det verkligen inga såser att köpa som inte är gjorda på rapsolja? Jag har för mig att jag hittade någon för ett antal år sedan, men jag har glömt bort märke/namn osv.
Citera
2025-03-10, 05:48
Medlem
Jungman-Janssons avatar
kryddsmör, köp eller gör eget
Citera
2025-03-10, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-reptoid
Finns det verkligen inga såser att köpa som inte är gjorda på rapsolja?
Tomatbaserade såser, som Felix grill- och kebabsås, riktigt god för övrigt. Färdig rödvinssås, pepparsås och liknande brukar inte heller innehålla rapsolja. Kryddsmör, som någon nämnde. Biggans innehåller inte rapsolja utan smör.

Emulsionssåser utan rapsolja blir dock svårt att hitta. Att själv slå en bea eller majonnäs är dock inte extremt svårt. Anledningen till att jag oftast köper färdig sådan sås, beror på att det blir mer än vad jag kan göra av med om jag gör den själv. Oftast brukar jag dock göra en redd skysås eller kryddsmör, om det är till en köttbit.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-03-10 kl. 06:14.
Citera
2025-03-10, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jungman-Jansson
kryddsmör, köp eller gör eget

Tack.

Jag såg nu att det finns vitlökssmör för "bara" 220 kr kilot (bättre det än på ICA där det typ kostar 500-600 kr kilot).

Går det (färdiggjort) att komma billigare undan???

220 kr kilot för lite smör och vitlök är ju fortfarande helt cp-dyrt. Borde kosta 100 kr kilot.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tomatbaserade såser, som Felix grill- och kebabsås, riktigt god för övrigt. Färdig rödvinssås, pepparsås och liknande brukar inte heller innehålla rapsolja. Kryddsmör, som någon nämnde. Biggans innehåller inte rapsolja utan smör.

Emulsionssåser utan rapsolja blir dock svårt att hitta. Att själv slå en bea eller majonnäs är dock inte extremt svårt. Anledningen till att jag oftast köper färdig sådan sås, beror på att det blir mer än vad jag kan göra av med om jag gör den själv. Oftast brukar jag dock göra en redd skysås eller kryddsmör, om det är till en köttbit.

Tack.

Felix grill- och kebabsås, har 0 (???!) procent fett, och 15 procent socker i sig. Nej tack.

Rödvinssås kan man kanske varva med, den innehåller dock inget fett, men bara 3 procent socker.

Dock är det en del konstiga ämnen i?

Pepparsås, ena (Lohmander / Jensen Kokken) jag tittar på innehåller soja (feminiserande), och Garants innehåller dessutom rapsolja.

ICAs är faktiskt tro´t eller ej gjord på grädde, tyvärr ÄVEN på rapsolja.

Eriks pepparsås är gjord på rapsolja

Coops pepparsås också gjord på rapsolja.
Citera
2025-03-10, 07:01
Medlem
Masingas avatar
Transfetter: Vissa är oroade över att rapsolja kan innehålla transfetter, särskilt om den är industriellt bearbetad. Det är viktigt att notera att kallpressad rapsolja, som inte är raffinerad, innehåller mycket små mängder naturliga transfetter, vilket inte anses vara hälsofarligt.
Citera
2025-03-10, 07:02
Medlem
Citat:
Felix grill- och kebabsås, har 0 (???!) procent fett, och 15 procent socker i sig. Nej tack.

Rödvinssås kan man kanske varva med, den innehåller dock inget fett, men bara 3 procent socker.

Dock är det en del konstiga ämnen i?

Pepparsås, ena (Lohmander / Jensen Kokken) jag tittar på innehåller soja (feminiserande), och Garants innehåller dessutom rapsolja.

ICAs är faktiskt tro´t eller ej gjord på grädde, tyvärr ÄVEN på rapsolja.

Eriks pepparsås är gjord på rapsolja

Coops pepparsås också gjord på rapsolja.
Varför gör du inte såsen själv, om du oroar dig över färdiga såsers innehåll? Vare sig du väljer pepparsås, rödvinssås eller bea, så gör du den medans köttet vilar.
Citera
2025-03-10, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Varför gör du inte såsen själv, om du oroar dig över färdiga såsers innehåll? Vare sig du väljer pepparsås, rödvinssås eller bea, så gör du den medans köttet vilar.

Ungkarl/lat och några andra skäl också

Jag äter köttet rått dessutom (som Rambo eller Conan the Barbarian) . Jag måste motverka alla biologiskt feminiserande kemikalier som NWO använder som krigföring numera mot mänskligheten.
Citera
2025-03-10, 07:14
Medlem
Citat:
Ungkarl/lat och några andra skäl också

Jag äter köttet rått dessutom.
Vill du ha bea till rått kött? En äggula, lite hackad lök och pepparrot är vad som behövs.
Citera
2025-03-10, 07:26
Avslutad
Smält 50g smör, i med ett ägg, krydda, klart.
Citera
2025-03-10, 07:40
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Det GÅR ju fan inte att hitta en sås i butikerna, där basen för fettet INTE är gjort på rapsolja???

Rapsolja är ju riktigt O-hälsosamt för kroppen (läs på om s k fröoljor och hur det inflammerar kroppen osv).

Man vill ju ha såser där baset för fettet, istället är olivolja, smör, och ja vilka andra nyttiga fetter det nu finns.

Det enda i såsväg (eller som i a f gör så att maten inte blir lika "torr") som finns som inte är gjort på rapsolja, som jag kan komma på, är väl typ guakamole, och även något slags (jättedyrt, franskt?) smör som är smaksatt med vitlök (säljs som en stång).

Finns det verkligen inga såser att köpa som inte är gjorda på rapsolja? Jag har för mig att jag hittade någon för ett antal år sedan, men jag har glömt bort märke/namn osv.
Fräs vitlök och örter och kryddor i smör och där har du en bra sås.
Citera
2025-03-10, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Transfetter: Vissa är oroade över att rapsolja kan innehålla transfetter, särskilt om den är industriellt bearbetad. Det är viktigt att notera att kallpressad rapsolja, som inte är raffinerad, innehåller mycket små mängder naturliga transfetter, vilket inte anses vara hälsofarligt.

Rapsolja är ändå farligt.

Du kan använda det som bränsle i bilar osv.

Säger allt.
Citera
2025-03-10, 08:32
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:

Med tanke på att du uppenbarligen har armar och händer, så bör du givetvis laga din egen sås, sky eller röra. Det är inte svårt. Saknar du känsla och intresse för matlagning går det (oftast) ypperligt att följa ett recept. På det viset slipper du palmolja och en flod av onödiga och skadliga kemikalier. Busenkelt. Du har ju dessutom internet, där finns både recept och allehanda videos som visar hur slår din sås. Smaklig spis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in