2025-03-09, 20:18
Medlem
Har inte märkt av något att fler skulle använda kontanter. Det finns alltid en liten omsättning av kontanter, men att det skulle öka förvånar mig.

Däremot så har jag noterat att de flesta som använder kontanter gör det i mataffären inte i andra affärer.

Då faller väl lite resonemanget att man inte vill andra ska se vad man köper? För mat är helt harmlöst, men kanske att folk skäms lite för att de köper mer godis än mat?
Citera
2025-03-09, 20:26
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Har ni också märkt en kraftig uppgång av betalning med kontanter på senaste tiden?

Jag brukar gå och småhandla på Hemköp och ICA i centrala Malmö några gånger i veckan.

För några år sedan var det inte så många som betalade med kontanter i kassan, nu har jag märkt en avsevärd förändring.
Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att ca 25-35% dvs nästan var tredje kund betalar med kontanter i dessa livsmedelsaffärer, framförallt om det handlar om inköp upp till ca 200 kronor.

Utanför den ena Hemköps-butiken här i Malmö finns även bankomat precis vid entrén , och här har jag även uppmärksammat att det nästan alltid står någon och tar ut pengar där när man går förbi, inte sällan är det även kö, framförallt tidig kväll.

Det verkar inte heller som att det är någon speciell grupp av människor som föredrar att betala med kontanter, det är enligt min mening en blandad kompott av svenskar och icke svenskar, gamla som unga, ja i alla åldrar.
Dock verkar det vara en klar majoritet kvinnor som nu främst betalar med kontanter har jag märkt, skulle säga nästan 8 av 10 som jag ser betala med kontanter i kassan är tjejer/kvinnor.

Frågan är vad som ligger bakom ökningen?
Är det något samband med osäkerheten kring det världspolitiska läget?
Handlar om kontroll, säkerhet och trygghet?
- kan det vara en anledning till att det är fler kvinnor som nu betalar kontant?

Bankmaffian ska ha så lite pengar och information om mig som möjligt. Den dagen Swedistan blir kontantfri är risken för tyranni överhängande och man behöver fly landet. Titta bara på Kina eller hur Kanada gjorde emot lastbilschaufförerna som protesterade. T.ex Om du skrivit något elakt på Sociala medier så stänger staten helt enkelt av ditt konto sedan är du utelåst från samhället och kan inte resa eller ens köoa en tågbiljett. Och detta görs redan av vissa banker idag mot vissa kunder och det kommer bara bli värre.
Kommer fortsätta använda cash så länge det går för sedan får man fundera om man behöver fly landet?
Citera
2025-03-09, 20:29
Medlem
Schnyggves avatar
Har inte noterat trenden, men uppskattar den innerligt! Folk har väl börjat fatta så smått att de blir sönderknullade av bankerna! De är väl också börjat ana att om ingen använder de får bankerna än mer vatten på sin kvarn. Har ju varit lite debatt om detta också. Har själv använt kontanter en del på sistone men nu var det ett tag sedan, ska se till att ta ut lite i veckan! Bra folket!

Någon nämnde Tyskland, där är det verkligen exotiskt med alla kontanter, knappt så att mitt Visa-kort funkar, de kör dessutom med något efterblivet EC-kort eller vad de kallar det! Jag gillar kontanter och är väldigt för att de bevaras som en del av samhället, men någon måtta får det vara!
Citera
2025-03-10, 00:00
Medlem
Det beror väl på att det är mycket svarta pengar i omlopp för tillfället som inte längr kan tvättas vita. Någonstans måste de ju bli av med kontanterna från brott/ bedrägeri. Förut kunde dom växla in på något shady växlingskontor eller skicka hem dom till hemlandet via Turkkiosken.
Eller att de togs med kontanter utomlands och tvättade för att sedan överföra till sverige som vinst från försäljnning av fastiget eller vinst från mindre företagsamhet.
De senaste året har Svenska myndigheter steppat upp och satt stopp för möjligheten till penningtvätt.
Citera
2025-03-10, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Det kallas för en drogekonomi. Dessutom när man nu kan sätta in pengar på många bankomater med så tror jag folk trixar en del mellan sina konton och så med, är ju väldigt smidigt att stå vid bankomaten och ta ut från Swedbank och direkt kunna sätta in på Nordea om man vill och då behåller folk kanske en liten peng att roa sig för.
Bankerna håller stenkoll på kontantinsättningar i bankomat.
De håller koll i bakgrunden, säger inget förrän du gjort bort dej.
Behövs inga större summor.
Fick själv svara på frågor om var en insättning på c 12000kr kom ifrån.
Banken tyckte det var en såå stoor insättning.
Min insättning var inget konstigt med, jag hjälpte en äldre närstående anhörig betala in hyran pga dennes bankid på mobilen ej funkade just då.
Förbjudet det med tydligen, man får inte betala in andras räkningar via sitt eget konto då det räknas som penningtvätt tydligen.
Men med lite krokodiltårar så kom jag undan utan att bli utelåst från banken. Fasansfullt...
Citera
2025-03-11, 11:35
Medlem
HanMedPinnens avatar
Mer om riksbankens uttalande i radion igår:
https://www.sverigesradio.se/artikel/riksbankschefen-nojd-med-handelns-respons-pa-kontantkravet

Den ena de intervjuar är väldigt rädd för omvärldsläget. Den andra har "kanske nån hundring i nån byrålåda" och tycker att det kan väl vara bra att ha, men ser inte vad det ska göra för nytta om folk använder kontanter i vardagen.

Efter intervjuerna pratar riksbankschefen om hur bra det är att folk använder kontanter, men tillägger att vi måste förbättra infrastrukturen för kontanter.

En sak han nämner är att Loomis i stort sett har monopol på den typ av kontanthantering de erbjuder. Möjligen skulle den ställningen kunna inverka på priserna företag betalar för kontanthantering.

"För att det bidrar till ett mer robust samhälle och för att riksbanken säger att det behövs" skulle kunna vara ett svar på trådfrågan. Jag håller dock med om analysen i tråden att det kanske inte är det som motiverar alla kontantanvändare. Det motiverar i alla fall mig.
Citera
2025-03-11, 11:45
Avslutad
Känns lite kriminellt i Sverige att blada upp fem hundringar nu för tiden vid kassan, blickarna är kul.
Citera
2025-03-11, 11:49
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Om 40-50 år lär förmodligen riksbanken inte ens trycka upp och ge ut några kontanter. Då lär dom vara helt borta.

När jag köpte min bensinstation i början av 90 talet så var ungefär 75 procent av betalningarna med kontanter.

Runt år 2000 hade jag runt 60 procent i kontantbetalande kunder.

2010 låg det runt 30-35 procent i kontantbetalning.

2015 var det nere runt 10-15 procent.

När jag sålde stationen 2022 låg det runt 3-4 procent.

Nu när jag pratar om saken med dom som köpte företaget av mig säger dom att kontantbetalningarna är under 1 procent.

Den framtida utvecklingen är egentligen solklar när det gäller kontanter. Kontanter kommer att bli något som bara syns på museum i framtiden. På gott och ont.

Mest ont om man frågar mig.

Tror också att detta kommer inträffa inom den nära framtiden i Sverige tyvärr. Folk vill helt enkelt inte röra i kontanterna med tång så länge staten och bankerna fortsätter jävlas. Man kan inte vara säker på att en femhundring går att använda ens 5 år in i framtiden och om man vill sätta in sina pengar på ett bankkonto riskerar man att bli misstänkt för penningtvätt och få hela sin ekonomi förstörd.

Som jag ser det krävs det garantier att kontanter som finns idag ska gå att använda minst 20 år in i framtiden för att folk ska använda sig av kontanter mer. I USA kan man använda en dollar från 1825 som giltigt betalningsmedel för att köpa en vara som kostar en dollar år 2025. Kontanterna borde ha samma ställning i Sverige.
Senast redigerad av Roidbert 2025-03-11 kl. 11:51.
Citera
2025-03-11, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extranyheter
Känns lite kriminellt i Sverige att blada upp fem hundringar nu för tiden vid kassan, blickarna är kul.
Tusenlappar då? Finns de bara i Lyxfällan? Har aldrig sett någon.
Citera
2025-03-11, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Tusenlappar då? Finns de bara i Lyxfällan? Har aldrig sett någon.

Man kan inte få ut tusenlappar från en bankomat, utan måste ordna det via bank eller växlingskontor. De flesta ordnar nog kontanter via bankomater, så därför är det sällsynt att se någon tusenlapp på riktigt.

Citat:

Jag upplever inga såna blickar, och har inga problem att betala kontant någonstans. Men det kan variera mellan olika butiker, restauranger etc kanske.
Citera
2025-03-11, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Har ni också märkt en kraftig uppgång av betalning med kontanter på senaste tiden?

Jag brukar gå och småhandla på Hemköp och ICA i centrala Malmö några gånger i veckan.

För några år sedan var det inte så många som betalade med kontanter i kassan, nu har jag märkt en avsevärd förändring.
Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att ca 25-35% dvs nästan var tredje kund betalar med kontanter i dessa livsmedelsaffärer, framförallt om det handlar om inköp upp till ca 200 kronor.

Utanför den ena Hemköps-butiken här i Malmö finns även bankomat precis vid entrén , och här har jag även uppmärksammat att det nästan alltid står någon och tar ut pengar där när man går förbi, inte sällan är det även kö, framförallt tidig kväll.

Det verkar inte heller som att det är någon speciell grupp av människor som föredrar att betala med kontanter, det är enligt min mening en blandad kompott av svenskar och icke svenskar, gamla som unga, ja i alla åldrar.
Dock verkar det vara en klar majoritet kvinnor som nu främst betalar med kontanter har jag märkt, skulle säga nästan 8 av 10 som jag ser betala med kontanter i kassan är tjejer/kvinnor.

Frågan är vad som ligger bakom ökningen?
Är det något samband med osäkerheten kring det världspolitiska läget?
Handlar om kontroll, säkerhet och trygghet?
- kan det vara en anledning till att det är fler kvinnor som nu betalar kontant?

Om det är så är det väl bara positivt har själv alltid tyckt att kontanter är bästa betalmedlet
dessutom känns det skönt att hålla riktiga pengar i handen man känner sig rikare då.
Citera
2025-03-11, 13:27
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Har aldrig upplevt något sådant och då köper jag ändå mat, bränsle och kläder för kontanter kontinuerligt typ varje dag.

Däremot finns det ju en del butiker som vägrar att ta emot dom och då går man helt enkelt bara ut genom dörren utan att köpa något.
Dom företagen önskar jag inget annat än konkurs och ond bråd död.

Beställde hem en ny mobiltelefon för något år sedan i en butik och när väl telefonen kom hem efter 4-5 dagar och jag skulle hämta ut den så bladade jag upp 15 tusen kronor på kassadisken i femhundringar varpå mannen bakom disken berättade att dom var en kontantfri butik och att deras policy var att inte ta emot kontanter.

Det var ju synd svarade jag och berättade att jag personligen har som policy att inte betala med kort.

Det blev lite dålig stämning där i butiken innan jag lämnade utan att köpa någon telefon.

Köpte den istället på ett annat ställe med mina kontanter.

Efter 7-8 dagar kom det en faktura i brevlådan på 14995 kr från den första butiken där det också stod att telefonen fanns att hämta ut i butiken efter erlagd betalning av fakturan.
Jag bestred fakturan och hörde aldrig något mer från den butiken.
Lämnade så klart absolut lägsta betyg för butiken på både Trustpilot och Googles recensioner.
Kunden har ju alltid rätt, eller vad är det man säger...

Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Tror också att detta kommer inträffa inom den nära framtiden i Sverige tyvärr.

Inte i en "nära" framtid, men kanske under nästa halva av det här decenniet.
Fast om Sverige kämpar vidare med kronan så kanske Sverige blir världens första kontantfria land. ??
Byter Sverige däremot till Euro (vilket vi egentligen har åtagit oss att göra när vi väl uppfyller alla villkor) så lär det ju finnas kontanter förmodligen hela det här decenniet och långt in på nästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in