2025-03-09, 13:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Vem vet, det kanske finns några räntefria lån att hämta? Jag tror nog att man har 5-10 mille att lägga på en offensiv pjäs. Det räcker väl till en av Lisica och Kakoulis/Sawo, men Berntsen verkar uppenbarligen tycka om lån med klausul så det är väl inte omöjligt för en sådan lösning också.

Fesshaie är tillbaka efter en ganska lång skada så där krävs tveklöst en längre startsträcka än vad som kommer accepteras i nuläget.

Kapitalförstörande, ni är i ett läge där ni behöver satsa på egna yngre förmågor. Men Berntsen verkar gå helt in på europaspel (minimal chans att ni lyckas nå gruppspel). Tror inte Lisica (räv på kroatiska som kuriosa) lyfter er särskilt mycket.
Citera
2025-03-09, 13:50
Medlem
mishimas avatar
Blir det ett sista minuten-backköp för Häcken?

https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/mardrom-for-hacken-hammar-tvingas-till-operation/
Citera
2025-03-09, 13:57
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Kapitalförstörande, ni är i ett läge där ni behöver satsa på egna yngre förmågor. Men Berntsen verkar gå helt in på europaspel (minimal chans att ni lyckas nå gruppspel). Tror inte Lisica (räv på kroatiska som kuriosa) lyfter er särskilt mycket.
Det enda ordet jag fixar på kroatiska är "Kurac"

Nåväl, jag tror att kidsen ändå kommer få spela. Träningskulturen sitter nu under MT och det smäller på ganska hårt. Utöver detta kräver det en stor trupp och rotation att kunna köra i Allsvenskan och Europakvalet sen har vi typ 90% säkerhet att en del tyngre pjäser kommer dra i sommarfönstret.
Citera
2025-03-09, 14:05
Avslutad
Citat:

Nåväl, jag tror att kidsen ändå kommer få spela. Träningskulturen sitter nu under MT och det smäller på ganska hårt. Utöver detta kräver det en stor trupp och rotation att kunna köra i Allsvenskan och Europakvalet sen har vi typ 90% säkerhet att en del tyngre pjäser kommer dra i sommarfönstret.

Ja, annars finns risken att ni också åker på den klassiska MFF-sjukan där man blir sämre i allsvenskan under kvalmatcherna då man tror sig ha rotationsspelarna redo men blir bara pannkaka av det.
Citera
2025-03-09, 16:28
Medlem
CasualCapybaras avatar
Citat:
Är vårt eget fel när Danmark lägger typ 3-4x på sin ungdomsverksamhet.

Och ingen 51 procent regel.
Citera
2025-03-09, 16:42
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Jag kikade lite i deras senaste bokslut. Eller läste analysen av Norlén eller vem det var. De har rekordintäkter på publiksidan och inom merchandise. För att behålla dessa intäkterna gäller det att leverera toppstrid. Därför satsar de sportsligt med värvningarna.

Men visst, det är en gamble. Mittenplacering och ut snabbt i Europa så kan det bli knivigt rätt fort.
Senast redigerad av cokehyena 2025-03-09 kl. 16:52.
Citera
2025-03-09, 16:54
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:

Solnasnuten öppnade för mer rutinerade spelare på FK.
Citera
2025-03-09, 16:58
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Publiksiffror och merchandise gav rekordintäkter enligt senaste bokslutet. Därför satsar de sportsligt snarare än ekonomiskt med värvningarna.
Mja, Berntsen har varit ganska tydlig med sin plan. Han är övertygad om sin förmåga att sälja spelare om behovet finns där, men anser i övrigt att bättre sportsliga resultat och Europaspel innebär att värdet på spelare i klubben ökar, attraktionskraften för nya spelare likaså, samt att man får pengar från fler matcher/lyckat kval.

Allt detta är egentligen omöjligt att säga emot, och sålänge vi klarar av att få fram dom pengarna som behövs när dom behövs är det väl OK. Har också ett vagt minne av att jag hört Berntsen lyfta fram tesen om att det finns 20-30% inflation i fotbollen vilket innebär att pengar på banken har större risk att förlora värde än när de investeras i spelare och/eller personal och faciliteter. Detta är naturligtvis hyperbolt, men helt utan sanning är det inte.

Hur som helst, högt satsat. Vi får väl se var det slutar. Den osannolika tredjeplatsen innebär iaf. ett visst förtroendekapital att förbruka.
Citera
2025-03-09, 18:05
Avslutad
Citat:
Jag kikade lite i deras senaste bokslut. Eller läste analysen av Norlén eller vem det var. De har rekordintäkter på publiksidan och inom merchandise. För att behålla dessa intäkterna gäller det att leverera toppstrid. Därför satsar de sportsligt med värvningarna.

Men visst, det är en gamble. Mittenplacering och ut snabbt i Europa så kan det bli knivigt rätt fort.

Jag tror att supportrarna hade kunnat köpa en "mellansäsong" så länge man hade varit klara med det. Speciellt efter hur det sett ut föregående säsonger. Känns som att man går in i samma fälla som tidigare. Men vill man köra på det vem är jag att säga emot, de som jobbar inom föreningen har bättre koll på grejerna.
Citera
2025-03-09, 18:25
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Jag tror att supportrarna hade kunnat köpa en "mellansäsong" så länge man hade varit klara med det. Speciellt efter hur det sett ut föregående säsonger. Känns som att man går in i samma fälla som tidigare. Men vill man köra på det vem är jag att säga emot, de som jobbar inom föreningen har bättre koll på grejerna.
Jag applåderar försöket och uppmuntrar till ytterligare risktagande.
Citera
2025-03-10, 09:50
Medlem
Teus avatar
Citat:
Jag applåderar försöket och uppmuntrar till ytterligare risktagande.
Själva satsar ni på compound interest och någon fotbollsversion av FIRE pension? Eller hade ni tänkt spara ihop till ett eget arenabygge?
Citera
2025-03-10, 09:54
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Själva satsar ni på compound interest och någon fotbollsversion av FIRE pension? Eller hade ni tänkt spara ihop till ett eget arenabygge?
Nosar ju på rätt hög hylla men det nappar inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in