2025-03-08, 23:14
Medlem
Kommer att användas som pendlarbil (8 mil/dag) samt helg- och semesterbil för familjen. Övriga resor görs med mindre andrabil. Dragvikt är ointressant. Avser att köra den minst 20 000 mil.
Lutar helt klart åt dieseln.
Citera
2025-03-08, 23:29
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Kommer att användas som pendlarbil (8 mil/dag) samt helg- och semesterbil för familjen. Övriga resor görs med mindre andrabil. Dragvikt är ointressant. Avser att köra den minst 20 000 mil.
Har hört skräckhistorier från bilmekaniker jag känner om att batteriet i laddhybriden T8 och T6 har gått sönder och kostar över 100 lök att byta. Kan inte verifiera sanningshalten i det, men kör på en diesel tycker jag
Citera
2025-03-09, 07:47
Medlem
Citat:

En diesel hinner knappt bli varm på den sträckan, om du bryr dig något om miljön öht så skippa diesel. Av nån anledning säljs det fortfarande diesel i Europa, I övriga världen finns det inga diesel-bilar.

Laddhybrider är onödigt tunga, dyra och komplexa. Två svaga drivlinor, jag skulle aldrig köpa en laddhybrid.

Mild hybrid är det du vill ha. Behöver aldrig tänka på att ladda, bra köregenskaper, extremt billig med låg förbrukning .
Citera
2025-03-09, 10:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
En diesel hinner knappt bli varm på den sträckan, om du bryr dig något om miljön öht så skippa diesel. Av nån anledning säljs det fortfarande diesel i Europa, I övriga världen finns det inga diesel-bilar.

Hört om AdBlue? Moderna dieselbilar förorenar inte. Miljön tar mer skada av att producera elbilar på grund av alla batterier. TS borde kolla en RAV4 innan han köper Kina bil.
Citera
2025-03-09, 10:25
Moderator
Citat:
Helt klart laddhybrid om du har möjlighet att ladda. Nu har jag ingen koll på hur Volvos hybrider är kvalitetsmässigt men har inte hört att de skulle vara behäftade med några större problem.
Diesel när du inte kör mer än 8 mil om dagen är bara onödigt, högre skatt dyrare bränsle och tråkigare gångkultur, risk för strulande adblue-system, dieseln har helt klart spelat ut sin roll. Moderna bensinare är inte så mycket törstigare att det motiverar diesel när du kör så lite, hade du kört 15-20 mil om dagen hade det kanske varit idé.

Kan du köra på el i vardagen så sparar du pengar och framförallt är det mycket behagligare, tyst och vibrationsfritt, inga illaluktande dieselavgaser, värme direkt osv.
Bäst är elbil men XC90 är ju tyvärr inte begåvad med eldrivlina så då är hybrid det näst bästa.
Citera
2025-03-09, 15:19
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Diesel såklart, inget att diskutera.
Citera
2025-03-10, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Har hört skräckhistorier från bilmekaniker jag känner om att batteriet i laddhybriden T8 och T6 har gått sönder och kostar över 100 lök att byta. Kan inte verifiera sanningshalten i det, men kör på en diesel tycker jag

Ja, batteriet är ju helt klart ett orosmoment.
Citera
2025-03-10, 06:55
Medlem
Citat:

Laddhybrider är onödigt tunga, dyra och komplexa. Två svaga drivlinor, jag skulle aldrig köpa en laddhybrid.

Mild hybrid är det du vill ha. Behöver aldrig tänka på att ladda, bra köregenskaper, extremt billig med låg förbrukning .

Mildhybrid? Jag trycker på bromsen ungefär tio gånger enkel resa. Resten maler jag bara på motorväg samt 70- och 90väg. Hur skulle det kunna löna sig?
Miljön struntar jag i.
Citera
2025-03-10, 08:22
Medlem
Citat:

Jag kör dieselbil som blir varm och regenererar inom två mil från start så ditt pågående stämmer inte. En modern dieselbil är ingen stor miljöbov.
Citera
2025-03-11, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eatmypoo
Hört om AdBlue? Moderna dieselbilar förorenar inte. Miljön tar mer skada av att producera elbilar på grund av alla batterier. TS borde kolla en RAV4 innan han köper Kina bil.

Köper hellre en svenskbyggd Volvo än en turkisk Toyota.
Citera
2025-03-11, 13:09
Bannlyst
Citat:
Köper hellre en svenskbyggd Volvo än en turkisk Toyota.

Det kan jag förstå men RAV4 är inte producerad i Turkiet.
Citera
2025-03-11, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eatmypoo
Det kan jag förstå men RAV4 är inte producerad i Turkiet.

Du har rätt. Vet att verso byggdes i turkriket och chansade på att även Rav4 byggdes där.
Made in Japan är bra, absolut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in