Tack för kompletterande info.
Intressant tanke det där med levern - för den hyllas ju mer eller mindre enhälligt ur näringssynpunkt annars. Men jag skulle inte bli förvånad om den skulle visa sig vara toxisk på nåt sätt, just med tanke på att de flesta av oss tycker att smaken är totalt motbjudande.
Men om hypotesen "A-vitamin orsakar kroniska sjukdomar och demens" är baserad på att lever skulle vara giftigt pga smaken, så känns det som ett rätt långsökt kliv i hypotesen?
För de flesta människor, åtminstone i väst (där välfärdssjukdomarna frodas som mest), äter väl typ aldrig lever, och inte heller några mängder A-vitaminrika livsmedel? Däremot stora mängder av en massa andra inflammationsdrivande, högprocessade livsmedel. Som socker, stärkelse och fröoljor, sötningsmedel, och andra "matkemikalier".
Men på individnivå så är det desto enklare att testa och se hur man mår. Och om du medvetet har bantat ner ditt A-vitaminintag under en tid, och tycker dig må bättre så är väl det huvudsaken ändå, även om det i slutändan är svårt att veta exakt vad som beror på vad?
Jag hade gärna varit din försökskanin och testat att svälja lite rå lever, som ett experiment, men jag pallar varken smak eller konsistens. Och ju äldre jag blir, desto mera tveksam blir jag till att äta mat som är äcklig eller oätbar utan speciell tillagning (eller ännu värre, måste processas i en fabrik).
Men annars hade jag nog varit varit lämplig eftersom jag (tycker att jag) är superkänslig för inflammationsdrivande mat. Blir uppsvullen, trög och typ bakis av bla fröoljor och processade kolhydrater.
Två matskedar hackad rå lever tror jag att man kan kan skölja i sig med vatten om man är motiverad. Och jag tror att det räcker med att göra det vid ett par tre tillfällen, sen vet man om man mår bättre eller sämre av det. För några år sedan så var det ju fullt med youtubers som hävdade att rå lever var som rena dunderhonungen. Men i ärlighetens namn så såg dom ut att tycka att det var äckligt allihop. Och inte såg jag nån av dem bli Bamse framför kameran heller...
Kanske testa själv? Jag skulle åtminstone vara nyfiken att höra hur det gick.
Citat:
Ursprungligen postat av
jkk22
Mycket grundar sig i att lever smakar bittert och giftigt av en anledning. Det finns en orsak till varför lever smakar äckligt, det är djurens avfallsorgan.
Enligt Grant Genereux är smör annorlunda. I sin e bok nämner han att smör fungerade som ett emulgeringsmedel, vilket hjälpte till att neutralisera och skydda mot de skadliga effekterna av retinolöverskott.
Om man undviker vitamin A baseras kosten främst på kött, animaliska fetter (t.ex. talg) och kolhydrater såsom potatis, vitt ris eller frukt, ( om man tål det ). Kolhydrater hjälper till att reducera stresshormonerna. + vatten. Livsmedel där vitamin A förekommer finns i grönsaker, mejeriprodukter, vissa frukter och lever.
Ur en naturalistisk synvinkel är vitamin A egentligen extremt osynligt. Hur ofta stöter man på höns som lägger ägg? Mejeriprodukter existerar heller inte naturligt. Våra förfäder bör ha haft en betydligt lägre vitamin A konsumtion jämfört med den överdrivna konsumtion vi har idag.
Jag äter själv enbart färskt kött, potatis, ris, bär och animaliska fetter, och jag mår betydligt bättre idag. Sedan barndomen har jag konsumerat livsmedel rika på vitamin A, såsom mjölk och smör, i kombination med Roaccutan och betakaroten tillskott under tonåren - vilket är anledningen till varför jag började undersöka detta.