2025-03-08, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mammanmedbollar
Om jorden är platt, varför kan vi se olika stjärnhimlar beroende på var vi befinner oss på planeten? Hur förklarar man att människor på norra och södra halvklotet ser olika konstellationer och stjärnbilder, när en platt jordmodell inte kan förklara detta utan att använda sig av komplexa och osannolika antaganden?

Jag känner med dig. Verkligen, det gör jag! Det är så förbannat tråkigt när världen jag upplever omkring mig inte nödvändigtvis behöver förklaras med den idiotsäkra "en boll är rund"-förklaringen! Det förstör liksom hela poängen med att vara vetenskapligt nyfiken och att tänka på lite högre nivåer än vad man lär sig på dagis. Usch!
Citera
2025-03-08, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Sen har vi också den berömda gravitationen, dvs den magiska kraft vetenskapen påstår ...

Jag ser inget magiskt med den.

Citat:
... och som gör det möjligt att vi kan "vara upp och ner" på jorden. ...

Vi är inte upp och ned. Vi har alltid fötterna på jorden.

Citat:
... Den kan låta en myra gå runt på marken men också hålla kvar ett fartyg på 500 ton....

Ja? Vad är det du inte förstår?

Citat:
Men saken är den att gravitation är inte en bevisad.

Jo.

Citat:
Det tåls att tänka på.

Vad hindrar dig?
Citera
2025-03-08, 23:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Sen har vi också horisonten. Det kanske finns stollar som säger, "ah men fartyg försvinner ju".

Ja, det beror perspektiv och avstånd. Ju längre fartyget åker ifrån dig desto mindre blir det. Men det som också sker är att där horisonten skapas, sker ett så kallar nolläge, där vid en viss punkt skapas ett slags horisontellt hinder pga perspektivet. Och det är den punkten/linjen i havet som skymmer fartyget. Man kan testa det genom att titta vid kanten på ett bort och flytta blicken upp och ner, så kommer man upptäcka den punkten.

Ett ’så kallat’ nolläge minsann. Obetalbart. 😂😂😂

Men bilder från experimentet? Du sa ju nyss de skulle komma. Hallå, ’undrar’ varför du ghostar mig helt plötsligt. Du är ju helt svarslös - lillen.
Senast redigerad av Clay Allison 2025-03-09 kl. 00:03.
Citera
2025-03-09, 00:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag känner med dig. Verkligen, det gör jag! Det är så förbannat tråkigt när världen jag upplever omkring mig inte nödvändigtvis behöver förklaras med den idiotsäkra "en boll är rund"-förklaringen! Det förstör liksom hela poängen med att vara vetenskapligt nyfiken och att tänka på lite högre nivåer än vad man lär sig på dagis. Usch!

Ja att själv undersöka och ifrågasätta tyder på intelligens. Att förlita sig enbart på mainstream vetenskap där några ytterst få personer via institutioner beslutar vad vi ska "veta" är bara ett sätt att försätta sig som en fånge i sitt intellekt.
Citera
2025-03-09, 00:04
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja att själv undersöka och ifrågasätta tyder på intelligens. Att förlita sig enbart på mainstream vetenskap där några ytterst få personer via institutioner beslutar vad vi ska "veta" är bara att ett sätt att försätta sig som en fånge i sitt intellekt.

Apropå dina undersökningar, hade du bilder från ditt experiment?

Citat:
Jag har som sagt skrivit måtten och resultatet, experimentet tar 2 minuter att genomföra och beviset är att föremålet längre bort kommer skymmas helt tillslut av ett mindre objekt framför.

Vem som helst kan utföra testet och inse att jag har rätt.

Sammanfattning, att ett föremål försvinner I horisonten beror på avståndet och hinder.

Kan du inte ta och göra det? Det ska visst bara ta 2 minuter.
Senast redigerad av Clay Allison 2025-03-09 kl. 00:09.
Citera
2025-03-09, 00:09
Medlem
Citat:
Ja att själv undersöka och ifrågasätta tyder på intelligens. Att förlita sig enbart på mainstream vetenskap där några ytterst få personer via institutioner beslutar vad vi ska "veta" är bara ett sätt att försätta sig som en fånge i sitt intellekt.

Vad hindrar dig att veta mer än institutioner? Varför gör inte din alternativa vetenskap mer progress? Känns ju lite som att ni står still och stampar och egentligen inte kommer längre är att gnälla.

Hur förklarar du våra observationer av Polstjärnan?
Citera
2025-03-09, 00:11
Avslutad
En viktig tumregel i livet är att hålla sig till institutioner och personer som låter dig tänka fritt och undersökande. Och de man ska akta sig för är de som till varje pris vill pådyvla dig en viss sanning, som inte får ifrågasättas.

Jag säger inte att jorden är 100% platt, och jag säger inte att jorden inte är rund, det är inte det intressanta. Det intressanta är att på egenhand försöka förstå hur allt hänger samman och skapa sig en egen uppfattning, och våga ifrågasätta.

Vi vet extremt lite om vår existens och universum, och den som påstår att vi vet allt och att det är bevisat, vet absolut ingenting.
Citera
2025-03-09, 07:44
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
När tänker du åka till Norrköping och undersöka om du kan se stjärnor vid horisonten?
Att låta bli att undersöka tyder på ointelligens. Att enbart ifrågasätta utan att undersöka hamnar i den absolut lägsta graden av intelligens.
Jag kan hålla med om att undersöka tyder på intelligens. Men undersökningarna ska även dokumenteras och publiceras om man vill lysa med sin intelligens.
Någon dokumentation av dina försök har du ännu inte publicerat. Vi har enbart sett påståenden från din sida.
Citera
2025-03-09, 08:31
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Det kommer, men, är du likt Västkustskt också säker på att man ser stjärnor vid horisonten i Sverige?
Menar du att de bilder från Sverige som finns online och som visar stjärnor vid horisonten är förfalskningar?
Citera
2025-03-09, 09:42
Medlem
Citat:
En viktig tumregel i livet är att hålla sig till institutioner och personer som låter dig tänka fritt och undersökande. Och de man ska akta sig för är de som till varje pris vill pådyvla dig en viss sanning, som inte får ifrågasättas.

Jag säger inte att jorden är 100% platt, och jag säger inte att jorden inte är rund, det är inte det intressanta. Det intressanta är att på egenhand försöka förstå hur allt hänger samman och skapa sig en egen uppfattning, och våga ifrågasätta.

Vi vet extremt lite om vår existens och universum, och den som påstår att vi vet allt och att det är bevisat, vet absolut ingenting.

Vem i hela världen påstår att vi vet allt? Och att det är dåligt att ifrågasätta och undersöka saker?

Ditt problem ligger väl snarast i att du inte lär dig något av dina "undersökningar" och att du "ifrågasätter" saker som vi redan vet svaret på.

Tro det eller ej, vissa saker vet vi till 100%. Ta bara en sådan sak som avstånd på jorden, vi vet med 100% säkerhet att de teoretiska avstånden (WGS84) överensstämmer med verkligheten. Vi vet med 100% säkerhet att latituden S30 är kortare än latituden S0 och vi vet att ekvatorn är 4000 mil lång.

Att du inte kan dra någon slutsats av ovan är trist för dig men de allra flesta begriper att de kända avstånden innebär att jorden omöjligen kan vara platt.
Citera
2025-03-09, 10:47
Medlem
Citat:
Detta är förvisso sant, men det är inte så att vi inte vet något säkert. Det finns många saker man kan ifrågasätta, men man kan inte kasta bort absolut allt vi har kommit på under loppet av hundratals år. Du får gärna ställa frågor om jordens form, men om du tror att allt vi vet är en lögn måste du ha mer kunskap än vad du har visat genom dina inlägg här.
Citat:
Det är återigen bra att du vill bilda dig en egen uppfattning, och det är vad alla FE:er säger. Varför upprepar du då okritiskt vad Eric Dubay och David Weiss säger? Det tyder inte på att du tänker själv, utan istället har fallit in i konspirationsteoriernas mörka värld. De nämnda herrarna livnär sig på att ljuga, och det har bevisats gång på gång. För att vara en sanningssökare och tänka själv måste du lyssna på argumenten från båda sidor och inte utgå från att all vetenskap och allt vi har lärt oss har påtvingats oss och därför är en lögn.
Citat:
Jag håller helt med, men jag har ännu inte träffat någon som påstår att vi vet allt. Ingen påstår att vi vet allt om gravitation, till exempel Ingen påstår att vi vet allt om universum, men vi vet något, och om vi ska söka kunskap måste vi ta den därifrån.

När det gäller jorden har det bevisats bortom allt tvivel att den är rund. Det är inte för att vi har fått en viss uppfattning påtvingad oss, men vi kan se det själva varje dag. Du ifrågasätter det, och det är ok, men varför ifrågasätter du inte modellen som FE:erna hänvisar till? Det finns en modell, och det är plattjordkartan (Gleason) och solens och månens passage över den. Jag har aldrig sett någon annan, och då det är den vi måste utgå ifrån. Den är bevisligen helt fel. Ingenting är rätt. När du ska tänka själv, varför börjar du inte där? Varför försöker du inte fundera på hur en sådan modell skulle behöva se ut för att den ska matcha verkligheten?

Vi har gång på gång visat att kartan är helt fel, och då blir det lite konstigt, åtminstone för mig, att ställas inför att vi inte kan blicka upp mot himlen för att bestämma jordens form, eller att man inte kommer med något motargument alls.

Förresten, vad tycker du om de där FE som vägrade att åka till Antarktis? När Jeran och Austin kom tillbaka och berättade att det var 24-timmarssol där, blev de utskällda i de hårdaste ordalag och kallade förrädare, och de andra FE:erna letar frenetiskt efter en annan förklaring. Är det sådana människor som tänker själva och söker sanningen?
Citera
2025-03-09, 11:18
Medlem
Citat:
det enda vi kan vara säkra på egentligen är vad vi själva upplever
Citat:
Ja att själv undersöka och ifrågasätta tyder på intelligens.
Citat:
Man ser inga stjärnor vid horisonten förutom när man befinner sig nära "kanten", dvs exempelvis på Antarktis.
När var du till "kanten" i Antarktis och tittade på stjärnor vid horisonten och tog du några bilder på stjärnorna eller kanten?
Vilka fler platser har du besökt för att spana efter stjärnor vid horisonten?
...för din slutsats om att stjärnor vid horisonten enbart syns i Antarktis och ingen annanstans bygger väl på vad du själv upplevt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in