Citat:
Ursprungligen postat av
billigost
En viktig tumregel i livet är att hålla sig till institutioner och personer som låter dig tänka fritt och undersökande. Och de man ska akta sig för är de som till varje pris vill pådyvla dig en viss sanning, som inte får ifrågasättas.
Detta är förvisso sant, men det är inte så att vi inte vet något säkert. Det finns många saker man kan ifrågasätta, men man kan inte kasta bort absolut allt vi har kommit på under loppet av hundratals år. Du får gärna ställa frågor om jordens form, men om du tror att allt vi vet är en lögn måste du ha mer kunskap än vad du har visat genom dina inlägg här.
Citat:
Ursprungligen postat av
billigost
Jag säger inte att jorden är 100% platt, och jag säger inte att jorden inte är rund, det är inte det intressanta. Det intressanta är att på egenhand försöka förstå hur allt hänger samman och skapa sig en egen uppfattning, och våga ifrågasätta.
Det är återigen bra att du vill bilda dig en egen uppfattning, och det är vad alla FE:er säger. Varför upprepar du då okritiskt vad Eric Dubay och David Weiss säger? Det tyder inte på att du tänker själv, utan istället har fallit in i konspirationsteoriernas mörka värld. De nämnda herrarna livnär sig på att ljuga, och det har bevisats gång på gång. För att vara en sanningssökare och tänka själv måste du lyssna på argumenten från båda sidor och inte utgå från att all vetenskap och allt vi har lärt oss har påtvingats oss och därför är en lögn.
Citat:
Ursprungligen postat av
billigost
Vi vet extremt lite om vår existens och universum, och den som påstår att vi vet allt och att det är bevisat, vet absolut ingenting.
Jag håller helt med, men jag har ännu inte träffat någon som påstår att vi vet allt. Ingen påstår att vi vet allt om gravitation, till exempel Ingen påstår att vi vet allt om universum, men vi vet något, och om vi ska söka kunskap måste vi ta den därifrån.
När det gäller jorden har det bevisats bortom allt tvivel att den är rund. Det är inte för att vi har fått en viss uppfattning påtvingad oss, men vi kan se det själva varje dag. Du ifrågasätter det, och det är ok, men varför ifrågasätter du inte modellen som FE:erna hänvisar till? Det finns en modell, och det är plattjordkartan (Gleason) och solens och månens passage över den. Jag har aldrig sett någon annan, och då det är den vi måste utgå ifrån. Den är bevisligen helt fel. Ingenting är rätt. När du ska tänka själv, varför börjar du inte där? Varför försöker du inte fundera på hur en sådan modell skulle behöva se ut för att den ska matcha verkligheten?
Vi har gång på gång visat att kartan är helt fel, och då blir det lite konstigt, åtminstone för mig, att ställas inför att vi inte kan blicka upp mot himlen för att bestämma jordens form, eller att man inte kommer med något motargument alls.
Förresten, vad tycker du om de där FE som vägrade att åka till Antarktis? När Jeran och Austin kom tillbaka och berättade att det var 24-timmarssol där, blev de utskällda i de hårdaste ordalag och kallade förrädare, och de andra FE:erna letar frenetiskt efter en annan förklaring. Är det sådana människor som tänker själva och söker sanningen?