2025-03-08, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Aj då! Ja det är nog bra att tänka till lite extra om man nu ska göra det. Alltså till vilket pris snarare.
Märkligt ändå för de flesta som dricker mer än genomsnittet kör ju inte onyktra för den skull.

Ja, jag håller med. Detta är en egendomlig utveckling. Det är mycket sällan jag finner något gott i vad Centerpartiet tar parti för, men i det här fallet så har de en god poäng.
2025-03-08, 15:26
Medlem
Citat:
Det tror jag väl inte eller hoppas snarare. Om det tas utan patientens kännedom så vore det riktigt illa ställt med detta land.

Citat:
Det tror jag väl inte eller hoppas snarare. Om det tas utan patientens kännedom så vore det riktigt illa ställt med detta land.
Detta sker under radarn ja, jag har fått till mig från psykiatrin att jag har alkoholproblem enligt blodprov. Detta är inget som informerats om vid bokning eller tagning av blod. Inte sett det på provsvaren på 1177.
Psykiatrin ansåg att att jag var en högriskare eftersom det varit så vid flera tillfällen. Dricker ej starksprit sedan några år tillbaka, festar till lite mer 3-4 ggr/år, tar ngn öl ibland hemma antingen till mat eller efter utomhusarbete.
Trafikverket går oxå på ngn enkel forskarrapport (från tyskland tror jag) som endast studerat värdet under 3 veckor.
Således kan en öl på lördag och prov på måndagen dra in lappen då värdet är högre då. Ju längre bort från intaget ju lägre värde, med det tänket kommer nog alla som ens dricker alkohol att bli av med lappen. Triggar förresten även på vissa mediciner, en bekant blev av med lappen pga medicinering, han är absolutist och dricker ingenting.
Helt vansinnigt förslag där Trafikverket är dom värsta eller kanske vården som mäter utan vår vetskap.
2025-03-08, 15:27
Medlem
Och med detta idiotiska förslag av denna KD topp. Blir det ännu mer snedvriden då man inte kommer åt andra typer av drogmissbruk och drograttfylleri.
2025-03-08, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3t
Detta sker under radarn ja, jag har fått till mig från psykiatrin att jag har alkoholproblem enligt blodprov. Detta är inget som informerats om vid bokning eller tagning av blod. Inte sett det på provsvaren på 1177.
Psykiatrin ansåg att att jag var en högriskare eftersom det varit så vid flera tillfällen. Dricker ej starksprit sedan några år tillbaka, festar till lite mer 3-4 ggr/år, tar ngn öl ibland hemma antingen till mat eller efter utomhusarbete.
Trafikverket går oxå på ngn enkel forskarrapport (från tyskland tror jag) som endast studerat värdet under 3 veckor.
Således kan en öl på lördag och prov på måndagen dra in lappen då värdet är högre då. Ju längre bort från intaget ju lägre värde, med det tänket kommer nog alla som ens dricker alkohol att bli av med lappen. Triggar förresten även på vissa mediciner, en bekant blev av med lappen pga medicinering, han är absolutist och dricker ingenting.
Helt vansinnigt förslag där Trafikverket är dom värsta eller kanske vården som mäter utan vår vetskap.
Det blir ju så otroligt sjukt detta här så att det nästan blir som en Kafka roman eller helt surrealistiskt. Vill de att man som medborgare helt ska ge upp eget tänkande och personlig integritet? Ska staten och politiker börjas ses som romerska gudar?
2025-03-08, 15:35
Avslutad
Det finns mycket som kan påverka lämpligheten negativt redan idag, men körkortet påverkas sällan i praktiken. Jag har åkt fast för allt möjligt som borde påverkat, men det når sällan trafikverket, myndigheterna verkar ha mycket att göra, hehe. Åker man fast för drograttfylla/rattfylla så är det däremot bara att vinka hejdå till bilen i ett år.
2025-03-08, 15:50
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Och med detta idiotiska förslag av denna KD topp. Blir det ännu mer snedvriden då man inte kommer åt andra typer av drogmissbruk och drograttfylleri.
Om vi som knäcker några bira men bara kör nyktert ska nagelfaras så finns det ju fler grupper att jävlas med. Läkare (som ofta dricker en del), lågbegåvade, de med någon form av synstörning ex vis färgblinda, de som ofta blir inblandade i olyckor, kvinnor , eller som jag läste i en tidning; hemtjänstanställda afghaner som fått gratis körkort i typ flingpaketet men som ofta hamnar i diket och deras arbetsgivare kommunen inser att de behöver klyka lite mer innan de kör vidare. Och till sist, unga förare som ju rent statistiskt är ungefär lika trafiksäkra som Lennart "3.14" Hyland.
2025-03-08, 15:50
Medlem
vad menas med MSN ?
2025-03-08, 15:55
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
vad menas med MSN ?

Undrat också om du syftar på trådrubrik. Tolkar det som en förkortning på "människan".
2025-03-08, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
vad menas med MSN ?

Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Undrat också om du syftar på trådrubrik. Tolkar det som en förkortning på "människan".

Det ska stå 'man'
2025-03-08, 16:08
Medlem
Detta kommer leda till att folk undviker att söka vård. Särskilt eftersom peTH tas per automatik vid blodprov numera. Det kommer bli omfattande kostnader för samhället när vårdbehovet sedan eskalerar. Synd att Rickard Andersson inte gick in på transportstyrelsen istället.
2025-03-08, 16:11
Medlem
Snuskdumriks avatar
Som sporadisk gräsrökare som fått sitt körkort indraget flera gånger trots att jag aldrig kört bil med något i kroppen kan jag bara säga: First time?
2025-03-08, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rackelhane69
Skillnaden är ju den att det inte är lagligt att röka en joint i detta landet.
Alkohol är lagligt att förtära och har varit en tradition sedan länge. Svenskar dricker alkohol vid middagsbjudningar. Det är sen gammalt. Så blanda inte in hasch i detta.

En drog på recept är ett läkemedel. Ska man inte kunna få ha kvar ditt körkort för att du ibland tar en Imovane till natten? Eller för att du ibland lugnar nerverna med en Oxascand på 10 mg?

Cannabis är ej lagligt så i detta fall är det ingen dubbelmoral. Alkohol säljs helt lagligt i butik och har väldigt trevlig personal. Cannabis är fortfarande en illegal drog. Du jämför alkohol med illegala droger. Det är som att jämföra äpplen och päron.
Du blir dömd här för rester även om du rökt cannabis i ett land där det är lagligt, så din poäng är inte relevant.

Nej, precis, man ska inte få köra runt med droger i systemet bara för att man har det på recept om det är nolltolerans så fort man inte har recept. Varför kan folk med recept säkert framföra fordon på droger medan dom utan recept inte kan det?

Jo, återigen så är cannabis lagligt på många ställen, det är lagligt här också, man får röka cannabis här så länge det är låg THC halt, men du kan ändå bli dömd för låga rester i blodet. Det är en extrem dubbelmoral.

Du är med andra or helt ute och cyklar, Cannabis säljs helt lagligt här i Sverige, du kan köpa hur mycket du vill i butik, se t.ex https://generalenshampa.se/produkter/3/buds/68/blueberry-haze

Cannabis går även att få på recept från apoteket med högre THC halt, så återigen är det du som har noll koll på vad du yrar om.

Cannabis är endast olagligt med hög THC halt och du inte har recept på det, men du kan förlora körkortet för att du rökt laglig cannabis eller rökt i ett land där allt är lagligt och har rester kvar i blodet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in