2025-03-08, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Man behöver väl inte ha körkort för att köra rattfull. En person som kör rattfull har ju redan passerat en gräns, så att en sådan person hade förmodligen tagit bilen full även om körkortet var indragen. Bättre i så fall att montera fasta alkolås som standard på alla bilar.
Det kostar 110 miljarder att montera alkolås. Det finns mycket bättre saker att lägga pengar på för att öka trafiksäkerheten alltså är din ide helt värdelös.
2025-03-08, 13:10
Medlem
Butternutsquashs avatar
Detta är ett förslag som inte klubbats igenom på något sätt. Så nej, det har inte kommit någon ny regel.
2025-03-08, 13:10
Medlem
Fler sharia-liknande tendenser inom myndigheterna. Börjar bli dags för folk att se mönster nu
2025-03-08, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Fast det kan vi ju inte vara säkra på.

Jag är nästan aldrig sjuk men rätt nyligen så var jag det. Uppsökte läkare och man gjorde en rejäl koll. Bl a lämnade jag blod.

Här sa man aldrig exakt innan provet vad man kollade på blodprovet men eftersom jag fick en lång redogörelse för mina värden verkade man inte ha tittat på det där PEth-värdet. Gissningsvis för att mina symptom inte indikerade sjukdom som kunde vara alkoholrelaterat. Men hade min läkare misstänkt att jag drack lite ohälsosamt hade de väl kollat PEth gissar jag. Och då utan att jag informerats om detta. Och vad hade min läkare då gjort när mina dåliga värden kom till hans kännedom?
Fast lite säker kan man ändå vara, jag for som sagt in för en farkt 53 år gammal. man tog alla tester man kunde göra.

Satt med överläkaren innan jag blev utskriven, fråga rakt ut hur detta påverkar livet framöver. berätta jag har en fest veckan efter sportlovet, vi ska fara till fjällen, köra skoter o festa 3 dagar i rad, är det något jag kan göra? med mitt nya tillstånd? Där läkare är ärlig, svarar visst kan du festa, men försök inte lyfta tungt med skotern första tiden, dvs överläkaren gav rekommendation hur jag kunde festa i 2-3 dagar i rad. torsdag till o med lördag, söndag hemfärd. men jag ska däremot följa planen för återhämtning, ska träffa sjukgymnast o öka på träningen ordentligt, dels jag har alltid tränat, varit brottare o enduro körare, men sista åren har jag inte tränat, gått upp lite i vikt, nu fick jag en orsak o starta upp träning o gå ner från 97kg till 82kg som är min match vikt där jag mår bra o kläder passar. samt jag är ledig på heltid fram till sommaren, denna tid är för träning o återhämtning på heltid, kör just nu 5 dagar i veckan, enklare träning för att öka upp succesivt mer o mer, mycket tacksam jag fått denna tid o kunna träna på heltid med hjälp av en sjukgymnast.

Det hänger alltså inte på hur man dricker ibland, samt jag har ingen historik inom sjukvården med problem, likt vi ser med FK som har egna läkare som nekar sjukskrivning. detta gör man av en anledning, likt transportstyrelsen plockar körkortet, det har ett sammanhang, men inget som berör en vanlig svensson som festar till ordentligt ibland, plocka körkortet hade ställt till det värre för mig, varav systemet inte heller plockar kortet då jag är egen företagare o beroende av bilen för att kunna jobba, lite därför jag berätta hur systemet korta ner spärrtiden de gånger jag tappat körkortet för fortkörning, man kortar ner av samma anledning.
2025-03-08, 13:19
Medlem
Sqrbankens avatar
Får ingen klarhet riktigt i om det enbart är ett förhöjt PEth som ska flaggas till Transportstyrelsen eller om läkaren också ska skvallra in deppiga resultat på exempelvis P-ASAT eller P-ALAT?

Det är just P-ASAT som jag hade förhöjt (mot föregående mätning) senast även om det ligger under referensvärdet. Läkaren noterade dock detta (anledning till flagg?) men jag har liksom inte druckit på ~halvår efter att ha påbörjat en hälsosatsning och var ingen storkonsument före denna satsning heller.

En googling påstod att ett tillspetsat P-ASAT kunde vara kopplat till ökad muskelmassa vilket i så fall kan vara orsaken i mitt fall. Ingen aning. Jag drog dock detta till sin spets genom att yla "riskera bli av med körkortet pga. styrketräning" vilket jag inte fullt ut heller tror på men samtidigt så förvånar ingenting längre.
2025-03-08, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu har det tydligen kommit någon ny regel.

Dricker man motsvarande 1,5 vinflaska per vecka kan körkortet ryka.
Detta även om man aldrig kört bil onykter.
Dvs, det är själva alkoholkonsumtionen i sig som anses olämplig.

Läkare ska anses skyldiga att rapportera allt de ser.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zA3my9/korkortet-kan-dras-in-om-du-dricker-1-5-flaska-vin-i-veckan

Vad tycker ni om det? Själv tycker det låter som rena vansinnet.

Tydligen riskerar cirka 25% av körkortsinnehavare att bli av med sina körkort då de ligger över gränsen.
Ett förslag från någon KD topp som jag förstår det?
Men ett vansinnigt förslag som skulle göra att folk inte går till läkaren längre även om de skulle behöva det. Av rädsla att stämplas som en alkoholist samt bli av med körkortet.
2025-03-08, 13:32
Medlem
zickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bernael
Fler sharia-liknande tendenser inom myndigheterna. Börjar bli dags för folk att se mönster nu

Tyvärr har Sverige en låååång tradition av överdriven social ingenjörskonst. Övertron på att man genom förbud, straff och stigmatisering kommer forma medborgarnas beteenden och värderingar. Statsapparaten beter sig som hönsmamman som inte vet vart gränsen mellan trygghet och kontroll går. Så fort ett nytt maktmedel presenteras tackar svensken för tryggheten. Folk är långt från att se något mönster, tyvärr.
2025-03-08, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusbuslus
Är du dum i huvudet på riktigt? Det är skillnad på Peth provs resultat och att blåsa din idiot. Följ tråden! Jag kör inte bil över huvudtaget pågrund av skada i benet . Dåre

Vad är det du tror jag inte förstår? Synd att du inte kan köra bil, men som du resonerar kanske det är bäst.
Senast redigerad av Trumputin 2025-03-08 kl. 13:46.
2025-03-08, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zickan
Tyvärr har Sverige en låååång tradition av överdriven social ingenjörskonst. Övertron på att man genom förbud, straff och stigmatisering kommer forma medborgarnas beteenden och värderingar. Statsapparaten beter sig som hönsmamman som inte vet vart gränsen mellan trygghet och kontroll går. Så fort ett nytt maktmedel presenteras tackar svensken för tryggheten. Folk är långt från att se något mönster, tyvärr.
Verkligen och det beror främst på att vi betalar för mycket skatt till inkompetens i stora drag. De känner sig maktfullkomliga och som övermänskliga.
Tragiskt att skåda och jag förstår de av mina landsmän som väljer att lämna Sverige för något annat land.
Senast redigerad av Truefighter 2025-03-08 kl. 13:49.
2025-03-08, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Min fetade sammanfattning av din text. Du kan inte skriva människa och du förstod verkligen inte poängen överhuvudtaget. Ledtråd, ge fingret och ta hela handen. Fnula på den ditt snille.
Typiskt den ohygieniska generationen...
Tror du på allvar att muskelbyggande kommer göra att Transportstyrelsen via läkare tar körkortet ifrån en person som är helt nykter?
Det hoppas jag verkligen inte att det är så illa.
Om du nu verkligen är nykter och har problem med något prov läkaren larmar Transportstyrelsen om så tala om vad det är för prov!
Det är inte så att det handlar om att det där muskelbyggandet inte är så så oskyldigt och livsbejakande du vill göra gällande lilla fröken?
Har du problem med b-peth värden dricker du i någon omfattning punkt slut.
0,3 är en alldeles för osäker gräns.
2025-03-08, 13:54
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeTheSweed
Typiskt den ohygieniska generationen...
Tror du på allvar att muskelbyggande kommer göra att Transportstyrelsen via läkare tar körkortet ifrån en person som är helt nykter?
Det hoppas jag verkligen inte att det är så illa.
Om du nu verkligen är nykter och har problem med något prov läkaren larmar Transportstyrelsen om så tala om vad det är för prov!
Det är inte så att det handlar om att det där muskelbyggandet inte är så så oskyldigt och livsbejakande du vill göra gällande lilla fröken?
Har du problem med b-peth värden dricker du i någon omfattning punkt slut.
0,3 är en alldeles för osäker gräns.

Är du full?
2025-03-08, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Nej man behöver inte avskaffa några lagar alls. Men det finns tekniska lösningar som är mycket bättre på alla sätt och vis. Men det begriper inte en imbecill som du.

Imbecill hurså?

Är detta inte ett forum för fria åsikter?!

Berätta gärna om dessa tekniska hjälpmedel!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in