2025-03-08, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu har det tydligen kommit någon ny regel.

Dricker man motsvarande 1,5 vinflaska per vecka kan körkortet ryka.
Detta även om man aldrig kört bil onykter.
Dvs, det är själva alkoholkonsumtionen i sig som anses olämplig.

Läkare ska anses skyldiga att rapportera allt de ser.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zA3my9/korkortet-kan-dras-in-om-du-dricker-1-5-flaska-vin-i-veckan

Vad tycker ni om det? Själv tycker det låter som rena vansinnet.

Tydligen riskerar cirka 25% av körkortsinnehavare att bli av med sina körkort då de ligger över gränsen.
Nästa steg blir att alltid legitemera sig på bolaget så kan körkortet dras in utan att blanda in läkare.
2025-03-08, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Nästa steg blir att alltid legitemera sig på bolaget så kan körkortet dras in utan att blanda in läkare.

Bra idé. Borde finnas någon slags bokföring på hur mycket alkohol man köper. Blinkar det rött hos polisen så får de komma och ta prover.
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Hela poängen är att man ska jobba förebyggande. Dricker man sånna groteska mängder över tid så ökar risken att man någon gång sitter bakom ratten påverkad.

Detta är för en gångs skull en bra grej som kommer att minska rattfyllon i trafiken.

Vill du köra bil så får du helt enkelt dricka mindre. Det är inga konstigheter.
Vi tycker olika å det är helt ok. Då tycker jag att vi kan dra det lite längre med att då borde all reklam förbjudas som har med system bolaget att göra. Så att ingen törstig jävel blir extra sugen..
Medlem
Citat:
Menar du samma konsekvenstänk som uppvisas av folk som dricker 78 flaskor vin per år?

Drar du kortet från alla svenskar som dricker 78 flaskor vin per år så lär rattfylleriet och rattonykterheten markant öka, det är så det fungerar.
2025-03-08, 11:37
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Drar du kortet från alla svenskar som dricker 78 flaskor vin per år så lär rattfylleriet och rattonykterheten markant öka, det är så det fungerar.
+ Olovliga körningar..
2025-03-08, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease

Detta får du allt ta och förklara för det makes no sense.
2025-03-08, 11:38
Medlem
Imalosers avatar
Eh, det verkar röra sig om ETT fall där en jävligt märklig läkare (om det nu inte finns fler faktorer som vi inte får höra om) anmälde till Transportstyrelsen att patienten var olämplig att inneha körkort på medicinsk grund.

Jag har inte sett några riktlinjer frän Transportstyrelsen som säger att de med PEth > 0,3 skulle vara olämpliga att inneha körkort. Det är en individuell bedömning och låter sim ren bullshit att den markören skulle rekommenderas användas som ensam måttståck på körkortslämplighet. En idiot till läkare kan för all del få för sig att använda det som ursäkt att jävlas med någon och skicka brev till myndigheterna. Det ska förstås inte räcka med att en läkare säger något sådant på så pass lösa grunder, och jag undrar om artikeln verkligen tar fram hela sanningen.

Sen är PEth rätt trubbigt och det finns ingen konsensus eller bra forskning kring hur mycket man måste dricka innan värdet överstiger 0,3. I min erfarenhet som läkare är det dock inga småmängder utan har man 0,3 eller över så dricker man i regel bra mycket mer än riskbruksriktlinjerna som Socialstyrelsen använder sig av. Aftonbladet är som vanligt full of shit. Det i sig ska dock förstås inte leda till att man blir av med körkortet såvida man inte kör full.
2025-03-08, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Vi tycker olika å det är helt ok. Då tycker jag att vi kan dra det lite längre med att då borde all reklam förbjudas som har med system bolaget att göra. Så att ingen törstig jävel blir extra sugen..

Ja, det gör vi verkligen. Jag förstår bara inte hur folk dricker 78 flaskor vin per år. Då har man grava problem och ska inte framföra fordon på allmänna vägar.

Jag dricker ibland. Kanske i snitt en gång varannan månad om man drar ut det över tid. Och jag har ingenting emot alkoholen i sig. Det jag har något emot är folk som använder det för medicinering av deras torra liv. Sånt är farligt. Fixa era problem istället för att hälla i er groteska mängder alkohol.
2025-03-08, 11:41
Medlem
Citat:
Bra idé. Borde finnas någon slags bokföring på hur mycket alkohol man köper. Blinkar det rött hos polisen så får de komma och ta prover.
Sedan måste alla bära en klocka med sömnregistrering. De som sover för lite drar vi in körkortet för.
2025-03-08, 11:43
Medlem
Staten blir hårdare kan jag tycka är lite märkligt, när det statliga systembolaget drivs som
vilket kommersiellt företag som helst, gör reklam för vin och öl.
De som är gamla minns att de inte hade öppet lördagar, ej heller gjorde reklam .
Så den här allt mera liberala synen på alkohol går inte i hop med att dra in
körkort i allt högre utsträckning
2025-03-08, 11:44
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu har det tydligen kommit någon ny regel.

Dricker man motsvarande 1,5 vinflaska per vecka kan körkortet ryka.
Detta även om man aldrig kört bil onykter.
Dvs, det är själva alkoholkonsumtionen i sig som anses olämplig.

Läkare ska anses skyldiga att rapportera allt de ser.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zA3my9/korkortet-kan-dras-in-om-du-dricker-1-5-flaska-vin-i-veckan

Vad tycker ni om det? Själv tycker det låter som rena vansinnet.

Tydligen riskerar cirka 25% av körkortsinnehavare att bli av med sina körkort då de ligger över gränsen.

Så äter jag inte fisk två gånger i veckan kan jag få mitt gymkort indraget?

Ser jag inte på svtplay minst 3 gånger varje vecka riskeras min tv licens att dras in?

Har du en vapenlicens hemma kan den dras in om du blir arg mer än 2 gånger per vecka?

Finns inga regler som säger det är förbjudet sitta hemma och dricka dom mängderna alkohol..

..och ifall du inte bryter några regler kring om alkohol då borde du inte kunna bli straffad inom ett helt annat område för just alkohol där du dessutom inte har alkohol i blodet. Dvs du sköter dig inom ramarna för att framföra fordon i trafik.

Vansinnigt.

Känns som en kollektiv bestraffning.
2025-03-08, 11:45
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ja, det gör vi verkligen. Jag förstår bara inte hur folk dricker 78 flaskor vin per år. Då har man grava problem och ska inte framföra fordon på allmänna vägar.

Jag dricker ibland. Kanske i snitt en gång varannan månad om man drar ut det över tid. Och jag har ingenting emot alkoholen i sig. Det jag har något emot är folk som använder det för medicinering av deras torra liv. Sånt är farligt. Fixa era problem istället för att hälla i er groteska mängder alkohol.
Vadå fixa era problem?! Dra inte in mig i det. Jag dricker inte så ofta å inte kör jag bil heller.

Och visst har du rätt i att alkohol löser inte problem, ej heller droger, inte lyckopiller heller eller överdriven konsumtion av socker eller mat.

Edit: Allt det är gensvaret på att det är samhället/systemet som är problemet. Det är inte menat att vi ska leva så här å eventuellt må dåligt å som gör att vissa saker å ting överkonsumeras istället.
Senast redigerad av MissAjDiHiDi 2025-03-08 kl. 11:52.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in