2025-03-08, 00:20
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Stjärnor och solar är stora objekt, den förändrade distansen påverkar inte förändringen så att vi kan uppfatta det med blotta ögat.
Hur menar du här? Ja självklart är stjärnor stora objekt. Vad har detta med vinkeln över horisonten att göra.

Citat:
Du har aldrig någonsin i ditt liv sett att jorden är rund med blotta ögat.
Nej jag har inte stålarna som krävs för att åka upp med rymdraket men det finns bevis för jordens form som man inte behöver åka upp i rymden för t ex polstjärnans position och avstånden på jorden.
Citera
2025-03-08, 00:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett2ett2ett2
American Drugs in Egyptian Mummies.....

Om man kollar på solnedgången och när solen gått ner springer man upp för en kulle/åker hiss upp i ett hus och ser solen igen. Om jorden var platt hade solen gått ner och man skulle inte se den om man klättrar högre upp? Så det är runt inte platt.
5. Watch a sunset
Jag har aldrig hävdat att den är platt. Rikta detta till de som hävdar att den är platt.
Citera
2025-03-08, 00:27
Avslutad
Citat:
American Drugs in Egyptian Mummies.....

Om man kollar på solnedgången och när solen gått ner springer man upp för en kulle/åker hiss upp i ett hus och ser solen igen. Om jorden var platt hade solen gått ner och man skulle inte se den om man klättrar högre upp? Så det är runt inte platt.
5. Watch a sunset

Det förklaras horisonten och finns både på ett sfäriskt och platt objekt.
Citera
2025-03-08, 00:29
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jag har aldrig hävdat att den är platt. Rikta detta till de som hävdar att den är platt.
Tror inte du gjort det, jag återgick till ämnet.

Det finns ingen sydlig polstjärna. Polstjärnan försvinner ungefär vid horisonten och sen blir det "svart" Svårt att navigera.
Det är mycket svårare att räkna ut longitud.
Kineserna seglade runt och satte fast olika stjärnor på södra halvklotet 〰1421 och mätte månförmörkelser så att de kunde navigera. Kanske sant?

Koppar från amerika har troligtvis hittats i Europa.... Då talar vi tusentals år före Columbus.
The mines in Lake Superior are the only known Bronze Age mines to contain copper with a purity exceeding 99%. Many European artifacts from this time period contain copper of this purity. The mining of copper in Lake Superior ended abruptly and coincidently with the fall of the Minoan empire
Senast redigerad av ett2ett2ett2 2025-03-08 kl. 00:36.
Citera
2025-03-08, 00:31
Avslutad
Citat:
Hur menar du här? Ja självklart är stjärnor stora objekt. Vad har detta med vinkeln över horisonten att göra.

Nej jag har inte stålarna som krävs för att åka upp med rymdraket men det finns bevis för jordens form som man inte behöver åka upp i rymden för t ex polstjärnans position och avstånden på jorden.

Vinkeln förändras såklart beroende på vilken punkt man utgår från, och varför de enorma objekten inte upplevs mindre ju längre i från de är beror just på att storleken i förhållande till avståndet inte genererar någon synbar förändring.
Citera
2025-03-08, 00:32
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Det förklaras horisonten och finns både på ett sfäriskt och platt objekt.
Ja, det borde gå om det är platt oxå.
Citera
2025-03-08, 00:36
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vinkeln förändras såklart beroende på vilken punkt man utgår från, och varför de enorma objekten inte upplevs mindre ju längre i från de är beror just på att storleken i förhållande till avståndet inte genererar någon synbar förändring.
Varför skulle det finnas en punkt där avståndet inte längre skulle generera någon storleksförändring? Tillräckligt stort avstånd så försvinner alla objekt.
Och jag undrar vad detta skulle ha med Jordens form att göra?
Citera
2025-03-08, 00:39
Medlem
Citat:
Stjärnor och solar är stora objekt, den förändrade distansen påverkar inte förändringen så att vi kan uppfatta det med blotta ögat.
Distansen? Busted, så att säga.
Citera
2025-03-08, 00:47
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Varför skulle det finnas en punkt där avståndet inte längre skulle generera någon storleksförändring? Tillräckligt stort avstånd så försvinner alla objekt.
Och jag undrar vad detta skulle ha med Jordens form att göra?
Här jag har hittat en bra karta över polaris Det ser verkligen ut som att den ligger nära nordpolen. Ska leta efter en stjärnkarta över södra halvklotet.

Stjärnorna är så långt borta så det ser ut som att de inte rör sig men det gör de om man mäter många år
Citera
2025-03-08, 00:55
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Här jag har hittat en bra karta över polaris Det ser verkligen ut som att den ligger nära nordpolen. Ska leta efter en stjärnkarta över södra halvklotet.

Stjärnorna är så långt borta så det ser ut som att de inte rör sig men det gör de om man mäter många år
Och vad har detta med inlägget från mig som du citerar att göra?
Citera
2025-03-08, 01:06
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Och vad har detta med inlägget från mig som du citerar att göra?
Det var så man kom på att jorden var rund. Först mätte man på ett ställe. Sedan åkte man iväg med skepp långt-bort och mätte igen. Solstånd, månförmörkelser och stjärnor. Speciellt kineserna gjorde det runt 1421, enligt vissa.

Men även mycket tidigare, på bronsåldern.
Finds from Mesopotamia in the far south-east, in Crete, Sicily, and Spain and – last but not least – to the north-west close to Stonehenge in England tell us just how closely the early Bronze Age people across Europe were networked Tyskland

Med stjärnorna kan man navigera.
Runt runt seglade de. Sedan sprängdes allt i ett stort vulkanutbrott?
Senast redigerad av ett2ett2ett2 2025-03-08 kl. 01:26.
Citera
2025-03-08, 01:46
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Det var så man kom på att jorden var rund. Först mätte man på ett ställe. Sedan åkte man iväg med skepp långt-bort och mätte igen. Solstånd, månförmörkelser och stjärnor. Speciellt kineserna gjorde det runt 1421, enligt vissa.

Men även mycket tidigare, på bronsåldern.
Finds from Mesopotamia in the far south-east, in Crete, Sicily, and Spain and – last but not least – to the north-west close to Stonehenge in England tell us just how closely the early Bronze Age people across Europe were networked Tyskland

Med stjärnorna kan man navigera.
Runt runt seglade de. Sedan sprängdes allt i ett stort vulkanutbrott?
It shows a crescent moon, a sun or a full moon, and around 30 stars, including the Pleiades star cluster.

----
from Greek legend in which the stars represent the daughters of the ocean nymph Pleione.

-----
The name, Pleiades, comes from Ancient Greek: Πλειάδες. It probably derives from plein (πλεῖν 'to sail') because of the cluster's importance in delimiting the sailing season in the Mediterranean Sea: "the season of navigation began with their heliacal rising"
Senast redigerad av ett2ett2ett2 2025-03-08 kl. 01:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in