2025-03-07, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Vilken fråga om Polstjärnan har jag fått?
Hur dess vinkel ändrar sig beroende på var man befinner sig på jorden.
Citera
2025-03-07, 22:26
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
På vilket sätt är polstjärnans höjd okänd? Är det inte bara att titta och mäta?

Citat:
Bra gräv, hur mäter man Polstjärnan? Har Neil Armstrong placerat ut en spegel på 60 cm där också?

Citat:
Vilken fråga om Polstjärnan har jag fått?
Du fick ovanstående fråga om polstjärnans höjd och då svarade du med om Neil Armstrong och speglar vilket är totalt orelevant för att mäta en stjärnas höjd över horisonten. Både Clay Allisons fråga och ditt nonsenssvar om speglar är från i morse.
Citera
2025-03-07, 22:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Ja du, jag vet faktiskt inte på rak arm vad stjärnorna eller stjärnbilderna heter längst ner vid horisonten.

Har det nån betydelse, eller är det bara ett sätt för dig att vinna tid eller nåt?

Måste jag ta ett kort själv eller duger det med bilder som finns på nätet?

Om det duger med bilder från nätet, måste jag googla fram dom till dig eller är du kapabel att göra det själv?

Googla på "why can't you see stars on the horizon" så kommer du se att det är ett faktum. Däremot ser man stjärnor vid horisonten på Antarktis (kanten av den platta jorden där atmosfären är tunnare).

Men var i Sverige menar du att man kan se stjärnor vid horisonten? Jag ser då aldrig några.
Citera
2025-03-07, 22:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Hur dess vinkel ändrar sig beroende på var man befinner sig på jorden.

Hur mäter man vinkeln mot Polstjärnan då?
Citera
2025-03-07, 22:28
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Googla på "why can't you see stars on the horizon" så kommer du se att det är ett faktum. Däremot ser man stjärnor vid horisonten på Antarktis (kanten av den platta jorden där atmosfären är tunnare).

Men var i Sverige menar du att man kan se stjärnor vid horisonten? Jag ser då aldrig några.
Du måste använda en kamera. Har du en kamera?
Citera
2025-03-07, 22:31
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Du verkade missa delar av inlägget, jag försöker igen:

https://www.reddit.com/r/PewdiepieSubmissions/comments/lanr6h/a_beautiful_swedish_night_sky_posted_by_uoak/#lightbox
Citera
2025-03-07, 22:36
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Hur mäter man vinkeln mot Polstjärnan då?
Går att göra med en sextant.
Citera
2025-03-07, 22:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
https://www.reddit.com/r/PewdiepieSubmissions/comments/lanr6h/a_beautiful_swedish_night_sky_posted_by_uoak/#lightbox

Du kan skriva här i tråden vilken plats i Sverige man ser stjärnor vid horisonten, det klarar du väl av?
Citera
2025-03-07, 22:38
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vad är det för stjärna som åker runt månen hela tiden? Hur är det astrologiskt "möjligt" att den hela tiden är runt månen?
Citera
2025-03-07, 22:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett2ett2ett2
Vad är det för stjärna som åker runt månen hela tiden? Hur är det astrologiskt "möjligt" att den hela tiden är runt månen?
Vad jag vet så finns ingen sådan stjärna. Vad har en ev sådan stjärna med mätning av polstjärnans höjd med en sextant att göra?
Citera
2025-03-07, 22:41
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Du kan skriva här i tråden vilken plats i Sverige man ser stjärnor vid horisonten, det klarar du väl av?
Alla platser där det är mörkt och man kan se horisonten naturligtvis.

Återigen håller du på med sånt meningslöst trams. Du har fått en bild, förklara hur det är möjligt att vi ser stjärnor vid horisonten.
Citera
2025-03-07, 22:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968

Hur går man tillväga med en sextant om man vill mäta avståndet till Polstjärnan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in