2025-03-07, 17:06
Medlem
fanns på 90talet, maten smakade skit, man fick ta mat hur många ggr man ville. fanns i samband med deras tempel där- nån svenne lirare där med rakad huvud som inte trodde på att människor har gått i rymden "Jag har också sett Sjärnornas Krig". finns den kvar?
Citera
2025-03-07, 17:09
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
fanns på 90talet, maten smakade skit, man fick ta mat hur många ggr man ville. fanns i samband med deras tempel där- nån svenne lirare där med rakad huvud som inte trodde på att människor har gått i rymden "Jag har också sett Sjärnornas Krig". finns den kvar?
Jag antar att du tänker på Govindas, som låg på Fridhemsgatan 22. De bommade igen för åtta år sedan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/govindas-lamnar-fridhemsplan-efter-33-ar
Citera
2025-03-07, 17:23
Medlem
Loreias avatar
Den i Göteborg finns kvar, samt tror det finns en i Lund. Fan, nu saknar jag nästan Hare Krishna killarna som dök upp ibland på centralstationen i Göteborg och sålde havrekakor för att sponsra nästa Indien-resa. Totalt flummiga och vilse i pannkakan men många av dom var skitsnygga
Citera
2025-03-07, 17:24
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen

För det mesta tyckte jag maten smakade alldeles utmärkt. Men nej, Govindas finns inte kvar där, tyvärr. Hare Krishna-nissarna har flyttat till någon norrförort med billigare hyra, och driver inte restaurang längre. (Däremot tror jag att det serveras mat på deras söndagsfester där i vanlig ordning. Typ gratis om du kan tänka dig att höra på en lång predikan.)
Citera
2025-03-07, 17:28
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Den i Göteborg finns kvar, samt tror det finns en i Lund. Fan, nu saknar jag nästan Hare Krishna killarna som dök upp ibland på centralstationen i Göteborg och sålde havrekakor för att sponsra nästa Indien-resa. Totalt flummiga och vilse i pannkakan men många av dom var skitsnygga

Govindas i Lund finns kvar till namnet, men den verkar inte ha någon direkt koppling till ISKCON (Hare Krishna-rörelsen) längre, vad jag förstår. Maten var i alla fall definitivt inte sedvanlig Govindas-klass när jag var där för något år sedan.

Är den i Göteborg bra fortfarande?
Citera
2025-03-07, 17:32
Medlem
grungewhores avatar
Det är en tråkig historia. Govindas blev vräkta för att hyresvärden skulle bygga nåt åt bussbolagen, sa man, och när man fått ut dem byggde man tydligen lägenheter.

Anledningen till att kvaliteten var ojämn på senare år var att många av de som jobbade gjorde karma yoga där och lagade mat enligt instruktion utan större kunskap kring mat. Det vattnades ur kan man säga.

Efter att man blev av med lokalen hade de två restauranger på stan, en vid Odenplan och en inne i Centralbadet. Båda är stängda. Maten var dock bättre igen.

De har en lokal i Bromma och en i Grödinge. Den i Grödinge används för stöŕre festivaler, den i Bromma tror jag mest är boende som nyttjar.

Edit: för att vara petig är det Hare Krishna enligt västerländsk stavning då det syftar på den gudomliga feminina energi som är behäftad Krsna genom hans fru Radha. Hari är en avatar av Vishnu.
Senast redigerad av grungewhore 2025-03-07 kl. 17:42.
Citera
2025-03-07, 17:42
Medlem
Europes avatar
Jag åt där en gång för kanske 15 år sedan. Kanske inte gourmetmat, men ändå rätt prisvärt. Det var där jag insåg att jag gillar linser. Jag har många kilo torkade röda linser hemma.
Citera
2025-03-07, 17:49
Bannlyst
Jag besökte Govindas vid Fridhemsplan ganska ofta eftersom jag jobbade i närheten på den tiden. Tycker att deras mat var både god och prisvärd 👍

Synd att de stängde igen.
Citera
2025-03-07, 17:57
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Minns mest att det på den tiden var nya smaker för en svennebanan som mig, efter ett tag trillade polletten ner och började uppskatta käket mer och mer. Speciellt eftersom det var prisvärt och dom var trevliga. Samt flummiga då, det var alltid kul.
Citera
2025-03-07, 18:07
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag åt där en gång för kanske 15 år sedan. Kanske inte gourmetmat, men ändå rätt prisvärt. Det var där jag insåg att jag gillar linser. Jag har många kilo torkade röda linser hemma.
Någon liknande erfarenhet, var där mest på kul en gång. Men jag tyckte faktiskt det var rätt gott fast jag inte äter veganmat annars. Köper och äter också linser sedan dess, har dock kött i min linsgryta.
Citera
2025-03-07, 18:22
Medlem
One2Manys avatar
Minns att snubbe som jobbade där kom ut och fnös åt mig när jag rökte en cigarett vid busshållplatsen utanför
Citera
2025-03-07, 19:06
Medlem
Kanastras avatar
Jobbade inte Ted Gärdestad där en tid eller minns jag fel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in