2025-03-07, 14:17
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepyJoe
Varje handling åtföljs av en reaktion, sweetie.

Ja, Putins död kommer ge en något bättre värld, du har rätt.
Citera
2025-03-07, 14:18
Medlem
Det första moskoviterna gör när de lyckas erövra ett område är att fylla området med ryssar. Sådär, nu är området ryskt.

Såklart det inte blir ett argument för att få behålla området. Så fort ryssen blir svagare kommer andra att kräva tillbaka området och köra ut ryssarna därifrån.
Citera
2025-03-07, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoTheGreat
Vet inte riktigt vad du pratar om men Ryssland har inte erbjudit Ukraina en total underkastelse. Vid en eventuell fred, får Ukraina givetvis välja ett nytt styre. Ja de kan till och med omvälja Zelenski om de så önskar men Ryssland har ingen favorit som de i hemlighet groomar och pushar. Allt Ukraina egentligen behöver göra är att förehålla sej neutralt, dvs ej gå med i NATO och glömma all form av partnerskap med NATO och se till att ryssarna i de östra oblasten är skyddade och säkra från fascisterna som vill förgöra dom, något de velat väldigt länge. Alternativt får dom acceptera att områden som ryssarna befriat i och med SMO införlivas med Ryssland om säkerhet inte kan garanteras. Tycker du dessa krav är förnedrande och en total underkastelse från Ukrainas sida? Jag tycker detta låter som rimliga krav.

De ryska villkoren är definitivt krav på total underkastelse. Hur skulle du annars beskriva kraven:
- vi vill ha allt vi kontrollerar
- vi vill därtill ha ytterligare områden som vi anser oss ha rätt till
- ni måste begränsa ert försvar (läs: ni får inte kunna göra motstånd om vi angriper igen)
- ni får inte ingå i allianser som kan hjälpa er om vi anfaller igen

Hur du kan få det till annat än underkastelse är det faktiskt du som måste förklara.
Citera
2025-03-07, 14:33
Medlem
Citat:
Vet inte riktigt vad du pratar om men Ryssland har inte erbjudit Ukraina en total underkastelse. Vid en eventuell fred, får Ukraina givetvis välja ett nytt styre. Ja de kan till och med omvälja Zelenski om de så önskar men Ryssland har ingen favorit som de i hemlighet groomar och pushar. Allt Ukraina egentligen behöver göra är att förehålla sej neutralt, dvs ej gå med i NATO och glömma all form av partnerskap med NATO och se till att ryssarna i de östra oblasten är skyddade och säkra från fascisterna som vill förgöra dom, något de velat väldigt länge. Alternativt får dom acceptera att områden som ryssarna befriat i och med SMO införlivas med Ryssland om säkerhet inte kan garanteras. Tycker du dessa krav är förnedrande och en total underkastelse från Ukrainas sida? Jag tycker detta låter som rimliga krav.

Ett rimligt "krav" är att Ukraina får bestämma över sitt land och Ryssland över sitt. Likaväl som du får bestämma över ditt hus och jag över mitt. Men jag kan väl bestämma att du ska flytta från ditt hus och jag bestämmer över att du ska bo på Nordpolen? Det är väl rimliga krav tänker du.
Citera
2025-03-07, 14:36
Medlem
Citat:
Krig hade kunnat undvikits redan innan SMO inleddes men krigshetsarna i väst sade nej. Låt det sjunka in ett tag innan du svarar. Om du tycker att Ukraina mår bättre som land idag (mars 2025) än det land det var vid tex Minskavtalen eller i december 2021, då Ryssland erbjöd väst ett högst generöst avtal som i högsta grad berörde Ukraina och som förband Ryssland och USA till att respektera freden, då kan jag bara gratulera dej till det land Ukraina har blivit och dess mörka framtidsutsikter det har.

Generöst avtal? Minskavtalen var ju direkt förnedrande för Ukraina.

Respektera freden? Krav från den som startar krig och invaderar andra länder. Jo, jag tackar. Vi hade haft fred om Ryssland bara låtit Ukraina sköta sina egna affärer.

Och det ryska "erbjudandet" att Nato måste kasta ut ett halvdussin medlemmar för att Ryssland känner sig osäkra? Hur kan du se det som "generöst". Jag erbjuder dig att sluta skriva här så jag slipper svara dig. Tar du det erbjudandet? Det är väl generöst?
Citera
2025-03-07, 14:39
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det enda du bevisar med ditt meningslösa käbbel är att du skiter fullständigt i Ukraina och dess befolkning.

Citat:
Om det är utländskt ägande av råvarutillgångar och jordbruksmark är det en avgörande faktor för ett land.
Att andra länder investerar och utvecklar landet har en jävla betydelse.

Var fan tror du Baltikum hade varit i utvecklingen nu om de fortfarande var under Ryskt inflytande.

Citat:
Det är faktiskt läskigt att EU och USA nu börjar tjafsa om Ukrainas tillgångar.
Du är farlig.
Citera
2025-03-07, 14:40
Medlem
Citat:
Bara för att den tillhörde Österrike-Ungern under en kort period byttes inte befolkningen ut mot "österrikare-ungrare".
Lvov var en polsk stad med polsk befolkning från 1340 till 1945.
Jo, dagens polacker har anknytning till staden och dagens västra Ukraina precis som tyskar har anknytning till Danzig och Pommern.

Därmed inte sagt att Polen, Slovakien eller Ungern kommer ha anspråk på landsområden i fd Ukraina.

Vad du än skriver kommer inte påverka Polackernas vilja att "ta tillbaka" gamla historiska områden.

Polen är inte som Ryssland.
Citera
2025-03-07, 14:42
Avstängd
HugoTheGreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ett rimligt "krav" är att Ukraina får bestämma över sitt land och Ryssland över sitt. Likaväl som du får bestämma över ditt hus och jag över mitt. Men jag kan väl bestämma att du ska flytta från ditt hus och jag bestämmer över att du ska bo på Nordpolen? Det är väl rimliga krav tänker du.

Är du medveten om att många ryssar i östra Ukraina tvingats fly till Ryssland på grund av de fascister som var ute efter att mörda dom och hade fri lejd i princip i åtta år innan Putin bestämde sej för att agera? Så, nej det är inte rimligt att tvinga någon att flytta någon annanstans mot deras vilja.
Citera
2025-03-07, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peaceplease
Föll masken?

Jag har aldrig haft någon.

Sverige och svenskarna har visat sig vara allt annat än neutrala det senaste och jag hyser inga förväntningar på att vi/de skulle ta sitt förnuft tillfånga heller...

Jag älskar Sverige OCH Ryssland!

Svårt att fatta eller?
Vad har ändrats på så kort tid då? Från att tycka att Ryssland ska ge fan i Ukraina till att heja på Rysslands olagliga invasion?
Citera
2025-03-07, 14:48
Medlem
Citat:
Är du medveten om att många ryssar i östra Ukraina tvingats fly till Ryssland på grund av de fascister som var ute efter att mörda dom och hade fri lejd i princip i åtta år innan Putin bestämde sej för att agera? Så, nej det är inte rimligt att tvinga någon att flytta någon annanstans mot deras vilja.

Om dom identifierar sig som ryssar, är det ganska logiskt att flytta till ryssland istället för att flytta ryssland till dom.

För övrigt är dom där 8 årens händelser som ni ser på dom debunkade sedan länge. Släpp det.
Citera
2025-03-07, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Vad du än skriver kommer inte påverka Polackernas vilja att "ta tillbaka" gamla historiska områden.

Polen är inte som Ryssland.

Citat:
Menar du Lvov? Stal och stal. Polen fick blev ju kompenserat med landområden i Väst samt en fin kustlinje mot Östersjön. Ganska generöst av Stalin som inte behövde ge något i utbyte.
Vilket landområde tycker du att Ukraina ska få istället för Krim och Donbas när ryssen är så generösa? Mera av Polen?
Citera
2025-03-07, 15:02
Medlem
Vissas försök nu att få det att låta som att Polen har territoriella anspråk på delar av Ukraina verkar vara en strategi som Ryssland försöker med som gladeligen rapas visare här av nyttiga idioter.

https://euvsdisinfo.eu/report/poland-has-territorial-ambitions-towards-the-city-of-lviv/

Citat:
Poland adheres to international law regarding state borders, fully supports the independence and territorial integrity of neighbouring countries, and it rejects any “imperial” ambitions towards other countries. Poland, as well as the EU and the US, respect the sovereignty and territorial integrity of Ukraine. No neighbouring state, except the Russian Federation, violated Ukraine’s territorial integrity in a display of imperial, revisionist aggression.

Så - klart.

Mata inte trollen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in