2025-03-07, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Ryssland har tidigare krigat desto mer i Finland, Baltstaterna, Polen och Ukraina apropå historielektioner....
Precis som stormakter brukar/de göra. Ryssland kan historiskt inte krigat i Ukraina eftersom det aldrig funnits något land som hette så.

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tyskland får väl "hyra in" legosoldater precis som Ryssland har gjort 😁

"Ryssland har tvångsrekryterat hundratals legosoldater från Jemen för att strida i Ukraina, enligt Financial Times. ”Jag skrev på för att jag var rädd”, säger en av dem till tidningen"

https://www.svd.se/a/Ooa2K3/ryssland-starks-av-hundratals-legosoldater-fran-jemen
Du är bara för rolig. Är du säker att Financial Times inte har kommit i kontakt med några bhutaneser som också skrev på för att de var "rädda"?

Tyskland ska rekrytera legosoldater? Oj då, var ska de komma från? Deras flyktingförläggningar? Än så länge knivar de tyskar, så gott som varje vecka.
Tyskland kommer inte göra ett skvatt. Tyskland kan inte ta förluster, precis som de övriga pajasarna från EU.
Citera
2025-03-07, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoTheGreat
Krigshetsare är dom som inte vill ha fred och som hela tiden eskalerar läget till det värre. Ryssland har många gånger kommit med fredserbjudande och till med lösningar med diplomati innan SMO inleddes, men detta har viftats bort av EU, BJ och USA (innan Trump tillträdde) nonchalant och övertygat Zelenski om att krig är bättre. Så vem är det som är krigshetsare egentligen?

Ryssland och dess supportar är krigshetsare. Ryssland anfaller utan någon som helst rationell anledning.
Zelensky har kommit med ett realistiskt 10-punktsprogram för fred. Putin vägrade fred därför att han vill ha krig.
Zelensky sökte Putin för den fullskaliga invasionen men Putin var inte intresserad av fred.
Citera
2025-03-07, 13:52
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
https://www.youtube.com/watch?v=551tLrizPtQ

"The Defense Of Chasiv Yar Has Collapsed"

Ryssland tar mer mark i Kursk, samt startar en stor offensiv i Chasiv Yar.

6 minuter in på videon så får man se stora truppförflyttningar från rysk sida, med minst 14 stridsfordon.
De lyckades bryta igenom och börjar nu att ringa in staden norrifrån. Ännu en kittel bildas.

https://deepstatemap.live/en#14/48.5809380/37.8203487

(Inte updaterad ännu.)
Enligt andra mera objektiva källor förstördes 16 stridsfordon där så ingen stor förändring.
Citera
2025-03-07, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Krigshetsande Europa!
Varför skall de få sitta med och bestämma... det enda de har att tillföra är krig och mera krig? De är bara sprattelgubbar - när EU (eller någon obskyr makt) drar i snöret, så hoppar de upp och uttalar sig - som de har blivit tillsagda att göra.
Det finns ingen tillit till Europa mer. Men det trodde Ryssen och Ukraina - då - när de skulle fungera som fredsbevakande till freden i Minsk (1 och 2) när Donetsk och Luhansk armé segrade i det inbördeskrig som följdes av en sorts invasion av CIA och Nato, som lyckades avskaffa demokratin i Ukraina.
Man kan inte fundera på fredsbevarande innan ett krig har brutit ut. Ryssland är inte i krig, inte heller Ukraina - eller EU eller USA - påstår de. Ett krig är ett krig när man offentligt säger att det är det.

Det är bara Ryssland som vill ha mer krig.
Ryssland kan ensidigt avsluta anfallskriget så blir det fred eftersom alla andra vill ha fred. Att Ryssland fortsätter anfallskriget visar att de vill ha krig.
Citera
2025-03-07, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
https://edition.cnn.com/2024/11/25/europe/british-man-captured-kursk-ukraine-gbr-intl/index.html

London
CNN

A British man has been taken prisoner while fighting for Ukraine in Russia’s Kursk region, Russian state media has reported.

Han vart dömd till 19 års fängelse nyligen om jag mins rätt.

Han var ingen legosoldat.
Legosoldat definieras an Genèvekonventionen.
Ytterligare ett grovt krigsbrott av Ryssland.
Citera
2025-03-07, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Det var han även under dagen, alla dagar - ska Du annullera allt annat han gjorde också..?
Det är inte tal om att annullera, utan skapa ny världsordning utifrån ramar som ges. Som bekant är Krim åter ryskt eftersom befolkningen också är rysk.
Citera
2025-03-07, 14:01
Medlem
Citat:
Krig hade kunnat undvikits redan innan SMO inleddes men krigshetsarna i väst sade nej. Låt det sjunka in ett tag innan du svarar. Om du tycker att Ukraina mår bättre som land idag (mars 2025) än det land det var vid tex Minskavtalen eller i december 2021, då Ryssland erbjöd väst ett högst generöst avtal som i högsta grad berörde Ukraina och som förband Ryssland och USA till att respektera freden, då kan jag bara gratulera dej till det land Ukraina har blivit och dess mörka framtidsutsikter det har.

Ryssland och dess supportrar är de enda krigshetsarna. Alla andra vill ha fred.
Du är en krigshetsare.
Citera
2025-03-07, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Fast du påstår att de "köper" land. Läser du länken du själv kom med så ser du att de investerar i Ukrainska bolag som äger land. Det är skillnad. Jag ser investering i ett land som något positivt som kan utveckla landet. Du kanske ser det som att man tar över landet. Ryssland ser det så i varje fall. Det är förståeligt.

Kina har redan köpt 9% av Ukrainas jordbruksareal. De gjorde det redan 2013.
https://www.aei.org/op-eds/why-does-china-own-so-much-of-ukraine/

Men det bråkar ingen om misstänker jag?

Det enda du bevisar med ditt meningslösa käbbel är att du skiter fullständigt i Ukraina och dess befolkning.

Om det är utländskt ägande av råvarutillgångar och jordbruksmark är det en avgörande faktor för ett land.

Det är faktiskt läskigt att EU och USA nu börjar tjafsa om Ukrainas tillgångar.
Citera
2025-03-07, 14:05
Medlem
Citat:
Vet inte riktigt vad du pratar om men Ryssland har inte erbjudit Ukraina en total underkastelse. Vid en eventuell fred, får Ukraina givetvis välja ett nytt styre. Ja de kan till och med omvälja Zelenski om de så önskar men Ryssland har ingen favorit som de i hemlighet groomar och pushar. Allt Ukraina egentligen behöver göra är att förehålla sej neutralt, dvs ej gå med i NATO och glömma all form av partnerskap med NATO och se till att ryssarna i de östra oblasten är skyddade och säkra från fascisterna som vill förgöra dom, något de velat väldigt länge. Alternativt får dom acceptera att områden som ryssarna befriat i och med SMO införlivas med Ryssland om säkerhet inte kan garanteras. Tycker du dessa krav är förnedrande och en total underkastelse från Ukrainas sida? Jag tycker detta låter som rimliga krav.

Ukraina hade redan beslutat sig för att inte söka medlemskap i NATO och var neutralt när ryssarna invaderade 2014.
Det var ryska fascister som startade kriget mot folket i Donbas 2014 och Ukraina har försvarat dem sedan dess.
Ryssland krävde att Ukraina skulle avmilitariseras och göras försvarslöst så att ryssarna skulle kunna invadera igen utan motstånd. Det är inte att vilja ha fred. Det är att vilja ha krig.
Citera
2025-03-07, 14:10
Medlem
Citat:
Krig hade kunnat undvikits redan innan SMO inleddes men krigshetsarna i väst sade nej. Låt det sjunka in ett tag innan du svarar. Om du tycker att Ukraina mår bättre som land idag (mars 2025) än det land det var vid tex Minskavtalen eller i december 2021, då Ryssland erbjöd väst ett högst generöst avtal som i högsta grad berörde Ukraina och som förband Ryssland och USA till att respektera freden, då kan jag bara gratulera dej till det land Ukraina har blivit och dess mörka framtidsutsikter det har.

Du har helt rätt att kriget hade kunnat undvikas. T.ex. om Ryssland hade stannat på sin sida gränsen.
Citera
2025-03-07, 14:11
Medlem
Citat:
Vet inte riktigt vad du pratar om men Ryssland har inte erbjudit Ukraina en total underkastelse. Vid en eventuell fred, får Ukraina givetvis välja ett nytt styre. Ja de kan till och med omvälja Zelenski om de så önskar men Ryssland har ingen favorit som de i hemlighet groomar och pushar. Allt Ukraina egentligen behöver göra är att förehålla sej neutralt, dvs ej gå med i NATO och glömma all form av partnerskap med NATO och se till att ryssarna i de östra oblasten är skyddade och säkra från fascisterna som vill förgöra dom, något de velat väldigt länge. Alternativt får dom acceptera att områden som ryssarna befriat i och med SMO införlivas med Ryssland om säkerhet inte kan garanteras. Tycker du dessa krav är förnedrande och en total underkastelse från Ukrainas sida? Jag tycker detta låter som rimliga krav.

Det låter inte så neutralt att tvingas till en position.
Citera
2025-03-07, 14:15
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Det har du rätt i.
Nu har inga faktiska förhandlingar börjat en.

Såg du konferensen med Kellog.
Han tog listan från Ryssland, som ”starting point”. Saker har ändrats.
För honom är listan ett inslag i debatten.

Min uppfattning är att Ukraina säger ja till förhandlingar.
Ryssland säger nej.
Detta är Trumps huvudvärk.

Kellog svarade inte på frågan om vilka påtryckningar som man gjort på Ryssland.
Svaret var. Det finns mer att göra.

Så. Den ensidiga pressen på Ukraina är utspel. För att få ryssarna till bordet.

Jag roar mig med att fundera på vad ryssarna kommer att göra, när det går upp för de att deras lista, bara ska anses som en partsinlaga. I förhandlingarna.

Var detta det oortodoxa?

Edit. Nu har Trump sagt att han kan tvinga Ryssland till fred. ”De vet inte vad, men jag vet” vad tusan han menar med det blir man nyfiken på.

Putin har uttalat sig på ett möte med ett gäng kvinnor:
”Vi kommer välja en fred som passar oss, en långsiktig fred och våra historiska intressen”

Såpan rullar vidare.

Bra info! Ja såpan rullar vidare och du är mer påläst på dessa detaljer då jag inte riktigt orkat hänga med i allt kring detta senaste veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in