Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-05, 19:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Jag tror inte ett ord på det krasnov säger här. Ena dagen är Zelensky diktator, nästa dag är han inte det, sen vill krasnov förhandla. Bara för att ställa sig på rySSlands sida endast för att förlänga kriget. Tyvärr USA har bränt allt sitt förtroende ute i världen. Hoppas att han driver USA i en rejäl depression. USA måste lära sig vad rätt och fel är. Följ FN och internationell rätt och stå upp för de avtal ni har skrivit under på även om det var en annan president.
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1j3vbhl/president_trump_on_ukraine_during_his_speech_to/

Ja USA är som Ryssland nu. Oavsett vilka mineralavtal eller fredsavtal det blir så vet man inte om de håller, båda kan ändra sig när som helst. Kan bli ett vapenstillestånd utan någon riktig fred.
Citera
2025-03-05, 19:45
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Då tycker jag pressen vilseleder med sin rubriker om 900 000 "förlorade" ryska soldater. Men det är väl det som är tanken med propagandakriget.
Ja, jag tycker också det blir vilseledande, dock inte så vilseledande som Rysslands försvarsdepartement.
Se, nu blev vi samsa om nåt, kanske finns det hopp för dom högre upp också.
Citera
2025-03-05, 20:00
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tja..förresten : Är det någon i tråden som tvekar på Ukrainas aptit, att börja forska på egna "nukes" efter detta ?

Det var Ukraina som var producerande sovjetrepublik gällande avancerade grejer och nukes är trivialt att bygga om man har klyvbart material (vilket de har). Vapenbärare kan vara svårare men även där finns kompetensen i Ukraina.

Vill Ukraina ta fram kärnvapen tar det inte många månader.
Citera
2025-03-05, 20:01
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Zelinsky måste ju hyllas aom en hjälte hemma i kiev, nu när han har lyckats sumpa hela USA vapenstödet och nu också underrättelsestödet.
Tror inte Zelinsky har så mycket att göra med det. Detta har varit Trumps plan hela tiden. Trump vill bara verka det framstå som det är Ukrainas fel.
Citera
2025-03-05, 20:02
Medlem
Citat:
Stormakter tillåter inte mindre länder ha kärnvapen om det kan leda till kärnvapenkrig.

Så vilken av stormakterna stoppade Indien och Pakistan (jaja det är stora länder befolkningsmässigt) eller mordkorea?
Citera
2025-03-05, 20:03
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja USA är som Ryssland nu. Oavsett vilka mineralavtal eller fredsavtal det blir så vet man inte om de håller, båda kan ändra sig när som helst. Kan bli ett vapenstillestånd utan någon riktig fred.

Hmm, vart tog den finska sisun vägen?

Du låter lite negativ nu, jag tror att det kan bli bra för Ukraina om USA verkligen stannar och börjar gräva efter sällsynta mineraler, om USA blir kvar i Ukraina kommer Putin inte ens titta på landet, han vet mycket väl vem som har den största käppen för uppstudsiga gossar.
Citera
2025-03-05, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Jag tror lite över 200k döda, ca.3:1 i Ukrainas favör, 100k invalida, 15k pow, resten är eller har varit sårad och är tillbaks eller haft tur och fått lämna kriget. Självklart ligger inte majoriteten 2-3 år på sjukhus, du behöver inte spetsformulera allt, men det kanske är ditt jobb.

Det jag har räknat själv är att när den första stora attacken kom från Ukraina och jag fick höra hur många dödades på båda sidor... det var en ryss mot 18 ukrainare.
Det var en verkligt olycklig tid för de ukrainska soldaterna i mellersta och södra delen. Det var varmt och deras skyttediken låg på låglänta ställen så det rann inte bort något och väldigt många ukrainska soldater fick kallbrand i fötterna. Så de kunde inte ta sig bort från diket och det var en mardröm värre än man kan föreställa sig. Inget räckte till - så de ukrainska soldaterna fick/måste köras till sjukhus till och med på Krim.
Men i västmedia glömmer man det här anfallet och talar bara om att de tog mark från ryssarna i norr.
Som sagt - 1 ryss till 18ukrainare.
Citera
2025-03-05, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag trodde ni rysshoror uppskattade propaganda. Det är ju ditt leverbröd trots allt.

Skämt åsido: det är ju positivt att det kostar Ryssland att invadera andra länder.

Nja nu så ska vi inte vara såna. I krig pågår ofta propaganda från båda sidor. Och vi vet inte de exakta siffrorna i Ukrainakriget. Allt vi vet är att världen vill ha fred
Citera
2025-03-05, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Det jag har räknat själv är att när den första stora attacken kom från Ukraina och jag fick höra hur många dödades på båda sidor... det var en ryss mot 18 ukrainare.
Det var en verkligt olycklig tid för de ukrainska soldaterna i mellersta och södra delen. Det var varmt och deras skyttediken låg på låglänta ställen så det rann inte bort något och väldigt många ukrainska soldater fick kallbrand i fötterna. Så de kunde inte ta sig bort från diket och det var en mardröm värre än man kan föreställa sig. Inget räckte till - så de ukrainska soldaterna fick/måste köras till sjukhus till och med på Krim.
Men i västmedia glömmer man det här anfallet och talar bara om att de tog mark från ryssarna i norr.
Som sagt - 1 ryss till 18ukrainare.

Varför rapporterade inte Expressen om detta ? Propaganda i krig är viktigt. Soldaterna får förr eller senare reda på hur det går. Och hör de bara hur det går bra så blir stridsmoralen på topp.
Citera
2025-03-05, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Markinvasion är inte aktuellt, men det har jag egentligen aldrig befarat. Det är vad han kan leverera via luften som jag fruktar. Det som tar ukrainarna tre dagar att reparera lär ta oss minst tre månader.

Luftvärnet, det lilla vi har, skickar vi dessutom till Ukraina nu.

Vårt LV gör större nytta i Ukraina för tillfället.
Vi har egentligen aldrig satsat så mycket pengar på markbaserad LV tidigare, vi hade Draken för att skjuta ner anflygande bombare (och ev transportflyg med VDV) och Viggen för att sänka landstigningstonnaget på Östersjön.

Senare kom Jaktviggen och Draken kunde pensioneras.
Vi pratar om den tid vi hade ett gigantiskt flygvapen. Hawk och Bloodhound hade vi för lite punktförsvar.
Citera
2025-03-05, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, vart tog den finska sisun vägen?

Du låter lite negativ nu, jag tror att det kan bli bra för Ukraina om USA verkligen stannar och börjar gräva efter sällsynta mineraler, om USA blir kvar i Ukraina kommer Putin inte ens titta på landet, han vet mycket väl vem som har den största käppen för uppstudsiga gossar.
De intervjuade en svensk forskare inom geologi och mineralutvinning härom veckan i Sveriges radio. Han förklarade att för att utvinna dessa "sällsynta" jordartsmetallerna i Ukraina så måste det till en omfattande upprustning av gruvdriften, Logistiken och en rejäl teknik--& kunskapsutveckling i Ukraina om det över huvud taget skall uppnå någon lönsamhet över huvud taget i detta. Och det måste plöjas ner mängder av pengar för att få till detta och det skulle ta väldigt många år innan allt detta var på plats. Allt detta enligt denna geolog de intervjuade på radion.
Lägg därtill att många av dessa områden sägs ligga under ryska ockuperade områden idag också.

Så glöm alla sådana hitte-påförslag, de är endast till för att flytta fokuset från verkligheten och ställa till problem för USAs fredsinitiativ.
Glöm inte bort att det var Zelenskiy och hans administration som kom med detta påfund (att sälja ut sin röv på detta sätt) för ett bra tag sedan.
Citera
2025-03-05, 20:17
Medlem
Citat:
Nja nu så ska vi inte vara såna. I krig pågår ofta propaganda från båda sidor. Och vi vet inte de exakta siffrorna i Ukrainakriget. Allt vi vet är att världen vill ha fred

Nej din husse I Kreml vill inte ha fred men det vet du nog redan😉

Och ingen slår Ryssland på fingrarna när det gäller ljugandets och desinformationens konst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in