2025-03-06, 23:41
Medlem
Vi är ju rätt många som ska värva in en anfallare. Så det blir spännande vad alla hittar..

Men jag kollade upp och vi tog in exempelvis Walta 8 mars ifjol. Salech kom in strax före sista cupmatchen. Det verkar bli mer regel än undantag för våran del att göra tyngre värvningar på andra halvan av vinterfönstret.
Citera
2025-03-07, 11:09
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Vi är ju rätt många som ska värva in en anfallare. Så det blir spännande vad alla hittar..

Men jag kollade upp och vi tog in exempelvis Walta 8 mars ifjol. Salech kom in strax före sista cupmatchen. Det verkar bli mer regel än undantag för våran del att göra tyngre värvningar på andra halvan av vinterfönstret.
Man undrar ju vilka lag som har mest dragningskraft just nu, skulle en ung anfallare välja AIK framför Sirius? AIK ska ju pissa på Sirius i alla lägen men känns ju som att ni är på uppgång och har ett fint projekt som kan locka unga spelare medan AIK är mer turbulent men lockar med annat.

Nästa steg för Sirius är väl att börja sälja direkt till topp fem ligorna i högre utsträckning, samt att köpa in dyrare spelare. Får ni träff där så kommer det att börja rassla till rejält.
Citera
2025-03-07, 11:20
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardaguler
Man undrar ju vilka lag som har mest dragningskraft just nu, skulle en ung anfallare välja AIK framför Sirius? AIK ska ju pissa på Sirius i alla lägen men känns ju som att ni är på uppgång och har ett fint projekt som kan locka unga spelare medan AIK är mer turbulent men lockar med annat.

Nästa steg för Sirius är väl att börja sälja direkt till topp fem ligorna i högre utsträckning, samt att köpa in dyrare spelare. Får ni träff där så kommer det att börja rassla till rejält.

Rätt övertygad om att AIK på i princip alla positioner betalar högre löner än Sirius. AIK:s ekonomi mår sådär, men deras personalkostnader är på en högre nivå.
Citera
2025-03-07, 11:21
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Rätt övertygad om att AIK på i princip alla positioner betalar högre löner än Sirius. AIK:s ekonomi mår sådär, men deras personalkostnader är på en högre nivå.

Med all sannolikhet, men som ung spelare och särskilt anfallare är det nog inte det man ska prioritera allra högst.
Citera
2025-03-07, 11:24
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:

Finns många anledningar att välja Sirius framför Aik. Speciellt om du pratar om "yngre" spelare, där Sirius ligger i toppen och Aik i botten sett till speltid.

Redkin i Sirius skulle kunna ha 15 allsvenska matcher i benen i sommar. I Aik är det inte otroligt om han har typ 3 korta inhopp.
Senast redigerad av QuantumQuill 2025-03-07 kl. 11:31.
Citera
2025-03-07, 11:26
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Med all sannolikhet, men som ung spelare och särskilt anfallare är det nog inte det man ska prioritera allra högst.

Men det har en stark dragningskraft.
Citera
2025-03-07, 11:29
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Men det har en stark dragningskraft.

Ja, därför är det så viktigt att unga spelare har vettiga agenter och rådgivare. Inte omöjligt att det är rent karriärsförstörande att gå till aik
Citera
2025-03-07, 11:56
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Med råge, men tror unga spelare prioriterar sitt andra kontrakt snarare än det första om du förstår vad jag menar. Vad är poängen att tjäna dubbelt i AIK om du kan tjäna 5 ggr det sen när du flyttat utomlands, vilket man bevisligen kan göra som Siriusspelare.

Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Finns många anledningar att välja Sirius framför Aik. Speciellt om du pratar om "yngre" spelare, där Sirius ligger i toppen och Aik i botten sett till speltid.

Redkin i Sirius skulle kunna ha 15 allsvenska matcher i benen i sommar. I Aik är det inte otroligt om han har typ 3 korta inhopp.
Det har vart ett problem senaste tiden, vi får se hur det kommer se ut i år. Tror att ungdomarna som ska konkurrera är bättre än tidigare och förhoppningsvis närmre att göra avtryck på planen. Samtidigt så är det väl en snäv skara som tar alla med storm i sina första framträdanden, jämfört med hur bra de kan vara några få matcher senare.
Citera
2025-03-07, 12:10
Medlem
Teus avatar
Citat:
AIK, och det tror jag inte. Redkin ligger nog ganska nära speltid om han inte åker på en skada.

Citat:
Det har vart ett problem senaste tiden, vi får se hur det kommer se ut i år. Tror att ungdomarna som ska konkurrera är bättre än tidigare och förhoppningsvis närmre att göra avtryck på planen. Samtidigt så är det väl en snäv skara som tar alla med storm i sina första framträdanden, jämfört med hur bra de kan vara några få matcher senare.
Det där är ju i huvudsak kopplat till skador. Av dom fyra unga spelarna som skulle roteras för att få speltid var det i princip bara Victor som höll sig hel under säsongen och spelade typ bort sina chanser från att få starta.
Senast redigerad av Teu 2025-03-07 kl. 12:15.
Citera
2025-03-07, 12:14
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
AIK, och det tror jag inte. Redkin ligger nog ganska nära speltid om han inte åker på en skada.
Ni skall ha in en till anfallare vilket betyder än hårdare konkurrens för honom.

Visst, han lär få inhopp och gör han (och Aik) det bra så lär det bli friskt med speltid. Men det finns en andra sida på det myntet också, vilket var vad jag försökte påvisa.

Hade han däremot tillhört Sirius (vilket var vad som jämfördes med) så hade utsikterna för honom att få speltid varit betydligt större. Hence behöver inte Aik ha så mycket större dragningskraft bara för att man är Aik.
Möjligtvis när det gäller toppspelare, men å andra sidan vet jag inte om ni har någon edge mot Sirius när det kommer kostnadsfrågan för dessa.
Senast redigerad av QuantumQuill 2025-03-07 kl. 12:17.
Citera
2025-03-07, 12:17
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ni skall ha in en till anfallare vilket betyder än hårdare konkurrens för honom.

Visst, han lär få inhopp och gör han (och Aik) det bra så lär det bli friskt med speltid. Men det finns en andra sida på det myntet också, vilket var vad jag försökte påvisa.
Tycker du vinklar och vrider som vanligt. Ayari Jr, Fesshaie, och Abdihakin hade med allra största säkerhet alla fått rikligt med speltid om dom lyckats hålla sig skadefria. Victor var ojämn och tog inte riktigt chansen när han fick den. Den enda av dom yngre som kan gnälla över att han inte riktigt fick chansen att visa vad han gick för var Faqa. Tror till och med Järeteg fått spela under MT om han inte skadat sig på hösten.

Fanne var ju 18 och fick spela mer eller mindre varje match för övrigt.
Senast redigerad av Teu 2025-03-07 kl. 12:20.
Citera
2025-03-07, 12:21
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Vilka tänker du på? Jag köper Redkin, även om jag tycker "er" totala hype kring honom ännu är lite obefogad.

Wilson har varit katastrofal av det jag sett av honom i år.

Om du skall nämna Pavey och den där rödhåriga backen, så skulle jag kunna nämna över 10 stycken i Bajens ungdomsled som ser minst lika spännande ut. Bättre att ingen av oss drar för stora slutsatser på dessa spelare förens dom levererat någorlunda i a-lags sammanhang på något vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in