Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-07, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Vet du vad, nej det vet inte jag.
Söker jag på fakta i frågan om könsfördelning av flyktingar till Sverige från Ukraina, så säger man att man inte uppger detta.

Men du visste det?

Nyfiken på var du hittar dessa fakta.

Jo det redovisas månadsvis antalet nyansökningar och förlängningar enligt massflyktsdirektivet. Det finns månadsvis redovisning när det gäller kön tex så det är inget jag hittar på. Nu var det ett par månader sedan jag tittade.

Det finns ju även asylansökningar av ukrainare men jag tror de inte är jättemånga kanske 30 per år.

återkommer om en stund tror jag.
Citera
2025-03-07, 08:36
Medlem
Citat:
Ja du ser. Du framför ännu mera argument för att Ukraina inte är Ryssland.
Har du blivit religös också?

Ukraina har varit medlem i FN från starten.
När blev Ryssland medlem….
Det förstärker bara vad Vladimir Vladimirovich Putin säger idag... Att Ukraina är en skapelse av Vladimir Lenin, Josef Stalin och bolsjevikerna.

Men...
Men det började i Washington ett år tidigare (1944), där FN:s fyra sponsornationer – Storbritannien, Sovjetunionen, USA och Kina – träffades för att utarbeta FN-stadgan.

Vid mötet i Washington ställde Stalin ett överraskande ultimatum i frågan om medlemsländerna. Han hävdade att de 16 republikerna i Sovjetunionen, inklusive Ukraina, alla borde antas som separata länder i FN.
För att...?
Har du någon aning om det vodka?
Senast redigerad av Frank.af.Danmark 2025-03-07 kl. 08:46.
Citera
2025-03-07, 08:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Nej, det gör jag INTE.

Att svenska och andra politiskt korrekta medier inte bryr sig om detta och att EU har lögnmedia om att detta inte är sant förändrar inte saken.

Här är en amerikansk forskningsrapport angående detta:

https://www.oaklandinstitute.org/new-report-take-over-ukrainian-agricultural-land

Hur som helst: Hur känns det när det pågår en huggsexa mellan USA och EU angående de ukrainska råvarutillgångarna?

Är det också en rysk propagandalögn?

Vad är det för "demokrati" när ett lands befolkning INTE äger råvarotillgångar och jordbruksmark? Det är ju tamigfan en KOLONI! Eller?

De är listiga, ukrainarna. Först säljer de helt värdelös, jordbruksmark till utländska investerare. Som är tvungen att göra miljardinvesteringar, i bevattningsanläggningar och annat. Och anställda massor av ukrainare både för att få marken att börja producera, och för att odla och skörda.

Snacka om motsatsen till ryssfittorna. Vars enda förmåga består i att bomba sönder odlingsbar mark.
Citera
2025-03-07, 08:38
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
Tycker du?

Vi andra tycker att NATO var saligen, insomnat, för fem år sedan. Mer vital, mer aktiv, mer offensiv som försvarsallians, än nu, har NATO inte varit på år och dag. Tack vare Putin. Dessutom har NATO fått två helt nya medlemmar, som tillsammans med de andra NATO, medlemmarna runt Östersund, Väsentlig bidrar till att stärka, förbättra försvarssituationen runt innanhavet Östersjön mot de vidriga ryssarna.

Dessutom, så blir det väl jättebra om USA lämnar NATO. Så slipper vi alla amerikanska baser, och amerikansk militär på svensk mark? Jag har för mig att många av er rysshoror argumenterade för att det var ett starkt argument för att Sverige inte skulle gå med i NATO.
Ja, innan var USA boven, nu ska USA frälsa Ryssland? Ryssarna verkar helt förvirrade?
Europa behöver stå på egna ben, vi har kunskapen, pengarna och kraften.
När Putin och hans syltryggar försvunnit ur Kremls korridorer och yngre förståndiga människor tar över lär vi inte behöva så många kulsprutor, i alla fall mina förhoppningar.
Trumpetens tid är också räknad.
Med andra ord ser framtiden bra ut för Europa.
Citera
2025-03-07, 08:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jag bor i en kommun som aldrig röstat borgerligt. Ger det oss rätt att starta separatistuppror så vi slipper den borgerliga regeringen? Eller vänta, eftersom jag alltid röstar borgerligt så kanske jag borde flytta från min uppväxtort?

Hm knivigt hur man ska göra när jag gillar regeringen och grannarna ogillar den. Kanske det bästa är att acceptera att vi tycker olika? Eller vad tror du?

Dessutom. Om sossarna vinner nästa val. Så kommer nästan hela befolkningen i din kommun helt plötsligt vilja stanna kvar.

Knepigt det där med demokratier. Det är ju så mycket enklare i Ryzzhelvetet.
Citera
2025-03-07, 08:54
Medlem
Citat:
Vet du vad, nej det vet inte jag.
Söker jag på fakta i frågan om könsfördelning av flyktingar till Sverige från Ukraina, så säger man att man inte uppger detta.

Men du visste det?

Nyfiken på var du hittar dessa fakta.

Jo det redovisas månadsvis antalet nyansökningar och förlängningar enligt massflyktsdirektivet. Det finns månadsvis redovisning när det gäller kön tex så det är inget jag hittar på. Nu var det ett par månader sedan jag tittade.

Det finns ju även asylansökningar av ukrainare men jag tror de inte är jättemånga kanske 30 per år.

Googla på "statistik massflyktsdirektivet" så hittar du men jag har lite svårt att ge närmare instruktioner och håll isär asykl och massflykt. Totalt är det 10.500 kvinnor och 8000 män som fått skydd enligt massflyktsdirektivet i Sverige. Men efter 2021 har köbnsfördelningen varit ganska jämn. Förutom att det är många män som fått/får skydd i sverige för att slippa kriga så är det uppseendeväckande få äldre som kommit hit. Borde vara en hel del ukrainska äldre som frusit ihjäl nu i vinter men sådant tror jag inte svenska krigsivrare bryr sig om.
Citera
2025-03-07, 08:55
Medlem
Comitiums avatar
USA har stöttat Ukraina medan Ryssland förstör Ukraina. Det är en viss skillnad.
Citera
2025-03-07, 08:57
Avstängd
https://www.youtube.com/watch?v=l_z5oARaeEc

Nu är Kursk fickan taktiskt stängd.

https://deepstatemap.live/en#10/51.2662114/35.3746033

Ryssland har nu full uppsikt och kontroll på den sista vägen in i Kursk.

Nu kan slakten av legosoldater och UAF elitförband börja. Paniken måste vara total om man är en Ukrainsk soldat sittandes inne i döds kitteln Kursk.

Vilket totalt misslyckande det har varit från börjat till slut.

60k+ döda soldater, 100tals stridsfordon bortkastat.

Det tar nog 2-3 veckor till för Ryssland att rensa ut de sista legosoldaterna och elittrupper som sitter fast där inne, sen kan de nog marschera in i Sumy regionen.
Citera
2025-03-07, 08:58
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är den mediabild vi ska köpa, ja.

Kiev är en är stad med ca Tre miljoner människor. Putin har nu skickat missiler, granater och bomber mot staden i över tre år.

Har du någon aning om hur många civila offer det genererat? Det finns nämligen officiella ukrainska siffror på det.
Faktum är att det är väldigt, vääldigt få.
Men, vad fan. folk kryper ju ner i skyddsrum.
Just för att överleva.
Citera
2025-03-07, 09:03
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Blir detta Trumppaket verklighet lär det fira i Kreml för det är ju ett fredsavtal på Rysslands villkor.

Det har du rätt i.
Nu har inga faktiska förhandlingar börjat en.

Såg du konferensen med Kellog.
Han tog listan från Ryssland, som ”starting point”. Saker har ändrats.
För honom är listan ett inslag i debatten.

Min uppfattning är att Ukraina säger ja till förhandlingar.
Ryssland säger nej.
Detta är Trumps huvudvärk.

Kellog svarade inte på frågan om vilka påtryckningar som man gjort på Ryssland.
Svaret var. Det finns mer att göra.

Så. Den ensidiga pressen på Ukraina är utspel. För att få ryssarna till bordet.

Jag roar mig med att fundera på vad ryssarna kommer att göra, när det går upp för de att deras lista, bara ska anses som en partsinlaga. I förhandlingarna.

Var detta det oortodoxa?

Edit. Nu har Trump sagt att han kan tvinga Ryssland till fred. ”De vet inte vad, men jag vet” vad tusan han menar med det blir man nyfiken på.

Putin har uttalat sig på ett möte med ett gäng kvinnor:
”Vi kommer välja en fred som passar oss, en långsiktig fred och våra historiska intressen”

Såpan rullar vidare.
Senast redigerad av Vodkasomsnus 2025-03-07 kl. 09:30.
Citera
2025-03-07, 09:09
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Nej, det gör jag INTE.

Att svenska och andra politiskt korrekta medier inte bryr sig om detta och att EU har lögnmedia om att detta inte är sant förändrar inte saken.

Här är en amerikansk forskningsrapport angående detta:

https://www.oaklandinstitute.org/new-report-take-over-ukrainian-agricultural-land

Hur som helst: Hur känns det när det pågår en huggsexa mellan USA och EU angående de ukrainska råvarutillgångarna?

Är det också en rysk propagandalögn?

Vad är det för "demokrati" när ett lands befolkning INTE äger råvarotillgångar och jordbruksmark? Det är ju tamigfan en KOLONI! Eller?
Fast du påstår att de "köper" land. Läser du länken du själv kom med så ser du att de investerar i Ukrainska bolag som äger land. Det är skillnad. Jag ser investering i ett land som något positivt som kan utveckla landet. Du kanske ser det som att man tar över landet. Ryssland ser det så i varje fall. Det är förståeligt.

Kina har redan köpt 9% av Ukrainas jordbruksareal. De gjorde det redan 2013.
https://www.aei.org/op-eds/why-does-china-own-so-much-of-ukraine/

Men det bråkar ingen om misstänker jag?
Citera
2025-03-07, 09:13
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Italiens premiärminister Meloni har ett alternativ för fredsbevarande styrkor. Hon föreslår att omfatta Ukraina med NATOs Artikel 5 som skulle triggas igång om Ryssland bryter mot eventuell fred

https://wydarzenia.interia.pl/ukraina-rosja/news-zmiany-w-artykule-5-nato-propozycja-dolaczenia-ukrainy,nId,7926194

Ryssvänliga kommer snart samlas här och klaga på att det inte är möjligt, och att hon har sålt sig så fort Berlusconi har avlidit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in