2025-03-06, 16:22
Medlem
KanelMalens avatar
Jo nu är det så att jag har en bil från 2021 som snart ska in på stora servicen (fjärde servicen, fjärde året).
Jag vill gärna lämna in bilen på original service så att den förlängda garantin fortsätter gälla.

Men, när jag ska boka service kan jag välja Original Service och sen välja till om jag vill betala för byte av typ kupefilter, luftfilter, tändstift m.m.

Verkstaden vill ha tre gånger så mycket pengar som om jag gör skiten själv.
Kan jag göra dessa delar själv, och ändå dra nytta av att ha kvar garantin på bilen eftersom jag gör "original service" på verkstaden ändå?
Citera
2025-03-06, 16:36
Avstängd
67arigGubbes avatar
Nybilsgaranti = gör inte ett skit själv förutom att byta däck/torkarblad. Tacka mig sen.
Citera
2025-03-06, 16:37
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av KanelMalen
Jo nu är det så att jag har en bil från 2021 som snart ska in på stora servicen (fjärde servicen, fjärde året).
Jag vill gärna lämna in bilen på original service så att den förlängda garantin fortsätter gälla.

Men, när jag ska boka service kan jag välja Original Service och sen välja till om jag vill betala för byte av typ kupefilter, luftfilter, tändstift m.m.

Kan jag göra dessa delar själv, och ändå dra nytta av att ha kvar garantin på bilen eftersom jag gör "original service" på verkstaden ändå?
Ett sätt att få ett relevant svar hade varit att ringa din verkstad som gör originalservicen och fråga vad som gäller. Om du inte vill göra det så får du nog specificera lite mer vilket märke, modell hur långt bilen har gått och vad för garantier det handlar om. Det skiljer mycket mellan olika märken vad de godkänner, en del är jättehårda på alla garanti utöver fabriksgarantin, andra kan vara lite mer generösa.
Citera
2025-03-06, 16:39
Medlem
HansScheikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Nybilsgaranti = gör inte ett skit själv förutom att byta däck/torkarblad. Tacka mig sen.

Bort, läste fel
Citera
2025-03-06, 18:59
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Det kostar när man ska ha nyare bil och garantin ska gälla. Gör service och reparationer själv på mina bilar men då har jag ingen 2021 heller😁
Är inte värt pengarna det kostar att lämna in på dagens bilverkstäder.
I mina ögon hutlösa priser men vill man betala för det är upp till var och en s.k
Citera
2025-03-07, 09:32
Medlem
Nu har jag ingen ny bil, men man har väl service avtal med en ny bil? och då ingår väl service i det?
Citera
2025-03-07, 10:12
Medlem
Det finns en föreskriven intervall för utbyte av vissa detaljer.
Luftfilter, tändstift osv.
De måste bytas och dokumenteras för att garantin ska gälla.

Sedan ett par år tillbaka kan en annan oberoende verkstad utföra detta arbete och nybilsgarantin ska ändå gälla.

I teorin.

Problemet som kan uppstå är om det blir ett haveri och man kommer till märkesverkstaden med ett garantanspråk, och någon oberoende verkstad har gjort servicen.
Då riskerar man att garantigivaren kommer att göra allt de kan för att ducka för ersättningen.
Blir det en tvist kan du bli tvungen att bevisa att de produkter du eller någon annan använt motsvarar originaldelarna. Och det kan vara väldigt svårt.

Tipset är:
Under garantitid. Serva på märkesverkstad!
Citera
2025-03-22, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
Nu har jag ingen ny bil, men man har väl service avtal med en ny bil? och då ingår väl service i det?
Vad tror du hyror,,arbetstid,specialutrusning som kostar skjortan och annat kostar?
Visst märkesverkstäder är dyrare än andra, brukar rekommendera folk att köpa en några år gammal bil! Det kostar att ligga på topp!!
Citera
2025-03-22, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xposted
Vad tror du hyror,,arbetstid,specialutrusning som kostar skjortan och annat kostar?
Visst märkesverkstäder är dyrare än andra, brukar rekommendera folk att köpa en några år gammal bil! Det kostar att ligga på topp!!

Trygghetsservice

Trygghetsservice är en skräddarsydd service för Toyotabilar som är 10 år eller äldre. Det innebär att vi går igenom allt som är väsentligt för att din Toyota ska fortsätta vara pålitligheten själv. Allt för endast 2 495 kr (tillägg för dieselmotorer) - rekommenderade ca-priser. I Trygghetsservice ingår även vägassistansförsäkringen Toyota Trygghetsassistans, förutsatt att du gjort de åtgärder som servicen eventuellt rekommenderat.

Toyota Trygghetsservice innefattar byten (av motorolja och oljefilter till motor) och kontroller (av batteri, avgassystem, bromsrör, bromsslangar och bromsledningar, läckage på motor, läckage på växellåda, läckage på kylare, drivaxeldamasker, däckens mönsterdjup och skick, bromsbelägg och bromsskivor, belysning och styrelektronik).
Citera
2025-03-22, 19:14
Medlem
Svårt att som lekman kunna påstå att man har gjort arbetet på ett fackmannamässigt sätt. Även om man lätt byter ett luftfilter så har man ju inte tillgång till biltillverkarens reparationsmanual så man vet ju inte om det finns några särskilda förhållningsregler. Dessutom är det ju omöjligt att veta prestandan på den piratkopierade reservdelen.

På en äldre bil så är är det ju en helt annan sak, men på en ny skulle jag definitivt lämna in bilen även för riktigt enkla saker.

Byta tändstift på en ny bil kräver att man använder en kalibrerad momentnyckel med max 5 % tolerans och att man har koll på vilket moment som gäller för den aktuella modellen. Hur många skickar iväg sin momentnyckel på kalibrering? En gammal kan man dra lite som man känner för.
Senast redigerad av Mynicname 2025-03-22 kl. 19:19.
Citera
2025-03-22, 19:29
Medlem
Citat:

Varför tycker du att den fjärde servicen skiljer sig från dem tre första? Visst, dyrare men checklistan är likadan, oljebyte, filtrar, mjukvara osv. Rutingrejer.

Den femte däremot brukar de tjata om bromsbelägg, lagom till andra besiktningen 😏
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in