2025-03-06, 12:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
När det gäller det att du vill ha ett foto på stjärnor vid horisonten som färdats 4000 mil så är det upp till dig att ta fram det för det är du som försöker bevisa den platta jorden.

Lyckas du med det så har du ett bevis för den platta jorden.

Det var ju du som inledde med det argumentet att det är möjligt att fota stjärnor vid horisonten med ett avstånd på 4000 mil utifrån ett "konverterat" perspektiv utifrån FE-modellen. Klarar du inte av att backa upp det med ett foto om det nu är så givet?
Citera
2025-03-06, 12:21
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det var ju du som inledde med det argumentet att det är möjligt att fota stjärnor vid horisonten med ett avstånd på 4000 mil utifrån ett "konverterat" perspektiv utifrån FE-modellen. Klarar du inte av att backa upp det med ett foto om det nu är så givet?
Det jag försökt förklara för dig är just det att det inte går att fotografera stjärnorna eftersom ljuset passerat 4000 mil av tät atmosfär.
Jag kan inte visa ett fotografi på stjärnorna jag påstår att man inte kan se.

Det är du som påstår att stjärnorna syns så det är upp till dig att visa ett sånt foto.

Men visst här har du en bild på stjärnorna efter ljuset passerat genom 4000 mil av tät atmosfär.
https://imgur.com/a/UaOOLob
Citera
2025-03-06, 12:28
Avslutad
Citat:
Det jag försökt förklara för dig är just det att det inte går att fotografera stjärnorna eftersom ljuset passerat 4000 mil av tät atmosfär.
Jag kan inte visa ett fotografi på stjärnorna jag påstår att man inte kan se.

Det är du som påstår att stjärnorna syns så det är upp till dig att visa ett sånt foto.

Men visst här har du en bild på stjärnorna efter ljuset passerat genom 4000 mil av tät atmosfär.
https://imgur.com/a/UaOOLob

Men enligt dig är det ju möjligt att fotografera stjärnor vid horisonten på en rund jord ur ett perspektiv konverterat utifrån en FE-modell där avståndet skulle vara 4000 mil.

Så, var finns fotot som bevisar det?
Citera
2025-03-06, 12:31
Medlem
Citat:
Det var du som började diskutera med mig genom att ifrågasätta genom påstående om att man kan mäta avståndet till solen, och det har du inte lyckats formulera än, är det problematiskt eller vadå?

Ja det stämmer att vi kan mäta avståndet till solen, det har vi kunnat göra i tusentals år.

Varför skulle vi inte kunna mäta avståndet menar du?
Citera
2025-03-06, 12:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ja det stämmer att vi kan mäta avståndet till solen, det har vi kunnat göra i tusentals år.

Varför skulle vi inte kunna mäta avståndet menar du?

Hur gör man det?
Citera
2025-03-06, 12:59
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Hur gör man det?
Vad är det som omöjliggör uppgiften att mäta avståndet till solen?
Citera
2025-03-06, 13:01
Medlem
Citat:
Hur gör man det?

Så för att sammanfatta avfärdar du vetenskapliga metoder utan att ens känna till dem.

Jag hade en förhoppning att du skulle kunna komma med något slags resonemang till varför vi inte skulle kunna mäta avståndet till solen. Men du har med andra ord inte aning.
Citera
2025-03-06, 13:17
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Men enligt dig är det ju möjligt att fotografera stjärnor vid horisonten på en rund jord ur ett perspektiv konverterat utifrån en FE-modell där avståndet skulle vara 4000 mil.

Så, var finns fotot som bevisar det?
På en rund jord kan du fotografera stjärnor vid horisonten.

Det andra förstår jag inte, och jag har aldrig påstått att det går att fotografera stjärnor som passerat 4000 mil av tät atmosfär. Jag påstår tvärt om.

Vad jag däremot har gjort är att jag bett dig presentera bevis för att det är möjligt.

Det är du som försöker bevisa den platta jorden. Inte jag.
Citera
2025-03-06, 13:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Vad är det som omöjliggör uppgiften att mäta avståndet till solen?

Jag frågade artigt hur man gör, hur gör man?
Citera
2025-03-06, 13:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Så för att sammanfatta avfärdar du vetenskapliga metoder utan att ens känna till dem.

Jag hade en förhoppning att du skulle kunna komma med något slags resonemang till varför vi inte skulle kunna mäta avståndet till solen. Men du har med andra ord inte aning.

Men jag var bara nyfiken på att få reda på hur man mäter avståndet till solen, eftersom du skrev att det gick, men tydligen vet du inte det?
Citera
2025-03-06, 13:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag tror nog allt att du klarar av att förklara det kortfattat i ord, om du nu är insatt och övertygad om att man kan mäta avståndet till solen med precision.

Det är lite tröttsamt att man ska behöva klicka på Youtube-klipp så fort man efterfrågar en förklaring som du prompt vill förmedla.

Du då. Vad är avståndet till solen i din värld, och hur mätte du avståndet? Fattar du väl hur korkat det är att kräva svar av folk när du själv kommer stå med öppen mun och humma när du får samma fråga?
Citera
2025-03-06, 13:25
Avslutad
Citat:
På en rund jord kan du fotografera stjärnor vid horisonten.

Det andra förstår jag inte, och jag har aldrig påstått att det går att fotografera stjärnor som passerat 4000 mil av tät atmosfär. Jag påstår tvärt om.

Vad jag däremot har gjort är att jag bett dig presentera bevis för att det är möjligt.

Det är du som försöker bevisa den platta jorden. Inte jag.

Nej jag förstod att du inte begriper något.

Du skriver att man inte kan fota stjärnor vid horisonten på 4000 mils avstånd. Om vi utgår från en position på en platt jord där distansen genom atmosfären skulle vara 4000 mil, så skulle samma position på en sfärisk jord inte innebära 4000 mil atmosfär eller hur? Så, har du ett foto från en sådan position som visar stjärnor vid horisonten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in