2025-03-06, 11:24
Medlem
Krigge92s avatar
Köp bensin eller diesel, det är framtiden dom kommande 100 åren. Elbilsbubblan spricker snart lika ALLA andra gröna bubblor.
Det går inte att dopa en marknad.
Citera
2025-03-06, 11:25
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Självklart bara att köpa, speciellt nu när bensinen är så billig. Fossildrivna bilar kommer aldrig dö ut

Hur tänkte du nu? Aldrig är en lång tid och oljan kommer att ta slut, det är alla överens om. Kanske inte detta årtionde eller inom 25 år men till nästa sekelskifte kan det nog vara skralt med tillgången. Visserligen lever då varken du eller jag men det är väldigt kortsiktigt att säga "aldrig".

Visserligen har oljekonsumtionen i sig bromsats då dess användning också visat sig ha så stor negativ påverkan på vårt klimat men viktiga produkter som kan utvinnas ur olja behövs i många andra sammanhang så den kommer att vara viktig även i framtiden - men då inte primärt för fordon. Tillgång och efterfrågan sätter som vanligt grundpriset och sen kan skatter och annat tillkomma och i samma takt som oljekällorna börjar tryta kommer oljepriset att skjuta i höjden. Men riktigt där är vi inte ännu men jag skulle själv tippa att vi kan se ett literpris på 50 spänn inom 15 år.

Sen finns det då politiska miffon som struntar i såväl klimat som tillgång och tycker att man ska ta på skygglapparna och fortsätta som inget har hänt och köra in i kaklet och allt för att bibehålla makten och väljare.
Citera
2025-03-06, 11:28
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigge92
Köp bensin eller diesel, det är framtiden dom kommande 100 åren. Elbilsbubblan spricker snart lika ALLA andra gröna bubblor.
Det går inte att dopa en marknad.

Visst, det kommer säkert att finnas tillgång till olja även om 100 år men då är den så svinigt dyr att ingen har råd att använda det som bränsle till bilar. Om det ens är tillåtet.
Citera
2025-03-06, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nozzibobo
Dacia är bara SKIT.....

Min Dacia Duster är iallafall en kanonbra bil. Stabilt andrahandsvärde, prisvärd,praktisk,snygg,billig i drift med sin dieselmotor, tar sig fram överallt med sin kompetenta 4x4.
Citera
2025-03-06, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrossedOut
Ja, om vi bortser från miljöaspekten - hur smart eller dumt är det att köpa en ny bensinbil 2025? Funderar på den nya Dacia Duster. Svinhög skatt de tre första åren är väl inte fördelaktigt. Men annars?

Dacia Duster har historiskt visat sig hålla bra, ha riktigt låg driftskostnad och ett bra andrahandsvärde. D3 har endast hybrid motorer med bensin drift i modellprogrammet med en 3-cyl 1.2l motor och en 1.3l 4-cyl fullhybrid. Vet ej något om dessa motorer.
Citera
2025-03-06, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabalshitshow
EU beslut klubbades igenom för ett par veckor sen.

Bensin/Diesel skatten kommer att chockhöjas år 2027.
Därefter höjning med 10-20% en gång om året.

Det talas om priser mellan 35-45kr litern.
Värdet på fossil drivna bilar kommer minska.

Inte så jätte smart att köpa eller låna till en ny bil.
Dålig affär.

Har också hört om de fasansvärda ryktena men den senaste artikeln i ämnet som jag läste på carup så slipper vi chockhöjningen av någon anledning som jag har svårt att återge just nu. Tror ingen vet ännu hur det blir faktiskt. Resultatet beror på politikernas välvilja/motvilja i kombination med vad EU basunerar ut.
Citera
2025-03-06, 12:02
Medlem
Citat:
Ja, om vi bortser från miljöaspekten - hur smart eller dumt är det att köpa en ny bensinbil 2025? Funderar på den nya Dacia Duster. Svinhög skatt de tre första åren är väl inte fördelaktigt. Men annars?
Dd håller 5 år
Och förbr är högre, som på skoda

Bensin är bra, propagandan har fel, batterier är idiotisk
Citera
2025-03-06, 12:18
Medlem
ormbitens avatar
En Duster är ett mycket förnuftigt val av bil, speciellt om den är sprillans ny.
Den är förvisso lika tråkig som härsket smör, men dom första åren med fulla garantier vållar sällan några problem.
Däremot har jag sett en hel del elektronikproblem och kanske vad man skulle kunna kalla för kvalitetsproblem när bilarna blir upp mot 6-7 år gamla och kanske kommer upp över typ 12000 mil.

Skulle jag välja att köpa en Duster personligen bara för att flytta på rumpan så hade jag köpt en sprillans ny, men jag hade nog bara haft den i max fyra år.

Citat:
Ursprungligen postat av Cabalshitshow
EU beslut klubbades igenom för ett par veckor sen.

Bensin/Diesel skatten kommer att chockhöjas år 2027.
Därefter höjning med 10-20% en gång om året.

Det talas om priser mellan 35-45kr litern.
Värdet på fossil drivna bilar kommer minska.

Oooo Noooo... Jag som just har beställt en helt ny bensinbil... AUDI RS3 2025.
Senast redigerad av ormbiten 2025-03-06 kl. 12:34.
Citera
2025-03-06, 12:18
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Köp en tre år gammal bil och slipp den skyhöga skatten. Kanske har du då också pengar till något annat än dacia.
Citera
2025-03-06, 12:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Skulle nog inte köpa en bensinbil. Soppan må vara billig nu eller i vart fall prisvärdare än förut. Det är inte säkert att en högerregering blir vald igen 2026.

Med tanke på Magdas utlägg senaste veckan så har jag svårt att tänka mig att en vänsterregering kommer ta över.

Hon vill dela ut bostäder till invandrare i svenska områden för bättre integrering. Svenskar gör allt som är möjligt för att inte behöva bo bland invandrarna.

De vill dela ut gratis körkort till arbetslösa ungdomar (kommer säkert gillas av den gruppen) som då inte kommer ha råd att varken köpa, skatta, försäkra eller köra en bil då bränslepriser och elpriser kommer rusa uppåt.
Citera
2025-03-06, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
De vill dela ut gratis körkort till arbetslösa ungdomar (kommer säkert gillas av den gruppen) som då inte kommer ha råd att varken köpa, skatta, försäkra eller köra en bil då bränslepriser och elpriser kommer rusa uppåt.

Rätt OT, men !
Det är väl lysande, då det är brist yrkesförare och det dessutom gör dem mer attraktiva på arbetsmarknaden. Och med bättre inkomst än låga bidrag så kan dom köra egen bil lite längre fram.

/Dick
Citera
2025-03-06, 14:44
Medlem
Hybrid är väl ett svindyrt val, dyr försäkring å dyra servicekostnad å vid reparation hutlöst dyra, samt de sista jag läst hållet inte batterierna nån längre tid å kostar en förmögenhet att byta... köp bensin eller diesel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in