2025-03-06, 10:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej det var inget jag glömde utan det känns bara som ett extremt uttjatat ämne som har diskuterats i tråden typ ett hundra gånger. Det är dessutom inget som är hemligt eller svårt att få tag på information om - hela internet är fullt med artiklar hur man mäter avståndet till solen.

En betydligt intressantare frågeställning är varför du tror att avståndet till solen är okänt. Den ståndpunkten är ju minst sagt kontroversiell - du hittar inte en enda astronom som delar din uppfattning. Vad vet du och andra plattisar som världens samlade astronomer ännu inte har begripit?

Det var ju du som tog upp att man kan mäta avståndet till solen, vill du inte redogöra för hur man mäter detta avstånd då?
Citera
2025-03-06, 10:18
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Du får det att låta som en sanning, det du citerade är ju bara baserat på information några har matat in i ett system, dvs ingen absolut sanning överhuvudtaget.
Det är sanning ända tills nån motbevisar.

Du kan själv försöka motbevisa att ljuset inte kan färdas 4000 mil genom tät atmosfär.
Citera
2025-03-06, 10:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det är sanning ända tills nån motbevisar.

Du kan själv försöka motbevisa att ljuset inte kan färdas 4000 mil genom tät atmosfär.

Nej, en hypotes blir inte en sanning bara för att man subkektiv och grundlöst bestämt sig för att andra hypoteser saknar relevans.

Stjärnor och solen skiner starkare i Antarktis än Sverige, det är konstaterat och vad det exakt beror på vet man inte.
Citera
2025-03-06, 10:40
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Nej, en hypotes blir inte en sanning bara för att man subkektiv och grundlöst bestämt sig för att andra hypoteser saknar relevans.

Stjärnor och solen skiner starkare i Antarktis än Sverige, det är konstaterat och vad det exakt beror på vet man inte.
Du menar att du inte vet vad det beror på?

Du har ju chansen nu att klämma fram lite bevis för varför ljuset enligt dig kan passera 4000 mil av tät atmosfär.
Citera
2025-03-06, 10:47
Avslutad
Citat:
Du menar att du inte vet vad det beror på?

Du har ju chansen nu att klämma fram lite bevis för varför ljuset enligt dig kan passera 4000 mil av tät atmosfär.

Jag är öppen för de flesta hypoteser, jag sitter inte konstant kvar i samma spår som dig och förlitar mig på att universum bara kan förklarar på ett enda sätt. Att vara öppen för andra tankar och idéer tyder på intelligens, ditt fastklamrande vid en och samma stådpunkt gör det inte.
Citera
2025-03-06, 10:54
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Jag är öppen för de flesta hypoteser, jag sitter inte konstant kvar i samma spår som dig och förlitar mig på att universum bara kan förklarar på ett enda sätt. Att vara öppen för andra tankar och idéer tyder på intelligens, ditt fastklamrande vid en och samma stådpunkt gör det inte.
Fast det jag pratar om är ingen hypotes. Det är solida bevis som vem som helst med egna ögon kan se. Det är bara att gå ut en kväll när det är mulet och titta rätt upp och titta på stjärnorna.
Brukar du se mycket stjärnor när det är mulet?

Hur du än vrider och vänder på det så måste du komma fram med bevis för hur ljuset kan färdas 4000 mil genom tät atmosfär. Hela plattjords-teorin hänger på det.
Citera
2025-03-06, 11:09
Avslutad
Citat:
Fast det jag pratar om är ingen hypotes. Det är solida bevis som vem som helst med egna ögon kan se. Det är bara att gå ut en kväll när det är mulet och titta rätt upp och titta på stjärnorna.
Brukar du se mycket stjärnor när det är mulet?

Hur du än vrider och vänder på det så måste du komma fram med bevis för hur ljuset kan färdas 4000 mil genom tät atmosfär. Hela plattjords-teorin hänger på det.

Fast solen och stjärnorna skiner även starkare på Antarktis än Nordpolen, så din hypotes om föroreningar stämmer inte överhuvudtaget.

Återigen, har du något foto på stjärnor vid horisonten mot en riktning där det enligt FE skulle vara en distans på 4000 mil?
Citera
2025-03-06, 11:29
Medlem
Citat:
Det var ju du som tog upp att man kan mäta avståndet till solen, vill du inte redogöra för hur man mäter detta avstånd då?

Det är du som kommer med påståendet att solen är "lokal" trots att det motsägs av det uppmätta avståndet.

Så då undrar jag helt enkelt varför vi inte kan lita på det uppmätta avståndet? Vad vet du som världens samlade astronomer inte vet?

Citat:
... vill du inte redogöra för hur man mäter detta avstånd då?

I dess enklaste form:
https://www.youtube.com/watch?v=odTdPvd4Cdw

Men man kan ju göra det ännu enklare än så, det är bara att spana in solens skenbara storlek över dygnet och på olika platser för att begripa att den inte är nära.

Hur förklarar du att solens skenbara storlek är konstant?
Citera
2025-03-06, 11:34
Avslutad
Citat:
Det är du som kommer med påståendet att solen är "lokal" trots att det motsägs av det uppmätta avståndet.

Så då undrar jag helt enkelt varför vi inte kan lita på det uppmätta avståndet? Vad vet du som världens samlade astronomer inte vet?

I dess enklaste form:
https://www.youtube.com/watch?v=odTdPvd4Cdw

Men man kan ju göra det ännu enklare än så, det är bara att spana in solens skenbara storlek över dygnet och på olika platser för att begripa att den inte är nära.

Hur förklarar du att solens skenbara storlek är konstant?

Jag tror nog allt att du klarar av att förklara det kortfattat i ord, om du nu är insatt och övertygad om att man kan mäta avståndet till solen med precision.

Det är lite tröttsamt att man ska behöva klicka på Youtube-klipp så fort man efterfrågar en förklaring som du prompt vill förmedla.
Citera
2025-03-06, 11:41
Medlem
Citat:
Jag tror nog allt att du klarar av att förklara det kortfattat i ord, om du nu är insatt och övertygad om att man kan mäta avståndet till solen med precision.

Det är lite tröttsamt att man ska behöva klicka på Youtube-klipp så fort man efterfrågar en förklaring som du prompt vill förmedla.

Det är du som prompt vill förmedla att solen är "lokal". Och detta trots att alla mätningar och observationer visar på motsatsen.

Hur förklarar du att mätningar och observationer visar att solen inte är lokal?
Citera
2025-03-06, 11:48
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Fast solen och stjärnorna skiner även starkare på Antarktis än Nordpolen, så din hypotes om föroreningar stämmer inte överhuvudtaget.

Återigen, har du något foto på stjärnor vid horisonten mot en riktning där det enligt FE skulle vara en distans på 4000 mil?

När det gäller det att du vill ha ett foto på stjärnor vid horisonten som färdats 4000 mil så är det upp till dig att ta fram det för det är du som försöker bevisa den platta jorden.

Lyckas du med det så har du ett bevis för den platta jorden.
Citera
2025-03-06, 11:57
Avslutad
Citat:
Det är du som prompt vill förmedla att solen är "lokal". Och detta trots att alla mätningar och observationer visar på motsatsen.

Hur förklarar du att mätningar och observationer visar att solen inte är lokal?

Det var du som började diskutera med mig genom att ifrågasätta genom påstående om att man kan mäta avståndet till solen, och det har du inte lyckats formulera än, är det problematiskt eller vadå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in