2025-03-04, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Ja, tänk om det är de som står upp för frihet och medmänsklighet som har fel, och diktatorerna som förespråkar förtryck och egoism som har rätt?

Står europa för frihet? Är du seriös? Vi får allt mindre yttrandefrihet för var dag som går i europa.

När det gäller ts, så skapar inte pragmatism dåligt rykte, all hat-propaganda emot väst som ledarna och media i väst har spridit de senaste årtionden är vad som har skapat dåligt rykte.
Citera
2025-03-05, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Tyvärr inte. Lagen gör ju presidentämbetet immun mot åtal. Han kan skjuta valfri person och inte bli åtalad. Samma immunitet som Sveriges kung åtnjuter.

Jo jag vet. Men det blir nog svårt för honom att vistas i landet när man är så hatad. Tror det kommer bli jobbigt för dem. Men det är väl mest ett önsketänkande. Dock är det mest Trump som har förmågan att alltid klara sig. Tror resten får det svårt.
Senast redigerad av JohnWicks 2025-03-05 kl. 07:25.
Citera
2025-03-05, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Så är det, USA:s roll som världens bank och dollarns särställning som reservvaluta kommer ju garanterat urholkas rejält. De är inte längre en trygg, stabil hamn för tillgångar och investeringar i och med Trumps protektionistiska och isolationistiska politik. Internationella kapitalägare och investerare, samt statliga aktörer, kommer därför se sig om efter alternativ för att minska sin riskexponering mot ett alltmer instabilt och oförutsägbart USA.

Europa och EU har nu ett guldläge att ta över stora delar av USA:s roll när det gäller den internationella finansmarknaden, vi är ju egentligen det enda alternativet. Euron är ett attraktivt alternativ till dollarn som reservvaluta och vid internationell handel, inför vi gemsamma Euro-obligationer så kommer de kunna konkurrera med amerikanska statspapper etc. Att EU är en union, inte ett land, är här en fördel eftersom det garanterar långsiktig stabilitet. Det kan inte komma någon europeisk Donald Trump med oinskränkt makt som kan lägga om hela unionens ekonomiska politik.

Så MAGA kommer kanske bli MEGA (Make Europe Great Again)?
Om någon tar den rollen så är det Kina. Europa har inte heller någon framtid.
Citera
2025-03-05, 07:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Så nu hatar vi även USA, utöver Ryssland, Kina, Indien, Iran och hela världen…

Men tänk om det är Europa som har fel?

Vilka vi? Jag hatar inte USA. Jag tycker att Trump och de andra du nämner är idioter, men det tycker många amerikaner också.

https://www.youtube.com/watch?v=rKBM2kS6B8o&t=70s

Robert De Niro har sagt ett par gånger att han vill slå honom på käften och kallar honom för ett monster.
Senast redigerad av scaryfoot 2025-03-05 kl. 07:52.
Citera
2025-03-05, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot
Vilka vi? Jag hatar inte USA. Jag tycker att Trump och de andra du nämner är idioter, men det tycker många amerikaner också.

Robert De Niro har sagt ett par gånger att han vill slå honom på käften och kallar honom för ett monster.
Jim Carrey skräder inte heller orden.
Amerikaner gillar greppet att sätta likhetstecken mellan ett lands ledare (en eller flera, en politisk elit) och hela landets befplkning. Men de gillar inte att få i retur med en liknande släng av sleven utifrån, för sina egna mindre lyckade ledare - många av dem är väl inte heller så vana vid det (eftersom de främst diskuterar med sina egna landsmän, även på globala plattformar).

Trump har tagit fenomenet "amerikansk president med knackigt bagage och uppfattningar som omvärlden inte accepterar eller sr som skandalösa" till en helt ny nivå, Hans anhängare bryr sig väl nte om att Trump sänker det amerikanska presidentämbetetets status ute i världen men på sikt är det en viktig förändring.
Citera
2025-03-05, 14:42
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Om någon tar den rollen så är det Kina. Europa har inte heller någon framtid.

Nej, Kina är inte en öppen ekonomi och har varken förmågan eller ambition att bli ett internationellt finanscentrum. Däremot har de, och flera andra överskotts-ekonomier, stort behov av ett stabilt sådant utomlands. De har tidigare placerat stora delar av överskottet i amerikanska statspapper som setts en trygg och stabil investering. Men i och med ett alltmer instabilt och oförutsägbart USA under Donald Trump så kommer intresset för alternativ att öka och här ligger Europa och EU bra till med en väl utvecklad finanssektor.
Citera
2025-03-05, 14:43
Medlem
TELAVIV91s avatar
Ett normalt land bryr sig inte om vad andra "tycker".
Citera
2025-03-05, 14:47
Avslutad
Citat:

Vilka kunskaper har RDN om politik? En mångmiljonär till skådespelare som inte berörs av den politik han förespråkar. Fråga Taylor Swift också.
Citera
2025-03-05, 15:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vilka kunskaper har RDN om politik? En mångmiljonär till skådespelare som inte berörs av den politik han förespråkar. Fråga Taylor Swift också.
Jag vet inte. Men han tycker att Trump är en idiot. Många amerikaner gör det. En del är politiskt aktiva. Hur mycket kunskap tycker du att man ska ha för att tycka saker?
Citera
2025-03-05, 18:02
Avslutad
Citat:
Jag vet inte. Men han tycker att Trump är en idiot. Många amerikaner gör det. En del är politiskt aktiva. Hur mycket kunskap tycker du att man ska ha för att tycka saker?
För att ha en värdefull åsikt behöver man ha ganska ordentlig kunskap. Vilken tyckoman som helst kan ju spy ur sig åsikter men det är inte mycket att lyssna på. Var det inte Henrik Schyffert som tyckte att kostnaden motsvarande en pizza och ett Netflix-abonnemang från varje svensk skulle fixa flyktingkrisen 2014?
Citera
2025-03-05, 18:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
För att ha en värdefull åsikt behöver man ha ganska ordentlig kunskap. Vilken tyckoman som helst kan ju spy ur sig åsikter men det är inte mycket att lyssna på. Var det inte Henrik Schyffert som tyckte att kostnaden motsvarande en pizza och ett Netflix-abonnemang från varje svensk skulle fixa flyktingkrisen 2014?
Jag vet inte om han tyckte det. Vad tycker du om Trump och hans åsikter och kunskap om det han tycker till om?
Citera
2025-03-05, 18:44
Medlem
TELAVIV91s avatar
Trump är varken dum eller okunnig, vilket inte betyder att man måste hålla med honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in