2025-02-21, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Märkligt!
Är du Spiltan-ägare?
Nix, jag antar att jag bara hade tur i lotteriet.
Citera
2025-02-21, 11:02
Medlem
asa-nesses avatar
Ja man kan undra hur tilldelningen gått till. Antagligen rena lotteriet med ett visst antal aktier som lottas ut i de olika grupperna. Själv ville jag köpa 1000 aktier, är Spiltanägare, hade anmält detta till Spiltan inom tidsramen och hade pengar på kontot. Tilldelning 0.
Citera
2025-02-21, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asa-nesse
Ja man kan undra hur tilldelningen gått till. Antagligen rena lotteriet med ett visst antal aktier som lottas ut i de olika grupperna. Själv ville jag köpa 1000 aktier, är Spiltanägare, hade anmält detta till Spiltan inom tidsramen och hade pengar på kontot. Tilldelning 0.
Anmälan skulle gjorts till en bank och inte till Spiltan investmentbolaget. Spiltan äger redan aktier i bolaget så nu kan du köpa Spiltan aktier och äga indirekt en del men till rabatt ju.
Citera
2025-02-21, 12:11
Medlem
asa-nesses avatar
Självklart anmälde jag mig till Avanza också men Spiltan gick ju ut med att om man var aktieägare i Spiltan Invest så skulle man maila Spiltan före ett visst klockslag så skulle de meddela Avanza och Qualisys och därigenom skulle man få förtur. Och svar kom helt ok från Spiltan men tydligen räckte inte tilldelningen till för alla. Å andra sidan, 100 aktier kan man ju både ha och mista. Så här såg bekräftelsen från Spiltan ut.

Hej,

Tack för ditt mejl. Härmed bekräftar jag att jag har tagit emot din anmälan.

Med vänlig hälsning

En bild som visar text, bok, Teckensnitt, skärmbild Automatiskt genererad beskrivning

ELIN FLYBORG
Kontorsansvarig samt lednings- och IR-stöd

Erik Dahlbergsallén 15, 115 20 Stockholm
+46(0)70 467 24 92
elin@spiltan.se | spiltan.se
Citera
2025-02-21, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asa-nesse
Självklart anmälde jag mig till Avanza också men Spiltan gick ju ut med att om man var aktieägare i Spiltan Invest så skulle man maila Spiltan före ett visst klockslag så skulle de meddela Avanza och Qualisys och därigenom skulle man få förtur. Och svar kom helt ok från Spiltan men tydligen räckte inte tilldelningen till för alla. Å andra sidan, 100 aktier kan man ju både ha och mista. Så här såg bekräftelsen från Spiltan ut.

Hej,

Tack för ditt mejl. Härmed bekräftar jag att jag har tagit emot din anmälan.

Med vänlig hälsning

En bild som visar text, bok, Teckensnitt, skärmbild Automatiskt genererad beskrivning

ELIN FLYBORG
Kontorsansvarig samt lednings- och IR-stöd

Erik Dahlbergsallén 15, 115 20 Stockholm
+46(0)70 467 24 92
elin@spiltan.se | spiltan.se
Okej då missade jag just det. Jag är emellertid ganska nöjd att äga lite indirekt via Spiltan Invest ändå. 🙂
Citera
2025-03-05, 17:00
Medlem
Rockmans avatar
Vad tror ni om RÖKO?
Citera
2025-03-05, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockman
Vad tror ni om RÖKO?

Känns jättedyr så denna IPO kan gå åt båda hållen. Dagens Industri, EFN och Aktiespararna avråder. Jag har inte sett vad Privata affärer skriver. Affärsvärlden är neutrala.
Citera
2025-03-05, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockman
Vad tror ni om RÖKO?
P/E >40 på en serieförvärvare med nästan spretigare bolagsinnehav än Storskogen, även om det knappt är möjligt... Det är en total kaosblandning av bolag som sysslar med allt från golvunderhållsprodukter, fordonsbelysning, herrmode, skidinstruktörsutbildningar, möbeldesign, hudvårdsprodukter, studentmössor, bryggerier, medicinsk utrustning etc. etc.

Dessutom en märklig IPO där man sätter priset på en aktie till 2048 kr och så har man en gigantiskt lång lista med ankarinvesterare som tar typ 95 % av alla aktier i IPO:n. Ingen "grönsko" heller så det kommer inte finnas någon stabiliserande handel om aktien dippar.

Definitivt inget jag vill äga och jag skippar nog teckna-sälj också för får man någon tilldelning lär det bli ca 1 aktie, så det blir nog inte ens lunchpengar man kan göra på det.
Citera
2025-03-06, 16:29
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Den 11 mars noteras serieförvärvaren Röko på Nasdaq Stockholm. Det är ovanligt snabba ryck, med en teckningsperiod som endast löper mellan den 5 och 7 mars. Teckningskursen är satt till 2048 kr per aktie.

IPO:n består enbart av försäljning av befintliga aktier, ingen emission genomförs.

https://www.affarsvarlden.se/ipoguide/flaggfritt-nar-ipo-guiden-granskar-rokos-borsnotering

Varför börsnotera en serieförvärvare som inte ska plocka in pengar? Styckpriset per aktie är ju absurt. Det här ser ut som en cash grab för att plocka pengar av småsparare.
Citera
2025-03-06, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
https://www.affarsvarlden.se/ipoguide/flaggfritt-nar-ipo-guiden-granskar-rokos-borsnotering

Varför börsnotera en serieförvärvare som inte ska plocka in pengar? Styckpriset per aktie är ju absurt. Det här ser ut som en cash grab för att plocka pengar av småsparare.

Multipelexpansion. Vet inte vad endgame är i dagsläget. Onoterade bolag som köps för 5-6 gånger årsvinsten noteras sedan av ett investmentbolag och värderas plötsligt till 10-12ggr års vinsten, eller rentav p/e 20...

Därefter är det jättelätt att göra stora kapitalresningar genom att nyemittera aktier till 2-3% rabatt, eller obligationer.

Nu verkar det här Röki inte va nått bra när man skrapar på ytan.
Citera
2025-03-11, 07:57
Medlem
Ringhals3s avatar
Dethär Röko, som tydligen är der största sedan skivat bröd, hur mycket pengar fick vi småsparare teckns för inför introduktionen?

Ska man göra ett klipp och sälja första dagen så är det ju 500k man ska in med om det ska bli några kronor att tala om.
Citera
2025-03-11, 10:11
Medlem
Fick man tilldelning i Röko-lotteriet verkar det som att man fick minst de 5 st som var minimiteckningen. Jag skippade denna dock även om det ser ut som om man hade kunnat få ihop lunchpengar på det om man fått tilldelning.

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Dethär Röko, som tydligen är der största sedan skivat bröd, hur mycket pengar fick vi småsparare teckns för inför introduktionen?

Ska man göra ett klipp och sälja första dagen så är det ju 500k man ska in med om det ska bli några kronor att tala om.
Får du någonsin tilldelning på 500k i en IPO som vanlig småsparare så kommer det vara i ett bolag som du inte vill ha tilldelning i... Många bäckar små dock och jag har nog fått ihop iaf en Svensson-månadslön på de IPO:er som varit senaste åren, vilket jag tycker är ok när det är nästan riskfria gratispengar för en obefintlig arbetsinsats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in