Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-05, 13:31
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Nu har uppgifter kommit om att USA inte längre delar sin underrättelseinformation med Ukraina.

Financial Times: US cuts off intelligence sharing with Ukraine (2025-03-05)

Dessutom förbjuder man sina allierade att dela:

Daily Mail: Washington BANS Britain from sharing any US military intelligence with Ukraine (2025-03-04)

Yes, Trump menar allvar med att kriget är över, oerhört trist för Ukraina men förhoppningsvis ger avtalet om värdefulla jordartsmineraler Ukraina lite tid att bygga upp ett eget starkt försvar.

Om USA är där och bökar i jorden så kommer ryssen att hålla sig lugn, det kan ge Ukraina tid att bygga sig starkare.
Citera
2025-03-05, 13:31
Medlem
Nu är det slut med underrättelser från USA till Ukraina också, och inga andra länder som typ uk får dela med sig av sina.
Blir värre och värre det här. Väntar usa på Zelenskys avgång kanske.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/uppgifter-usa-slutar-att-skicka-underrattelser-till-ukraina/
Citera
2025-03-05, 13:33
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Helt sjukt att Trump slipper undan med det..

Intressant point, men hur skulle någon kunna straffa Trump?

Hans parti (GOP) står ju bakom honom, de är ju nästan otåliga för att de tycker Trump går för sakta fram.
Citera
2025-03-05, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Nu är det slut med underrättelser från USA till Ukraina också, och inga andra länder som typ uk får dela med sig av sina.
Blir värre och värre det här. Väntar usa på Zelenskys avgång kanske.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/uppgifter-usa-slutar-att-skicka-underrattelser-till-ukraina/

Inte för att jag tror ett ögonblick på att info de facto inte kommer att delas till ukrainarna. Men:

Man måste ändå undra lite över om inte Trumpen själv förstår att det ser mycket märkligt ut att han fjantar sig om att "Ukraina ska vilja ha fred och komma till förhandlingsbordet" medan han inte överhuvudtaget pressar ryssen eller begär besked från dem? Alltså, om han ska köra med "smoke and mirrors" får han steppa upp sitt game så att det verkar hyfsat trovärdigt.
Citera
2025-03-05, 13:41
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Tja, inte känns det behagligt att ta del av sånt här inte. Men är det kanske så att det slängs ben till ryssen med vetskap om att det aldrig kommer att komma något verkligt köttstycke?

Släpper han på sanktionerna mot Ryssland för att "locka dom att avsluta kriget" innan det finns några trovärdiga avtal, ja då skulle jag ta det som definitivt bevis om att Trump är köpt av Putin.

Jag har skrivit det tidigare men jag tar det igen. Jag tror för stunden att för Trump så är kriget ett hinder mot att skapa goda relationer med Ryssland. (plus, jag antar det väntar en stor bonus under bordet för Trump) Så med det så blir Zelensky och även Europa ett hinder.

Nu sitter jag och väntar på tariffer och andra hot mot Europa så att Trumpen kan nå sitt mål, det vill säga kunna sträcka ner sina fingrar i Putins fickor.
Citera
2025-03-05, 13:44
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Intressant point, men hur skulle någon kunna straffa Trump?

Hans parti (GOP) står ju bakom honom, de är ju nästan otåliga för att de tycker Trump går för sakta fram.

Bara ett utryck för mitt missnöje med det hela.
Citera
2025-03-05, 13:44
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygnusX
Inte så konstigt att putinslickarna ständigt försöker smutskasta Zelensky. Deras egen idol den fega, korankyssande mongoldvärgen Putin som trivs bäst när han får gömma sig i bunkern och beordra lönnmord, befinner sig ju på totala botten när det gäller graden av ryggrad och hjältemod.
Det är Zelensky som är Moskvas stora problem.
- Hur kan det finnas en ledning i "Ukrainska SSR" vi inte kan styra?
- Hur kan det finnas en ledning i "Ukrainska SSR" vi inte kan byta ut?
- Kan vi inte likvidera Zelensky och ta det därifrån?

Det började gå illa för Moskva i Ukraina 2004 och de har grävt sig allt djupare i det sedan dess.

Ryssland har många enormt stora problem men det är detta som Kreml ser som prio 1. Det är en dysfunktion, i Ryssland.
Citera
2025-03-05, 13:48
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Yes, Trump menar allvar med att kriget är över, oerhört trist för Ukraina men förhoppningsvis ger avtalet om värdefulla jordartsmineraler Ukraina lite tid att bygga upp ett eget starkt försvar.

Om USA är där och bökar i jorden så kommer ryssen att hålla sig lugn, det kan ge Ukraina tid att bygga sig starkare.
Låt oss hoppas att det kommer åtminstone nåt positivt ut av detta. Nu händer det i alla fall grejer...
Citera
2025-03-05, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Släpper han på sanktionerna mot Ryssland för att "locka dom att avsluta kriget" innan det finns några trovärdiga avtal, ja då skulle jag ta det som definitivt bevis om att Trump är köpt av Putin.

Jag har skrivit det tidigare men jag tar det igen. Jag tror för stunden att för Trump så är kriget ett hinder mot att skapa goda relationer med Ryssland. (plus, jag antar det väntar en stor bonus under bordet för Trump) Så med det så blir Zelensky och även Europa ett hinder.

Nu sitter jag och väntar på tariffer och andra hot mot Europa så att Trumpen kan nå sitt mål, det vill säga kunna sträcka ner sina fingrar i Putins fickor.

Tillsvidare är jag beredd att hålla med dig. För att ändra uppfattning skulle jag behöva en trovärdig analys om vad som skulle kunna vara skälet till att släppa på sanktioner innan man har trovärdiga avtal. För man bevisar inget alls (t ex "god vilja") för ryssen med att släppa på sanktionerna, de kan ju när som helst införas igen. Om ryssen då, såsom brukligt är, har lurats så har ju ryssen stärkt sin sin position och krigskassa. Det klåperiet skulle vara helt Trumps fel men han skulle givetvis inte ta åt sig utan bara säga att "It was a beautiful plan but it wasn´t implemented as it should have. Like all Trump-plans it was perfect. The most perfect anybody has ever seen".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Inte för att jag tror ett ögonblick på att info de facto inte kommer att delas till ukrainarna. Men:

Man måste ändå undra lite över om inte Trumpen själv förstår att det ser mycket märkligt ut att han fjantar sig om att "Ukraina ska vilja ha fred och komma till förhandlingsbordet" medan han inte överhuvudtaget pressar ryssen eller begär besked från dem? Alltså, om han ska köra med "smoke and mirrors" får han steppa upp sitt game så att det verkar hyfsat trovärdigt.
Det är sannolikt så enkelt att Ryssland och USA är redan överens. Medans då Zelensky kämpar emot med order från Europas ledare.
Det ser ut som om det skulle kunna vara ett litet krig i skymundan mellan USA och Europa numera.
Verkar som om fransosen ska till Ovala rummet och prata igen. Hoppas han sköter sig så han inte blir utskickad han med.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Det här med att man stoppar underrättelser.., det spiller också över till Ukrainas förmåga att slå in på djupet i Ryssland, då tex olje-raff ?
Citera
2025-03-05, 13:50
Medlem
Steinarrs avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QM2krR/usa-slutar-dela-sina-underrattelser

Då var kriget slut alltså?

Detta fick inte hända menade Paasikivi för några dagar sedan.
Senast redigerad av Steinarr 2025-03-05 kl. 13:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in