Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
G är alltså inget relevant uttryck utan något som på senare år hittats på av intagna. Okej.
P18 betyder paragraf 18, den har inte existerat på 15 år - så menar du att intagna inte förstått att uppdatera sig om det.
Jag vill påstå att du överdriven risken för våld också när det gäller förflyttning. Men det kanske är så på lägre säkerhet, det var det inte på högre säkerhet i alla fall. Tvärtom.
Kap. 6 fängelselagen reglerar avskildhet i olika former. Har för mig att 6:8 var inläsning på avdelningen. Frågade en livstidare som har bättre insyn än mig.
G18 är kåkfararlingvistik.
Angående våld så beror det helt på vilket ben du kommer till.. det kommer ofta fram. Det finns tyvärr inte så mycket att prata om. Sen är man ju såklart nyfiken på nya intagna. Fångas du i en lögn är de game over liksom. Det går inte att utesluta att snubben inte sitter där på en s.k. skyddsplats.
Allt blåses upp på anstalt men om du får en P18 stämpel på dig så får du det tufft sen då det är mycket svårt om inte omöjligt att bevisa för den som gjort det vad som faktiskt skett.
Normalt sett så behövs det inte våld för man skickar in de två nyaste på avdelningen in i vederbörandes cell.
Dessa två får förklara för honom stt ingen vill ha han där och om han inte tar sitt pick o pack o flyttar så kommer hela avdelningen vända sig emot honom.
Detta har jag sett hända många gånger. Det sker sjukt mycket våld på anstalterna än vad man tror. Det är ingen som anmäler (om inte anstalten kan anmäla).
Sett folk sitta med blåklocka i golkuren (plitkuren) och sagt stt de ramlat.