Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
Den enda idioti är ditt inlägg. Ditt kapitalunderlag är (värdet per kvartal + insättningar) dividerat med fyra, vilket i ditt fall är endast 100 000 kr om man inte räknar med värdet per kvartal eftersom det inte framgår av din text. Ditt kapitalunder är således 100 000 kr istället för 50 000 kr om du bara gjort en insättning.
Nästa gång är min rekommendation att du låter pengarna ligga kvar i din ISK och inte flytta runt dem som en idiot.
Principen är densamma. Jag fick skatta dubbelt eftersom jag gjorde 2 insättningar istället för 1, och för att jag inte överförde från ISK till ISK. Så bara på insättningen på 400.000 totalt så får jag betala en schablonintäkt på (100.000*0,0362= 3620) 3620 * 0,3 = 1086 kronor. Hade jag bara gjort insättning en gång så hade jag skattat 543 kronor istället. Så i praktiken 543 kronor som hamnar i sjön pga en idiotisk regel.
Sen svarar du inte på frågan vad vitsen är med att betala schablonintäkt för
varje insättning.
Och vad om någon snoken människa får tillgång till ens konto och för över fram och tillbaka mellan konto och ISK... lär bli en ordentlig skattesmäll. Har utredarna ens tänkt på detta?