Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Zelensky och EU hoppades nog att med en helomvändning och ursäkt från VZ så skulle Vita huset snabbt säga "finemang, då kör vi vidare med stödet som tidigare för nu vet vi att ni är med på noterna och att Zelensky verkligen vill ha fred.". Men så kommer det knappast att bli,Trump och Hegseth kommer nog att ta sin tid att "utvärdera" och släppa till några nya vaoenleveranser igen och då i betydligt mindre skala, Att kunna hålla både Kiev London och EU på halster ifråga om hur mycket mer vapen det blir, och när, är ju en mycket effektiv hållhake.
Macrons plan på att snabbt få til stånd en månads vapenvila i luften och över Svarta havet (under amerikansk övervakning i luften) verkar svår att realisera. Nej, det är mycket oklart när och hur egentiga fredssamtal kan komma igång.
Väldigt tveksam till att Trump kommer vilja eller orka dra ut på det längre än absolut nödvändigt. I stället är ju de hejdade vapenleveranserna ett förträffligt sätt att tvinga Zelensky till samtal med Ryssland hyfsat omgående; detta i
teorin. Det är på det sättet han (Trump) använder sig av bestraffningar och belöningar: i förhoppning om snabba resultat.
Men, som jag skrev: jag tror inte att tanken är att "köra på som vanligt" bara Z gör nån form av avbön. Trump verkar fast besluten att inte stärka Ukraina militärt inför de där hypotetiska samtalen.
Det är ganska fult, tycker jag, i och med att Trump gjort en sak av att Zelensky saknar kort på hand. Däremot skulle nya vapenpaket på sikt kunna vara en liten morot om Kiev går med på att föra samtal med Moskva förutsättningslöst. Oklart om Putin skulle acceptera detta om han så får garantier avseende ukrainsk alliansfrihet i gengäld, eller nåt i den stilen. Han ska ju också ha sina rackarns morötter, Mr Putlah.