2025-03-04, 23:34
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Vad var bakomliggande logiken för ryska apan att ta av sig hjälmen och kasta den mot drönaren?

Det enda jag kan komma på är att ryska apan inte ville att ryska plasthjälmen skulle smälta på skallen när han grillades till rysk shashlyk.

Här är en annan rysk apa som dokumenterar ryskt nederlag mot Baba Yaga.

Kommentaren till nederlaget

Translation: "Baba Yaga flew in. This is how my comrade’s head was torn off. And this one [ another one nearby ] had his legs torn off. There's another pile of corpses lying here [ of his comrades]. There are more six corpses lying here. Nobody needs them. This one [ another ] has no head. This is the kind of war we have," — the russian invader says in the video.

Next time stay home in russia with your family, dear russian neighbours.

x.com/albafella1/status/1897018450444165135
Baba Yaga igen, den där satans häxan som flyger genom luften. Ukraina har onekligen gjort stora framsteg på drönarfronten de senaste åren.

Tillägg: Han kastar hjälmen mot drönaren av samma anledning som andra försöker värja sig med grenar.
Citera
2025-03-04, 23:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det lutar åt att han tror att det räcker med att han visar att han "menar allvar". Sen räcker han ut handen.

Jag tror det är viktigt för Trump att visa att han lyckas, att han gjort en deal, att han uppfyller det han sagt. Om mineraldealen inte är så bra som han ville först med 500 miljarder USD är okej om han kan säga att det är en bra deal, America First, framgång, jag Trump gjorde det.
Citera
2025-03-04, 23:37
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Pragmatiskt och bra av Vance, se till att Zelensky skriver på avtalet och ger Ukraina den enda försäkring som är värd något, amerikansk närvaro i Ukraina, så länge USA böjar i jorden efter dyrbara mineraler är landet säkert från rysk påhälsning.

Ukraina köper sig tid.

Det är ändå lite motsägelsefullt att Ukraina skriver under avtalet för att få mer och fler vapen vilka då ändå inte ska användas (pga ”fred”)…?

Bättre vore det att få sjukt mycket materiel som räcker till att driva ut ryssen helt och hållet.
Citera
2025-03-04, 23:38
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror det är viktigt för Trump att visa att han lyckas, att han gjort en deal, att han uppfyller det han sagt. Om mineraldealen inte är så bra som han ville först med 500 miljarder USD är okej om han kan säga att det är en bra deal, America First, framgång, jag Trump gjorde det.
Jo, absolut, men det verkar ju vara lag på att det ska käbblas i några dygn innan han kommer igen och vill göra affärer. Han är inte så tålmodig.
Citera
2025-03-04, 23:44
Medlem
Citat:
Det lutar åt att han tror att det räcker med att han visar att han "menar allvar". Sen räcker han ut handen.
Jag tippar att Zelensky och (bakom honom) Starmer, Ursula, Kallas och Macron tror att de kan "styra från baksätet" under kommande förhandlingar med Moskva. Det kommer inte att fungera.

Och i och med att Trump och Rubio delvis kommer att förhandla "på Kievs vägnar" samtidigt som de ser sig som (opartiska) medlare, så är det ju klart att USA inte gärna kan trappa upp de amerikanska insatserna i Ukraina markant så länge förhandlingarna pågår. Trump vill faktiskt ha fred, men samtidigt vill han upprätthålla fiktionen att USA inte är aktivt engagerade i kriget eftersom man inte har egna divisioner på plats i Ukraina, under sin egen flagga.

Både Washington och Moskva vet naturligtvis att USA i paktiken är medkrigförande genom sina väldiga och avgörande insatser av vapen, kommunikationer, underrättelsestöd m m til Ukraina, men man är överens om att gå förbi den saken med tystnad så länge det inte sker någon upptrappning från USA/NATO:s sida.
Citera
2025-03-04, 23:48
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Det är ändå lite motsägelsefullt att Ukraina skriver under avtalet för att få mer och fler vapen vilka då ändå inte ska användas (pga ”fred”)…?

Bättre vore det att få sjukt mycket materiel som räcker till att driva ut ryssen helt och hållet.
Nja, mineralavtalet är nog mera knyttad til säkerhetsgarantier och långsiktigt fredsavtal byggd på dialog än vapenstöd. Om stödet återupptas trots avtal vet man ju inte, kanske nog till att ryssen vill prata också. Lite catch 22 det där nu ja.
Citera
2025-03-04, 23:53
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Uppenbarligen har måttet blivit rågat, hon var tyst efter att Zelensky fick sig med sleven i Vita huset. Nå hur som haver, positivt.

Här förresten blir MAGA-journalisten Brian Glenn intervjuad utav BBC. Det var han som frågade Zelensky om han ägde en kostym i Vita huset på fredag, och om det var så konstruktivt : https://www.youtube.com/watch?v=6zllZmN6ttE

Egentligen inte så sevärt, men syns det är på sin plats att man pekar ut sk-tstöveln.
Han är Vita Huset-journalist. Alltså springer i byggnaden och bygger relationer dagligen. Han är också boyfriend till trump-politikern Marjorie Taylor Greene.

I hur stor krets hans inspel var planerat spekulerar jag inte i.
Citera
2025-03-04, 23:54
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Nja, mineralavtalet är nog mera knyttad til säkerhetsgarantier och långsiktigt fredsavtal byggd på dialog än vapenstöd. Om stödet återupptas trots avtal vet man ju inte, kanske nog till att ryssen vill prata också. Lite catch 22 det där nu ja.

Säkerhetsgarantier finns ju inga just nu vad vi vet. Ett avtal med Ryssland är inte ens värt pappret det är skrivet på.

Ryssen är väldigt pressad och stressad just nu då det är slut på soldater och bra materiel. Den ryska ekonomin är i extremt dåligt skick och kommer krascha helt 2025. Svårt att förstå varför Ukraina under dessa förutsättningar ge bort naturtillgångar mot en dålig ”fred” eller mot vapen som inte kommer till användning?
Citera
2025-03-04, 23:57
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag tippar att Zelensky och (bakom honom) Starmer, Ursula, Kallas och Macron tror att de kan "styra från baksätet" under kommande förhandlingar med Moskva. Det kommer inte att fungera.

Och i och med att Trump och Rubio delvis kommer att förhandla "på Kievs vägnar" samtidigt som de ser sig som (opartiska) medlare, så är det ju klart att USA inte gärna kan trappa upp de amerikanska insatserna i Ukraina markant så länge förhandlingarna pågår. Trump vill faktiskt ha fred, men samtidigt vill han upprätthålla fiktionen att USA inte är aktivt engagerade i kriget eftersom man inte har egna divisioner på plats i Ukraina, under sin egen flagga.

Både Washington och Moskva vet naturligtvis att USA i paktiken är medkrigförande genom sina väldiga och avgörande insatser av vapen, kommunikationer, underrättelsestöd m m til Ukraina, men man är överens om att gå förbi den saken med tystnad så länge det inte sker någon upptrappning från USA/NATO:s sida.
Min uppfattning är att USA vill ha ungefär noll inblandning i kriget fram till de här numera närmast mytomspunna förhandlingarna, som ingen har den blekaste aning om hur de ska förlöpa. Det är därför jag har svårt att få ihop det här med att Ukraina förväntas — eller ska — göra si och så för att Trump ska ge klartecken för nya vapenleveranser (de är ju i nuläget pausade, och inte permanent inställda).

På samma gång är det ju som jag skrev i inlägget du citerade: han har fått för vana att snabbt driva igenom drastiska åtgärder som han sen visar sig beredd att lika hastigt och lustigt dra tillbaka. Han förväntar sig tydligen att det ska ta omedelbar skruv, och att det därefter blir en "deal" — helt och hållet på hans egna villkor. Vi får se hur framgångsrik den strategin är. Han har inte testat den på Putin än.
Citera
2025-03-04, 23:59
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Baba Yaga igen, den där satans häxan som flyger genom luften. Ukraina har onekligen gjort stora framsteg på drönarfronten de senaste åren.

Tillägg: Han kastar hjälmen mot drönaren av samma anledning som andra försöker värja sig med grenar.
Sagt detta tidligara, men fattar inte att dom, också ukrainer, inte får nån typ av sköld man kan ha med sig även om man förstås måste ha två händer på vapnet.
Kanske skulle man kunne värja sig från dödliga skador.
Citera
2025-03-05, 00:01
Bannlyst
Ska bli verkligt spännande. Nu är det chickenrace i tullar.

-Va, om du vedergällningstullar mig så kommer jag att vedergällningsvedergällningstulla dig!”
Citera
2025-03-05, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Vad var bakomliggande logiken för ryska apan att ta av sig hjälmen och kasta den mot drönaren?

Det enda jag kan komma på är att ryska apan inte ville att ryska plasthjälmen skulle smälta på skallen när han grillades till rysk shashlyk.

Här är en annan rysk apa som dokumenterar ryskt nederlag mot Baba Yaga.

Kommentaren till nederlaget

Translation: "Baba Yaga flew in. This is how my comrade’s head was torn off. And this one [ another one nearby ] had his legs torn off. There's another pile of corpses lying here [ of his comrades]. There are more six corpses lying here. Nobody needs them. This one [ another ] has no head. This is the kind of war we have," — the russian invader says in the video.

Next time stay home in russia with your family, dear russian neighbours.

x.com/albafella1/status/1897018450444165135

Fan. Jag får inte upp den länken.

Men sökte lite.

Fanns ju mycket bra på det här x-kontot.

https://x.com/albafella1
Senast redigerad av Specsavers65 2025-03-05 kl. 00:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in