Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Om vi börjar med Flen fallet så skulle det ju behöva göras ett alkotest i tät anslutning till när händelsen utspelade sig för att kunna avgöra personens berusningsgrad vid tillfället. Ett ytterligare problem är ju att olika personer reagerar olika mycket på alkohol så även om man skulle ha uppmätt en viss promille så behöver ju inte det heller egentligen bevisa hur pass påverkad personen var/är.
I Flen fallet anser i alla fall jag att vittnesuppgifter talar för att MÄ varit väldigt berusad och så pass berusad att man inte velat låta MÄ gå hem själv (eller att han ens kunnat göra det). Och jag kan säga som så att som kille anses behöva sällskap hem på grund av berusning så krävs det mycket.
Du är ju också ett fan av SMS som stödbevisning och här kan man väl säga att SMS konversationen dagen efter visar tydligt på att MÄ inte har en aning om vad som hänt kvällen innan.
Om vi ska bedöma enligt din skala så är detta en solklar 1:a enligt mig och jag tycker att detta är ett solklart fall där någon utnyttjat en persons grava berusning.
Har du någon bra förklaring till varför hon smet med hem till MÄ? Han hade ju redan en person som hjälpte honom hem.
I chaffis fallet har jag nu läst vittnesmålen från de som MÄ kontaktat efteråt. Till att börja med är jag förvånad att man så snabbt efter en sådan händelse som MÄ säger sig ha blivit utsatt för kontaktar så många personer.
Jag har fortfarande bara läst MÄs vittnesmål en gång. Det jag reagerar på är att deras vittnesmål skiljer sig ganska tydligt från MÄs i vissa avseenden. Sedan reagerar jag på att precis som i Chalmersfallet leker vittnena psykologer och kommer med förklaringar av MÄs beteende.
Jag reagerade på att någon vittnar om att MÄ ska ha varit lealös och apatisk under den påstådda våldtäkten och någon annan att hon har stretat emot och gjort motstånd under ganska så lång tid.
Detta är även en del där MÄ själv kommer med motstridiga uppgifter kring under förhören. Hon har däremot som jag kommer ihåg inte vittnat om att hon skulle varit lealös under den påstådda våldtäkten.
Jag reagerar på att ett par av vittnena säger sig ha sett att det slitits loss hår från MÄs huvud.
Detta är något som inte ens den medicinska expertisen kunde uttala sig om att de såg.
Det framkommer alltså också att MÄ samtidigt som hon är KK med Gustav har sex med Gustavs lillebror. Det kanske egentligen inte ska spela någon roll men eftersom jag är av det lite äldre gardet får sådant i alla fall mig att lyfta lite på ögonbrynen.
Samtliga tre fallen är solklara 1or för mig. Så du behöver
inte övertyga mig vad gäller Flen-fallet. Solklart att målsägande är kraftfullt berusad, finns vittnesuppgifter som styrker det (han däckade på krogen) och han behöver stöd för att kunna gå hem. Är man så pass full är man i en särskilt utsatt situation. Och sms-konversationen dagen efter är till en början glättig,
innan han vet vad som hänt... Det är tydligt att han inte minns, vill veta och håller en glättig ton och sedan när han förstår att det han
inte vill ska hända, har hänt... Så blir tonen en annan. Han kontaktar bland annat sin mamma och är ledsen över det som hänt.
Jag tycker det är uppenbart att den åtalade är intresserad av målsägande. Hon har ju stött på honom under kvällen (han har avvisat henne flera gånger, enligt vittnesuppgifter). Att hon smiter med hem till honom är väl för att hon hoppas på rajtan-tajtan.
Men rätten kan dribbla bort detta.... Om den åtalade har en tillräckligt rik och detaljerad berättelse som låter trovärdig, där hon beskriver sig ha haft samtycke.... Medans målsägande inte minns och därav varken kan säga bu eller bä om huruvida samtycke fanns/inte fanns... Och rätten börjar fokusera kring att han kunde gå (om än med stöd) osv. Så kan de omvandla det till att bevisning inte finns kring att han var i en särskilt utsatt situation och att det inte ens finns en målsägande-berättelse av att han inte ville ha sex där och då... Och då saknas det bevisning på att det var våldtäkt. Och det blir en friande dom...
Tja, det är inte ovanligt att målsägande i chock basunerar ut vad de varit med om... tom. till media när det varit stora uppmärksammade händelser. Se på masskjutningen i Örebro. Även i våldtäktsärenden har jag läst det upprepade gånger: målsägande som söker tröst och hjälp i sin chock och berättar för flera olika personer de känner. Det är (tack och lov) inte lika stigmatiserande längre, att ha blivit våldtagen. Så våldtagna som är i chock och har behov av att ventilera det, vill gärna berätta om det. De drar sig inte för det. Även Flen-fallet visar detta. Målsägande tog kontakt med sin mor bla. Hade förmodligen varit otänkbart för bara 30 år sedan. Men nu vill våldtagna ta kontakt och berätta och få stöd och hjälp. Och målsägande i Flen-fallet ville även fylla i sina minnesluckor.
Viskleken. Målsägande berättar en sak, den som hör tolkar det på sitt sätt. Och berättar om sin tolkning av vad den hört. Målsägande i chaffis-fallet har en rodnad i hårbotten vid tinningen. Sådant har man ju inte utan anledning. 100 hårstrån lossnar från huvudet varje dag. Även 20 hårstrån ser mycket ut om man har det samlat i sin hand eller ser det som en hårhög. Men det märks ju knappast på huvudet om 20-100 hårstrån har lossat. Men har någon slitit hårt i ens hår, så blir det rodnad i hårbotten... Och kan även lossna hår.
Vittnena leker inte psykologer, utan är väl mer att betrakta som engagerade vänner som vill försöka förstå sin vän och ta hand om sin vän som varit med om ett fruktansvärt brott. Då blir det nog djupare "snack" kring detta vid polisförhör. Är ju likadant i Flen-fallet. Vännerna oroar sig ju tom. för att målsägande ska bli våldtagen när de ser den åtalade slinka efter...
Vart i FUP i chaffisfallet står det att målsägande haft en sexuell relation med Gs lillebror? Oavsett vad har det ju ingen betydelse, hon kan bli våldtagen för det av Gs chef och G. Och av allt att döma är det precis vad hon har blivit. G dömdes i övrigt för misshandel och skadegörelse mot någon som har samma efternamn som G.