Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-04, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Grejen är väl den att ingen vill stationera trupper alls.
Varför? Jo ska vi tala klarspråk: Ryssen skrämmer skiten ur oss.
Då mennar jag inte i kapacitet och kompetens.
Utan ryssen som person.
Sadistisk, alkoholiserad med en och annan skruv lös.
Visst, det är säkert till viss del fördomar men samtidigt inte helt osant...
Vad rimmar värst? "Italienarna har landstigit på Gotland" kontra "ryssarna har landstigit på Gotland" i europernas öron.

Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det ligger nog en hel del i den beskrivningen. Och utifrån hur ryssarna härjat i Ukraina så uppfattar jag att det stämmer med verkligheten gällande att de är sadistiska och brutala fiender.

Bra synpunkt och helt rätt om man tänker efter. För vilket land vill riskera att hamna i direkt konflikt med Ryssland ? Europa har i och för sig sagt typ att de är beredda till det. Men inte helt. Och pengar och resurser saknas om trupper ska placeras ut. Europa har som bekant lagt pengar på annat senaste decennierna.

Jag har också påtalat många gånger att Ryssland är en nation med en historia av krig. Med deltagande i både första och andra världskriget och otaliga fler krig i modern tid. De har sysslat med detta länge. Och det är liksom inte Costa Rica som invaderat Ukraina. Ryssland ligger på plats 3 på SIPRI:s lista med länder med störst andel av planetens militära utgifter efter Kina och USA som är ohotad etta, än så länge.
Citera
2025-03-04, 20:15
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Du menar att Vance är en stjärna i dina ögon?
Du lyssnar på denna dåre?

👍

Ja, absolut. Mannen har helt klart en del tillkortakommanden men skulle säga att han är ljusår bättre än Kristersson, Åkesson, von der Leyen, Macron etc.
Jag tror han blir USAs nästa president och sitter två mandatperioder.
Citera
2025-03-04, 20:17
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Oj.
Är hon påverkad?
Det såg man inte komma.

Uppenbarligen har måttet blivit rågat, hon var tyst efter att Zelensky fick sig med sleven i Vita huset. Nå hur som haver, positivt.

Här förresten blir MAGA-journalisten Brian Glenn intervjuad utav BBC. Det var han som frågade Zelensky om han ägde en kostym i Vita huset på fredag, och om det var så konstruktivt : https://www.youtube.com/watch?v=6zllZmN6ttE

Egentligen inte så sevärt, men syns det är på sin plats att man pekar ut sk-tstöveln.
Citera
2025-03-04, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är enda chansen för Ukraina, USA måste då skydda sin investering om de vill ha tillbaka de 350 miljarder som de har dumpat i Ukraina, Europa kan ju inte ens skydda sig själv så de går fetbort.

Nu har du svalt Trumpens lögn.
De har inte dumpat 350 miljarder i Ukraina. Den amerikanska kongressen har godkänt "Aid" för 175 miljarder varav majoriteten går till nyköp från den inhemska industrin. Dvs USA har lånat av sig självt för att skapa arbetstillfällen och förnya USAs egna vapenarsenal.
I utbyte har de fått massvis med data och förståelse för dagens slagfält, JATEC osv. Nämn en annan konflikt där USA utifrån kunnat lära sig och omforma sitt sätt att operera på samma sätt som detta krig.
Citera
2025-03-04, 20:21
Medlem
Så har Trumpzky drabbats av market myopia?

Ska bli intressant att se vem som styr när storföretagens marginaler tryter pga ökade handelstullar och obegåvad utrikespolitik.

Menar signalen att inte stödja Ukraina och välja att indirekt stödja Ryssland är det samma som att inte stödja en demokrati och att stödja en diktatur.

USA har valt en farlig väg och nu slår även JT i Kanada tillbaka med höga tullar mot USA.

Förtroendekapitalet för USA är definitivt naggat i kanten.
Citera
2025-03-04, 20:22
Medlem
Jaha så nu ska avtalet skrivas under i alla fall! Detta måste vara väldigt förvirrande för ryssen!
Citera
2025-03-04, 20:22
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Hoppar in i ett annat av dina inlägg. Lånar...
Tycker den passar väl in på din replik, där Ryssland nu krossar Ukraina.

Jag tänkte att du kanske hade någon bra fundering kring min fråga som jag ställde till dig. Du glömde nog bort den.

Får inte logiken att gå ihop. Allra minst om jag lägger till det du skriver ovan.

Ja, vad svarar man på det här… ingen aning varför de är rädda för NATO… jag menar länderna i NATO har väl aldrig betett sig våldsamt mot andra länder…? (obs! Ironi)
Citera
2025-03-04, 20:28
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men Trumps primära mål är att få igång en förhandling och få fram en fred. Annars tar USA sin hand ifrån Ukraina och låter Ukraina och Europa försöka lösa saken. Så har jag tolkat deras budskap.

Ungefär så ja. Men alldeles oavsett kommer Trump se till att få mineralavtalet i hamn först. För fredsförhandlingarna kan jag inte se att några framsteg gjorts. Men där blir det ju enkelt för Trump i så fall att enbart konstatera att Zelensky inte vill ha fred.
Citera
2025-03-04, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Trösten man kan se i allt elände är att Putin inte erövrar ett skit, endast kostnader.
Bygga upp dom sönderbombade månlandskapen till oblasts fullproppade av minor kommer ju ta ruskiland flera hundra år...OM man investerar några pengar alls.
Det ska ukrainarna själva bygga upp med ryskt styre.
Citera
2025-03-04, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ungefär så ja. Men alldeles oavsett kommer Trump se till att få mineralavtalet i hamn först. För fredsförhandlingarna kan jag inte se att några framsteg gjorts. Men där blir det ju enkelt för Trump i så fall att enbart konstatera att Zelensky inte vill ha fred.

Det är lite intressant att Ryssland inte erövrade Kiev på tre dagar men däremot Washington på tre år.
Citera
2025-03-04, 20:54
Medlem
HejaFinlands avatar
EU försöker få europeiskt internet via satellit till Ukraina istället för Elons Starlink. Eutelsat heter denna sorts satelliter.
https://x.com/NOELreports/status/1896990972304580645
Citera
2025-03-04, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Bra synpunkt och helt rätt om man tänker efter. För vilket land vill riskera att hamna i direkt konflikt med Ryssland ? Europa har i och för sig sagt typ att de är beredda till det. Men inte helt. Och pengar och resurser saknas om trupper ska placeras ut. Europa har som bekant lagt pengar på annat senaste decennierna.

Jag har också påtalat många gånger att Ryssland är en nation med en historia av krig. Med deltagande i både första och andra världskriget och otaliga fler krig i modern tid. De har sysslat med detta länge. Och det är liksom inte Costa Rica som invaderat Ukraina. Ryssland ligger på plats 3 på SIPRI:s lista med länder med störst andel av planetens militära utgifter efter Kina och USA som är ohotad etta, än så länge.

Tvärtom. Man ska aldrig dalta med sådana vidriga fiender som Ryssland. Oaktat vad syltryggar som du själv yrar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in