Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-04, 18:59
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Allt går igen, det tråkiga är ju att ett mannaminne är så djävla kort, nya generationer begår samma misstag som de som föregick dem.

Jag vet inte hur en fred för Ukraina kommer att se ut men oavsett hur den blir så måste ju USA vara med och stå bakom den, EU och Eusropa får sitta kvar vis barnbordet och växa till sig lite.
Ja, vi är helt beroende av Trumps och USA:s välvilja. Känns ju "så där" ur trygghetssynpunkt, men what to do.

Så här: Jag tror knappast att Trump är redo på allvar att överge den europeiska kontinenten i dess helhet. Ukraina vete fan. Han verkar ju inte jättepigg på att bidra ens indirekt till ruljansen, om nu våra storspelare ska ta på sig ansvaret för att stötta Ukraina. Kanske om han får agera fredsmäklare och det blir Europa som garanterar säkerheten. Det blir ändå nästan garanterat en skitdeal för Kiev.
Citera
2025-03-04, 19:03
Medlem
Ryssland och USA kommer att dela på ukrainas rikedomar mineraler, olja, kol och gas.
Kvar står Eu ensamma tomhänta med alla räkningar för ukraina.
Citera
2025-03-04, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Se där ja.., detta väntade jag inte :

Den franske ytre høyre-politikeren Marine Le Pen går ut mot Donald Trumps avgjørelse om å stanse amerikansk militærstøtte til Ukraina.

– Dette er veldig brutalt mot de ukrainske styrkene som kjemper patriotisk for sitt land, sier Le Pen til den franske avisa Le Figaro.

– Brutaliteten i denne avgjørelsen er forkastelig, legger hun til.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2025/03/04/196071260/le-pen-kritiserer-amerikansk-stans-i-ukraina-stotte-brutalt

Välkommet..

Åbenbart har den ryska ekonomiska bestikkelse inte varit stor nog att säkra Le Pen’s underdanig stöd, och tydligt har ryssarna ingen kompromiterande sexfilm med Le Pen.
Citera
2025-03-04, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ryssland och USA kommer att dela på ukrainas rikedomar mineraler, olja, kol och gas.
Kvar står Eu ensamma tomhänta med alla räkningar för ukraina.

Ja de tyvagtige mafiastater påtænker at dele det stjålne tyvegods, men mafiastater der bare en gang har ageret som en mafiastat, blir aldrig glemt, och deras vidare færd blir belagt med selvskabte problem.
Citera
2025-03-04, 19:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Detta är en intressant sak som intresserar mig mycket.
Det har pågått en diskussion om att det finns för många varianter på vapensystem.
Samma när det gäller artilleri, stridsvagnar, trupptrp, båtar, fartyg m.m.
Vem skulle få bygga dessa?

Stora länder eller mest kvalificerade länder.
Jag räknar Sverige till det senare.

Blir intressant att se hur man sprider ut tillverkningen.
Sedan finns säkert avtal som sätter käppar i hjulen. Tänker på Polens inköp från Sydkorea.

Det är bra med många konkurrerande företag. Blir ingen utveckling med dessa Pan-europeiska samarbeten. Sverige köpte ju helikoptrar enligt den principen och de var värdelösa. USA brukar sätta 2 företag mot varandra som får ta fram konkurrerande produkter. Typ Boeing mot Lockheed.
Citera
2025-03-04, 19:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ryssland och USA kommer att dela på ukrainas rikedomar mineraler, olja, kol och gas. Kvar står Eu ensamma tomhänta med alla räkningar för ukraina.

Men i den globala ekonomin är det småpengar. Handeln USA-EU är ju 1000 gånger viktigare.
Citera
2025-03-04, 19:17
Medlem
Bertillas avatar
Toretsk - ännu en stad i ruiner. Klipp i länken.

Så ofantligt mycket energi/vapen det måste ha krävts från båda sidor för en liten stad, 31 000 invånare.

https://x.com/VolodymyrZolkin/status/1896936013030916587
Senast redigerad av Bertilla 2025-03-04 kl. 19:40.
Citera
2025-03-04, 19:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Vi måste gå samman. Ska alla själva stå för sitt eget försvar då blir det bara allround utrustning som exempelvis inom stridsflyg. Vi behöver en lättare allroundkärra men också en tyngre vapenbärare med längre räckvidd. Typ F-16 och F-15.
Tyngre flygvapen som Storbritanniens, Frankrikes, Tysklands och Sveriges måste tvingas att ha bägge typer och mindre kan välja bara lättare, billigare typen.
Motsvarade gäller säkert inom fler vapenslag.
Vi skulle också behöva ytterligare ett par kärnvapenländer och minst dubbla totala kärnvapenkapaciteten.

Vi måste hålla det utanför EU. Blir bara skit med deras gröna omställning, avvecklad energiproduktion och avindustrialisering. Flera länder i EU är ju också fiender eller neutrala. Ungern, Slovenien, Österrike, Irland. Samt viktiga länder ej i EU som Storbritannien, Norge, Kanada och Turkiet.
Citera
2025-03-04, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Jag har rest från Sankt Petersburg till Vladivostok.
Och jag har levt i landet både när det var Sovjetunionen och i dagens Ryssland. Jag om någon borde veta vad jag talar om.
Har du några synpunkter på infrastrukturen? Eller om du tycker att Ryssland har lyckats öka levnadsstandarden utanför de asfalterade områdena? Ge gärna några exempel.
Citera
2025-03-04, 19:34
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla

Så ofantligt mycket energi/vapen det måste ha krävts från båda sidor för en liten stad, 31 00 invånare.

Trösten man kan se i allt elände är att Putin inte erövrar ett skit, endast kostnader.
Bygga upp dom sönderbombade månlandskapen till oblasts fullproppade av minor kommer ju ta ruskiland flera hundra år...OM man investerar några pengar alls.
Citera
2025-03-04, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla

Så ofantligt mycket energi/vapen det måste ha krävts från båda sidor för en liten stad, 31 00 invånare.

Det är många MW Ryssland har omvandlat till ruiner, var de än drar fram…
Tänk om de hade lagt den energin på att demokratisera Ryssland istället, då hade världen sett annorlunda ut.
Citera
2025-03-04, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PumpDump2
Ja kom igen. En sak att resa till Ryssland. Helt annan sak att bo där. Det är bara att jämföra lönerna så ser man vilket land Ryssland egentligen är.

90% ser ut som skit pga fattigdom. Ryssen accepterar detta för dom vet inget annat.
Men antar att du besökte Moskva eller likande i en vecka?

Ryssland kan man se som ett arktiskt Afrika, ingen normal europé skulle flytta dit frivilligt som inte är nazist eller allmänt förståndshandikappad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in