2025-03-04, 12:53
Medlem
Om man bor i Stockholm och åker bil in till jobbet där SL tar cirka 1 timme och en kvart medans bilen tar cirka 30 min. Vågar man göra avdrag för bilen då?
Citera
2025-03-04, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
”Det fungerade som nämnts ovan i tråden. Så för er som inte fått er deklaration på Kivra ännu och är precis som jag, otålig, gör såhär:
Gå in på Skatteverkets hemsida, logga in på mina sidor, tryck på skatter och deklarationer. Längst ner i högra hörnet kommer en chatt ruta upp.
När det sedan är din tur skriver du:
”Hej, skulle jag kunna få mitt skattebesked?”

Så får du infon du behöver av handläggaren!
Hoppas ni får goda besked

Hittade detta från ett annat forum vet inte om det fungerar

Ja förra årets isåfall:-). Årets beslutas tidigast i april.
Citera
2025-03-04, 12:57
Medlem
16600kr alltid något. Var i de kretsarna som jag förväntade mig med tanke på mina bolån.
Citera
2025-03-04, 13:29
Medlem
chondropythons avatar
Citat:
”Det fungerade som nämnts ovan i tråden. Så för er som inte fått er deklaration på Kivra ännu och är precis som jag, otålig, gör såhär:
Gå in på Skatteverkets hemsida, logga in på mina sidor, tryck på skatter och deklarationer. Längst ner i högra hörnet kommer en chatt ruta upp.

Jag testade att chatta och det funkade. Tack för tipset jag får ca 2000 kr tillbaka
Citera
2025-03-04, 13:30
Medlem
Restskatt på 4000:-

Jämkade hela året pga bolåneräntan, och "Orkade" inte ändra när jag fick lägre ränta i Oktober. Ändrade from Januari.

Så pengarna jag får betala tillbaka ligger investerade och har väl gjort sitt. Skönare att ha pengar att röra sig med varje månad än att få tillbaka en klumpsumma i Mars.

Visst, det var nice att förra Mars få tillbaka 40 000:-... Men bättre att få det varje månad
Citera
2025-03-04, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Kan man se vilken ort företaget satt en på i skattemyndighetens register? Vårt företag har flyttat och de är hemska att ha att göra med så vill se att de gjort rätt så jag inte hamnar i trubbel nu när jag ska räkna ut mil för bensin. Mvh

Står på din lönespecifikation vilket skattetabell de har satt dig i.
Citera
2025-03-04, 13:31
Medlem
Citat:

Fungerade toppenbra fick svar direkt och det var inte förra årets utan årets ”preliminära belopp”.
Citera
2025-03-04, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swampert
Om man bor i Stockholm och åker bil in till jobbet där SL tar cirka 1 timme och en kvart medans bilen tar cirka 30 min. Vågar man göra avdrag för bilen då?

Det är ju, för skatteverket för kort tidsvinst, de säger att man skall spara 2 timmar.

Men seriöst, hur ofta får man en kontroll på sig?
Citera
2025-03-04, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Diskussionstråd om deklarationens alla avdrag, tillägg och ev. tips!

14k i kvarskatt pga kapitalinkomster.

Jag jobbar endast hemifrån. Går det att göra något schablonavdrag för det då man ju använder internetuppkoppling samt sliter på privata kontorsmöbler?
Senast redigerad av Ivanhoe1881 2025-03-04 kl. 13:50.
Citera
2025-03-04, 13:53
Medlem
Citat:

Funkade kanon, supertips!
Citera
2025-03-04, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirrorless
Någon som vet om det är möjligt att göra samma variant med K6-blanketten som med reseavdraget, alltså lämna in den efter godkänd deklaration så att man kan få återbäringen som vanligt och sen återbäringen för förlusten på försäljningen i juni? Googlar men hittar inget.

Nej, det är inte möjligt att göra så. Din K6:a är obligatorisk att lämna in till skillnad från att redovisa diverse reseavdrag som ju är ”frivilligt”. Skickar du in deklarationen utan bilagan kan det i stället ta extra lång tid, då Skatteverket med största sannolikhet kommer begära in den.
Citera
2025-03-04, 14:02
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
14k i kvarskatt pga kapitalinkomster.

Jag jobbar endast hemifrån. Går det att göra något schablonavdrag för det då man ju använder internetuppkoppling samt sliter på privata kontorsmöbler?

Som jag förstått det ska det handla om att kontoret då enbart används till affärsverksamhet, t.ex. att du har en tandläkarmottagning hemma eller frisersalong i huset. Ett vanligt hemmakontor funkar inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in