2025-03-04, 10:05
Avstängd
HugoTheGreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoTheGreat
Rysslands villkor för fred är absolut inte orimliga med tanke på vilka krav de kunnat ställa. Men om du vill se orimliga förslag till fred så ska du nog lyssna/kolla på/läsa vad Starmer föreslog.

Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Det är orimligt med en världsordning där erövringskrig lönar sig. Det riskerar bli stilbildande (tänk på alla gränstvister som finns) och på sikt riskerar vi mänsklighetens undergång.

Det där stilbildandet du pratar om är ingenting som ligger någon gång i framtiden, utan erövringskrig har existerat ända sedan människan uppstod. Om du är fullständigt ovetandes om detta, vilket jag är så gott som säker på att du inte är, så föreslår jag att du läser lite militär och krigs-historia. Om du vill ändra på hur världsordningen ser ut idag, ska du kanske börja med att fördöma alla staters inblandning i andra länders inre angelägenheter. Och där ligger USA och västvärlden i topp på listor som du, möjligtvis (jag har inte själv letat) inte kommer att hitta.
Citera
2025-03-04, 10:17
Medlem
Citat:
Rysslands villkor för fred är absolut inte orimliga med tanke på vilka krav de kunnat ställa. Men om du vill se orimliga förslag till fred så ska du nog lyssna/kolla på/läsa vad Starmer föreslog.

På vilket sätt är Rysslands krav rimliga?
Citera
2025-03-04, 10:19
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Det där stilbildandet du pratar om är ingenting som ligger någon gång i framtiden, utan erövringskrig har existerat ända sedan människan uppstod. Om du är fullständigt ovetandes om detta, vilket jag är så gott som säker på att du inte är, så föreslår jag att du läser lite militär och krigs-historia. Om du vill ändra på hur världsordningen ser ut idag, ska du kanske börja med att fördöma alla staters inblandning i andra länders inre angelägenheter. Och där ligger USA och västvärlden i topp på listor som du, möjligtvis (jag har inte själv letat) inte kommer att hitta.
Erövringskrig betyder att ledarna i det anfallande landet har en genetisk defekt som evolutionen på ett eller annat sätt måste eliminera!
Citera
2025-03-04, 10:20
Medlem
Citat:

Stämmer. Men alla, utom Putin och uppenbarligen Trump, trodde att mänskligheten lärde sig något av den globala katastrofen 1939-1945. Ryssland, Iran, Irak, Israel, Indonesien, Argentina, Rwanda och Nordkorea är de enda stater som bedrivit faktiska erövringskrig sedan 1945.

När det gäller inblandning i andra staters inre angelägenheter så ligger inte västvärlden i topp på det sätt du tror. I flertalet av de stater där USA blandat sig i har Sovjet/Ryssland också varit inblandade i genom att stötta den andra parten. Men visst, inkluderar du medicinskt bistånd och utvecklingsbistånd i "inblandning" i andra staters inre angelägenheter så toppar säkert väst.
Citera
2025-03-04, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Att han är en narcissist med frontallobsdemens står klart. Men jag ser det mer som att han villi närma sig Putin. För att göra det måste han avsluta kriget och med det så blir Zelensky problemet. Att folk lider i Ukraina skiter han i.

Jag snubblade över nedanstående långa tråd i går. Den går långt tillbaka i tiden och det är en del läsning inlänkat. Men sammanlagt så kanske det kan ge en bild över hur Putin komprometterade Trump och Musk.

https://bsky.app/profile/sethabramson.bsky.social/post/3ljj6szkc4c2g
Seth Abramson... En konspirationsteoretiker som hävdar att allt han säger kommer från stora medier. "Inget av det kommer från mina spekulationer eller min personliga övertygelse. Vi pratar bara om stora mediaartiklar som föll mellan stolarna." Men det är han själv som sitter hemma och "twittrar" ut berättelser som han har staplat ihop som ett korthus.
Citera
2025-03-04, 10:22
Avstängd
HugoTheGreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Erövringskrig betyder att ledarna i det anfallande landet har en genetisk defekt som evolutionen på ett eller annat sätt måste eliminera!

Tvärtom faktiskt. Det är ingen genetisk defekt, men i många (till och med i de flesta) fall en överlevnadsinstinkt. Men det är kanske något som kan diskuteras i en psykologi-tråd och inte här.
Citera
2025-03-04, 10:25
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Att han är en narcissist med frontallobsdemens står klart. Men jag ser det mer som att han villi närma sig Putin. För att göra det måste han avsluta kriget och med det så blir Zelensky problemet. Att folk lider i Ukraina skiter han i.

Jag snubblade över nedanstående långa tråd i går. Den går långt tillbaka i tiden och det är en del läsning inlänkat. Men sammanlagt så kanske det kan ge en bild över hur Putin komprometterade Trump och Musk.

https://bsky.app/profile/sethabramson.bsky.social/post/3ljj6szkc4c2g

Det konstiga är att han skiter i att stamfienden Ryssland ockuperar ett demokratiskt land i hans (tidigare?) klart närmast allierade världsdel, den konspiratoriskt lagde ser ju honom som ”Agent Krasnov” redan där.
Citera
2025-03-04, 10:26
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Tvärtom faktiskt. Det är ingen genetisk defekt, men i många (till och med i de flesta) fall en överlevnadsinstinkt. Men det är kanske något som kan diskuteras i en psykologi-tråd och inte här.
Så bra, då skickar vi Skanska till Ryssland så får dom asfaltera hela skiten.
Citera
2025-03-04, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Men visst, inkluderar du medicinskt bistånd och utvecklingsbistånd i "inblandning" i andra staters inre angelägenheter så toppar säkert väst.
Är du helt oförmögen att kritisera väst?
Väst är "The Goooood Guys" för dig...
Citera
2025-03-04, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Jag tror att kriget står mellan Zelenskyj och Putin. Ländernas ledare slåss om mark, tillgångar och ära. Den genomsnittliga medborgaren i Ukraina respektive Ryssland är kanske inte så intresserade.

Jo du Kamrat, bara Rysslands och Ukrainas två ledare som tuppfäktas. Folket märker inget. Inget alls. Ingen familj eller grannar som dött för ryssens kulor, inga som sett sin stad bombas till grus av ryssen, ingen ukrainare som känner sig lite hotad av att Putin säger att de inte har rätt att existera som land.....

Du kan nog lugnt utgå från att varenda ukrainare har mycket starka åsikter om Ryssland. Inga positiva sådana heller.
Citera
2025-03-04, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Är du helt oförmögen att kritisera väst?
Väst är "The Goooood Guys" för dig...

Verkligen inte. Men avsevärt bättre än de andra alternativen. Jag föredrar det minst dåliga före det allra värsta.
Citera
2025-03-04, 10:38
Medlem
Citat:

Nej, det var en överlevnadsinstinkt för flera århundraden sedan. Idag är erövringskrig enbart maktutövning och möjligen mördarinstinkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in