Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-03-04, 10:13
Medlem
bortmedfifittors avatar
Jag vill också klättra på tak och ha fina utsikter på jobbet. Är det någon som vet vad denna person kan tänka sig ha för yrkestitel och utbildning? Någon som jobbar med liknande och kan dela erfarenheter? Farligt? Läskigt? Bra betalt? Dåligt? Bara män? Vad gör de där på taket egentligen? Samt vad för man övrig arbetstid?

Tilläggas bör att dessa nissar dök upp för ca en vecka sen för att rigga den där metallställningen och sen har de varit uppe på taket ett antal gånger, ett par timmar per gång, och verkar kolla mest i skorstenarna, samt hissa saker upp och ner medelst sina rep. Är detta tomtens nissar?

Skämt åsido. Hur ska jag kunna jobba med att klättra runt på tak?

https://imgur.com/a/b15c8wG
Citera
2025-03-04, 10:15
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Jag vill också klättra på tak och ha fina utsikter på jobbet. Är det någon som vet vad denna person kan tänka sig ha för yrkestitel och utbildning? Någon som jobbar med liknande och kan dela erfarenheter? Farligt? Läskigt? Bra betalt? Dåligt? Bara män? Vad gör de där på taket egentligen? Samt vad för man övrig arbetstid?

Tilläggas bör att dessa nissar dök upp för ca en vecka sen för att rigga den där metallställningen och sen har de varit uppe på taket ett antal gånger, ett par timmar per gång, och verkar kolla mest i skorstenarna, samt hissa saker upp och ner medelst sina rep. Är detta tomtens nissar?

Skämt åsido. Hur ska jag kunna jobba med att klättra runt på tak?

https://imgur.com/a/b15c8wG

Nu är de två och vevar i någon vev? Vafan kan det vara då...

https://imgur.com/a/42urePp
Citera
2025-03-04, 10:20
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Ser ut som en sotare. Du måste läsa tre år knoparmoj innan du kan söka till Universitetets masterprogram i skorstensfejeri (konstnärlig utbildning)

Takläggare kanske är lättare väg till klättra på tak-drömmen
Citera
2025-03-04, 10:30
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PigChampion
Den karriärsstegen kanske är kortare. Lönestegen också. Och försäkringspremien går snart i taket.
Citera
2025-03-04, 10:33
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ser ut som en sotare. Du måste läsa tre år knoparmoj innan du kan söka till Universitetets masterprogram i skorstensfejeri (konstnärlig utbildning)

Det låter som påhitt.

Citat:
Ursprungligen postat av PigChampion

Fast dessa gubbar lägger ju inte tak? Verkar syssla med någon form av underhåll.

Citat:
Den karriärsstegen kanske är kortare. Lönestegen också. Och försäkringspremien går snart i taket.

Kul.
Citera
2025-03-04, 10:41
Medlem
Sotare.
Citera
2025-03-04, 10:49
Medlem
Jordgubbes avatar
Gamla hus kan ha självdrag. Du har väl sett att det på en del hus "glittrar" på taken (vinddrivet), eller sticker upp små enheter som driver ventilation med el. Gissningsvis det som de installerar. Om du lyssnar på din egen ventilation, är den tyst eller drar den ut ut-luften? Kolla från utsidan på ditt tak. Så nån typ av ventilations-experter. Om det är en framtidsbransch vet jag ej, efter ett tag lär väl marknaden vara mättad av just detta men då kanske kommer annat som ger nya utsikter.
Citera
2025-03-04, 11:54
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Gamla hus kan ha självdrag. Du har väl sett att det på en del hus "glittrar" på taken (vinddrivet), eller sticker upp små enheter som driver ventilation med el. Gissningsvis det som de installerar. Om du lyssnar på din egen ventilation, är den tyst eller drar den ut ut-luften? Kolla från utsidan på ditt tak. Så nån typ av ventilations-experter. Om det är en framtidsbransch vet jag ej, efter ett tag lär väl marknaden vara mättad av just detta men då kanske kommer annat som ger nya utsikter.

Ja, detta är hus från 30-talet, så jag kan tänka mig att så i fallet. Men ventilationstekniker jobbar väl inte alltid med att befinna sig på tak under arbetsdagen?
Citera
2025-03-04, 12:01
Medlem
Citat:
Ja, detta är hus från 30-talet, så jag kan tänka mig att så i fallet. Men ventilationstekniker jobbar väl inte alltid med att befinna sig på tak under arbetsdagen?
Det är sotare för helvete.... rensar skorstenar bla.
Citera
2025-03-04, 12:52
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugdish2.0
Det är sotare för helvete.... rensar skorstenar bla.
Energiskt att bygga en ställning och ta bort tegelpannor för det. Huset är från 1936, brf 2006, så det finns säkert ett och annat att göra. Hittar ingen info om kommande el. pågående projekt, men grannhuset verkar ha funderat på solvärme.
Citera
2025-03-04, 14:06
Medlem
HobbyHitlers avatar
Det kan vara så att herrarna "slammar" en skorsten. Dvs. att man förser en eventuellt sprucken eller otät skorstenspipa med ett inre lager murbruk för att täta röret.
Citera
2025-03-04, 15:06
Citat:

Fast dessa gubbar lägger ju inte tak? Verkar syssla med någon form av underhåll.

Tänkte mest att det var enklaste vägen till takarbete.

Sotare verkar kräva mer studier.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in