2025-03-04, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detenklalivet
Har bokad tid hos Vårda och de varnade för Halo-effekt men det är just för att jag har väldigt stora pupiller normalt så får jag även Halo-effekt ibland på kvällen av starka sken. Något jag i flera år trodde var en släng av astigmatism. Så frågan är då om jag opererar mig när jag redan ibland kan få Halo-effekt om den skulle bli ännu värre efter en operation.
Vad jag fattat det som kan man inte göra något åt det. Men är bekymrad ifall det skulle bli värre efter en operation.
Hade du någon Halo-effekt öht innan operationen?

Har också stora pupiller och hade innan operationen endast problem vid solljus och inte så mycket på natten.
Jag märkte en stor skillnad i mörkerseendet efter operationen, nu har jag dock glömt bort det mer.
Så ja, operation kommer förmodligen påverka ljusringar. Det är en gamble. Vissa säger att det kan bli bättre.

Testa att gå till olika ögonläkare och googla också. Finns en del på reddit
Citera
2025-06-27, 10:44
Medlem
zebra121s avatar
Jag fick halo efter att ha opererat mina ögon. Det tog inte länge innan det slog in.
Citera
2025-08-05, 18:34
Medlem
Har varit på två konsultationer hos två stora aktörer runt RLE. Förstår att de utför dessa operationer på löpande band, men så trötta och oengagerade läkare borde vara förbjudet. De verkar inte (längre?) förstå att för kunden är linsbyte en stor sak.

Jag frågade den ena läkaren (runt 55-60 år) varför han själv bar glasögon om RLE (multifokala) operation var så himla bra. Han blev ännu tröttare och jag fick inget bra svar.

Så jag vete fan hur jag ska göra.
Citera
2025-08-05, 18:51
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Har varit på två konsultationer hos två stora aktörer runt RLE. Förstår att de utför dessa operationer på löpande band, men så trötta och oengagerade läkare borde vara förbjudet. De verkar inte (längre?) förstå att för kunden är linsbyte en stor sak.

Jag frågade den ena läkaren (runt 55-60 år) varför han själv bar glasögon om RLE (multifokala) operation var så himla bra. Han blev ännu tröttare och jag fick inget bra svar.

Så jag vete fan hur jag ska göra.

operation passar inte alla
alla på Porsche kör inte Porsche heller
tror knappt chefen kör
Citera
2025-08-05, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
operation passar inte alla
alla på Porsche kör inte Porsche heller
tror knappt chefen kör

Håller med om första raden. Håller dock inte med om liknelsen.

Bättre liknelse. En Porscheförsäljare talar sig varm om att Porschar är bättre än skivat bröd, men kör själv en Aygo.
Citera
2025-09-01, 14:37
Medlem
Nån som gjort linsbyte på lirema ? Typ 20,000 kr billigare än Memira ju.
Citera
2025-09-20, 02:15
Medlem
Har stött på samma variant som någon tidigare skrev. Lirema säger nej du har för tunna hornhinnor du kan möjligtvis göra SMILE eller FS-lasik som det heter väl !? den nyaste varianten och dyraste. Medans memira säger att mina hornhinnor är inom ramen med marginal för att göra en traditionell lasek av och dom blev helt chockade över beslutet jag fick från lirema.
Ska göra operationen på onsdag på memira. Riktigt nojig faktiskt då jag är riktigt kinkig med mina ögon. Reflexerna är hemska så linser är helt omöjligt att få in.
Citera
2025-09-29, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulas223
Gjorde en NoCut hos Vårda för en vecka sedan i Malmö, rekommenderar det verkligen än sålänge.

Första 2 dagarna var hemska, Vårda skickar med några superduper smärtstillande droppar men fick förklarat av de efter operationen att de helst inte ska användas (förlänger läkningen tydligen). Slängde de direkt när jag kom hem innan bedövningen gått ur i soptunnan då jag inte var intresserad av förlängd läkning Gud vad jag ångrade mig när bedövningen väl släppte. Kändes som någon stod med en sticksåg rakt in i globerna på en...

Rekommenderar dock en kall handduk om ni funderar på NoCut, det var det enda som fick mig att kunna sova de första dagarna. Tog bort mycket av smärtan på något sätt. Annars bara vanliga biverkningar: lite torra ögon, halos när det är mörkt ute osv. Men inget som inte bör bli bättre med tiden

Fick förövrigt en riktigt schysst läkare som körde lasern på mig. Han höll igång om att feminismen gått för långt i världen etc. medan lasern gick på högvarv och man själv låg där med Stesolid i systemet

Funderar på samma klinik, hur är synen nu ca ett år senare?
Citera
2025-09-29, 22:40
Medlem
Harry_s avatar
någon som testa linser stället för läsglasögon?
Citera
2025-10-19, 21:31
Medlem
Jag är idag närsynt (-1,25 och -1,75) och har funderat på att göra en ögonlaser för att slippa glasögon och linser.

Som jag har förstått det skulle en ögonlaser korrigera min närsynthet permanent. Däremot blir de flesta ålderssynta runt 45-årsåldern vilket innebär att jag då ändå skulle behöva glasögon för att läsa eller arbeta framför datorn.

Om jag väljer att inte göra laser kommer jag kommer sannolikt fortsätta ha bra syn på nära håll eftersom jag är närsynt.

Ni som har gjort ögonlaser och sedan blivit ålderssynta, ångrar ni er? Upplever ni att det är jobbigare att se dåligt på nära håll än när ni såg dåligt på långt håll?
Citera
2025-11-08, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ten1887
Jag är idag närsynt (-1,25 och -1,75) och har funderat på att göra en ögonlaser för att slippa glasögon och linser.

Som jag har förstått det skulle en ögonlaser korrigera min närsynthet permanent. Däremot blir de flesta ålderssynta runt 45-årsåldern vilket innebär att jag då ändå skulle behöva glasögon för att läsa eller arbeta framför datorn.

Om jag väljer att inte göra laser kommer jag kommer sannolikt fortsätta ha bra syn på nära håll eftersom jag är närsynt.

Ni som har gjort ögonlaser och sedan blivit ålderssynta, ångrar ni er? Upplever ni att det är jobbigare att se dåligt på nära håll än när ni såg dåligt på långt håll?

Jag har liknande synfel som dig. Jag tycker inte det är värt att göra ögonlaser just av den anledning du skriver. Att man i framtiden antagligen blir ålderssynt och kanske t.o.m får grå starr. Då väntar jag hellre tills dess och gör ett linsbyte. Det är heller inte aktuellt att göra linsbyte redan nu, det vore idiotiskt att byta ut en fungerande elastisk lins mot en stel. Dessutom fungerar det bra med kontaktlinser för mig.
Nä, det får bli operation när man blir äldre för mig.
Citera
2026-01-11, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Proforma har just nu en vårkampanj. Där RLE multifolkal kostar 43000. Bor man dessutom utanför Stockholm så kan man få reseersättning av dem

https://proformaclinic.se/reseersattning
https://ac.proformaclinic.se/boka-spr24

Förut så hade ju de med ålderssynthet glasögon där man såg ett streck i. Ovanför strecket så hade man zonen som så på långt håll och nedanför strecket nära håll för läsning. Detta var bifokal glas. Det fanns även trifokal glas där det var två streck. Övre och undre zonen var samma som bifokal glasen. Men med mellan zonen fick men en skärpa även på 50-150 cm.

Idag så har bi respektive tri-fokal glasen ersatts av progressiva glas som har en sömlös övergång mellan alla zoner och skärpa på "alla" avstånd

Mest troligen är bi respektive tri-fokal linser uppbyggt på samma sätt som bi och tri glasen. Valet av typ av lins bestäms efter undersökningen och beror på ens synfel, Har man andra ögonsjukdomar än gråstarr så får man endast monofokal glas. Men med tanke på att många idag sitter vid en bildskärm så vore det ju att föredra trifokal linser om det går. Om man gör en RLE operation på grund av gråstarr så betalar regionen bara för monofokal glas.

Tyvärr så verkar det inte finnas progressiva linser så som det finns progressiva glas.

När ni jämför med a, b, c så undrar jag också, har ni också jämfört om ni får samma linser? Eller om det ena alternativet har sämre eller mer premium linser. Vidare, har ni tittat på vilka maskiner de använder, gamla, nya ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in