Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Det svårt att greppa att NÅGON kan tycka denna pajasproduktion är bra någonstans.
Den spretar åt alla håll, Anjo har absolut NOLL fokus på någonting.
Anjo förstår inte skillnaden på att vittnen SETT något och tror sig veta att någon vet något.
Helt sjukt.
Anjo greppar inte ens den grundläggande lagstiftning som man lutar sig emot när man dömer.
R fälls för att hon var full, det har länge funnits med i vår lagstiftning att man inte får utnyttja utslagna personer.
A fälls för att han är medveten om att han är med ett barn och dessutom fullt medveten om att vi har "16 års gräns" enligt A. Det är dock 15 år som gäller. A skulle under alla omständigheter ha fällts eftersom tjejen är utslagen.
Vittnet E är solklar i sin redogörelse. Väldigt stark efter åtta år och viker inte en tum. Han lyckas inte rubba henne eller får fram något nytt alls.
När han redogör för A:s inställning så framgår det ju däremot att A inte ens säkert kan säga att han INTE utnyttjat henne för oralsex. Detta trots att han är nykter vid tillfället. En klar efterhandskonstruktion.
Anna, Anjo och Antonio försöker dessutom lägga Bookarnas misserabla familjesituation och helt urspårade relationer på vittnet och på målsägaren. Fullständigt absurt.
Inte en enda gång berör man hur den utsatta tjejen kände sig och vilka konsekvenser detta haft för henne - trots att man läser upp rena hatmeddelanden till henne. Det görs i syfte att "bevisa" att skulden är hennes och inte Antonios.
Fruktansvärd retorik och jag kan bara hoppas att Anjo åker rejält på detta och att målsägaren får ett saftigt skadestånd som äter upp eventuell vinst från dokumentären.
Min första tanke när jag såg filmen var faktiskt att jag undrade hur många FUPar han faktiskt läst i sitt liv? Baserat på hur han hanterar detta, i sammanhanget väldigt rediga o nätta lilla protokoll. Man har ju plöjt igenom betydligt mer omfattande o röriga FUPar måste jag säga.
Det verkar verkligen inte som att han förstår hur rättsystemet fungerar, eller hur utredare o åklagare arbetar.
Det blir dessutom lite lyteskomik när han, uppenbarligen, verkar tro sig förstå MER av fallet än de utredare som faktiskt träffade alla inblandade. Som att han, utan att ha tillstymmelse till juridisk kompetens (vad jag vet) leker utredare.
Jovisst, han hade en juridiskt kunnig person med, en kvinna som talade i väldigt allmänna ordalag vilka han verkade tro var applicerbara här. Otroligt märkligt faktiskt!
Han är långt ifrån någon "grävande journalist", tydligare än så här kan det inte bli. Nu är inte jag något fan av Janne Josefssom men om man skulle jämföra detta med vad Dan Josefsson gör så går de inte att nämna på samma dag, eller ens samma vecka eller år!
OM Anjo hade kallat filmen något annat....om han beskrivit den som ett försök att få upprättelse för en väns son....Nej, jag hade inte gillat den ändå men det hade ändå varit mer rättvisande.
Det fetade: 100% !!