2025-03-02, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nice, så då misslyckades de ju med uppdraget.
Jahaja, det trodde jag ju inte.
Ja dom misslyckades med uppdraget om man ser det som en stafett. Men det var ju ingen stafett egentligen.
Stafetten var mer att dom skulle klara var sin sträcka och det gjorde dom, fast Dikmens tog längre tid och han hann inte innan repet drogs.
Filip var i mål i Mångsbodarna 12.34 – tyvärr drogs repet 12.15.
Citera
2025-03-02, 22:13
Medlem
Oj vad jag missuppfattade detta spektakel.. trodde alla skulle åka nio mil.. Dom är sååå lyckliga att dom klara denna bedrift... Sen ser jag att dom har kört 2.3 mil vardera ungefär och alla körde inte ens det.. finns ju absolut ingenting att bli imponerad över.. alla skulle åkt hela vasaloppet annars är det bara å lägga ner..
Citera
2025-03-02, 22:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda
Oj vad jag missuppfattade detta spektakel.. trodde alla skulle åka nio mil.. Dom är sååå lyckliga att dom klara denna bedrift... Sen ser jag att dom har kört 2.3 mil vardera ungefär och alla körde inte ens det.. finns ju absolut ingenting att bli imponerad över.. alla skulle åkt hela vasaloppet annars är det bara å lägga ner..

Åkte du själv 2,3 mil eller 9?
Men håller med, trodde själv att de skulle åka hela loppet.
Citera
2025-03-02, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda

Filip Dikmem gjorde sin sträcka, men missade repet. Han han klarade inte att hålla sig i spåret, i första uppförsbacken. Man hörde på Gunde hur less han var.

Kaeli skrek sig igenom 3 km,
flera vätskepauser och typ 50 vurpor.
Citera
2025-03-02, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasseyF
Filip Dikmem gjorde sin sträcka, men missade repet. Han han klarade inte att hålla sig i spåret, i första uppförsbacken. Man hörde på Gunde hur less han var.

Kaeli skrek sig igenom 3 km,
flera vätskepauser och typ 50 vurpor.
När Kaeli kom i mål efter 3 km sa hon.
– Oh my god, jag kan inte andas, säger Kaeli Abdi inför publiken i Mora.
Helt sjukt och så hyllas hon som om hon hade gjort något bra

Hon har inte tränat vare sig skidåkning eller gjort någon konditionsträning.

https://www.svt.se/sport/langdskidor/mot-alla-odds-ganget-i-mal-efter-over-tolv-timmar
Citera
2025-03-02, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Åkte du själv 2,3 mil eller 9?
Men håller med, trodde själv att de skulle åka hela loppet.

Har man följt serien så har det varit tydligt att de skulle göra det som en stafett och dela in det i olika sträckor. ”För att de över huvud taget ska ha en chans” som Gunde sa… 😅

Såg inte hela dagen men det var härligt att se Samir gasa i vid Risberg och de fruktade backarna.
Citera
2025-03-02, 22:53
Medlem
Conny63s avatar
Linda Pira Skulle tagit första sträckan … fina studs i uppförsbackarna .
Citera
2025-03-02, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexus
Trodde Dikmen kom till Sverige i tonåren pga hur han pratar men han är född i Landskrona och 28 år
Han har absolut inte tränat någonting mellan träffarna med Gunde och hans dotter.
Men han tog ju sin sträcka i alla fall trots att Gunde var tvungen att åka före för att dom skulle hinna innan repet.

Samir var den enda som troligen hade tränat mellan träffarna. Han körde om 500 åkare.
Han var den enda som tog ut sig helt med och åkte in lite tid till dom andra.

Samir kunde ha åkt hela sträckan. Hade varit en riktig utmaning för honom.

Var det planerat innan starten att Gunde vid behov kunde fixa byten eller kom de på under loppet att: "Men vafan, det här går så trögt att vi inte ens kommer att fixa repet!"?

Var det meningen att de i stort skulle vara helt hjälplösa på skidorna så det skulle bli "Bra TV" med dramatik? Som många påpekar borde de kunnat ha lärt sig en hel del. Hade varit mycket roligare att de i stafett-form hade lyckats åstadkomma en hyfsat tid. De var ju många som delade på bördan.

Nu blev det bara att man slängde ut en samling människor varav de flesta inte har en aning hur man motionerar och så ser man om de klarar Vasaloppet. Och nej, de klarade inte Vasaloppet. Konstigt. De har inte lärt sig något och kommer inte att åka skidor fler gånger. Vad var syftet? Att vi ska tro att det faktiskt finns en gen för skidåkning som dessa saknar? Att de är oförmögna eller saknar viljan att lära sig något eller genomföra något när de har haft gott om tid?
Citera
2025-03-03, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Samir kunde ha åkt hela sträckan. Hade varit en riktig utmaning för honom.

Var det planerat innan starten att Gunde vid behov kunde fixa byten eller kom de på under loppet att: "Men vafan, det här går så trögt att vi inte ens kommer att fixa repet!"?

Var det meningen att de i stort skulle vara helt hjälplösa på skidorna så det skulle bli "Bra TV" med dramatik? Som många påpekar borde de kunnat ha lärt sig en hel del. Hade varit mycket roligare att de i stafett-form hade lyckats åstadkomma en hyfsat tid. De var ju många som delade på bördan.

Nu blev det bara att man slängde ut en samling människor varav de flesta inte har en aning hur man motionerar och så ser man om de klarar Vasaloppet. Och nej, de klarade inte Vasaloppet. Konstigt. De har inte lärt sig något och kommer inte att åka skidor fler gånger. Vad var syftet? Att vi ska tro att det faktiskt finns en gen för skidåkning som dessa saknar? Att de är oförmögna eller saknar viljan att lära sig något eller genomföra något när de har haft gott om tid?

Programmet verkar varit mycket uppskattat, men jag kan samtidigt tycka det är lite förnedrande/ rasistiskt att imponeras av detta.

Imponeras man har man jävligt låga förväntningar. Samtidigt som man har otroligt mycket högre förväntningar på andra..

Kul att de klarade sina sträckor även om tiden inte räckte (=de kämpade iaf), och att programmet blev bra, men en del borde rannsaka sig själva. Blir man imponerad av att en medelålders tar sig 3km utan att knäckas är man fan rasist i ryggmärgen, utan att veta om det.
Citera
2025-03-03, 00:24
Medlem
Tyckte det var imponerande att Gunde inte flåsade en enda gång. Han är vad man kan kalla förebild, så jäkla peppig och positiv
Citera
2025-03-03, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Programmet verkar varit mycket uppskattat, men jag kan samtidigt tycka det är lite förnedrande/ rasistiskt att imponeras av detta.

Imponeras man har man jävligt låga förväntningar. Samtidigt som man har otroligt mycket högre förväntningar på andra..

Kul att de klarade sina sträckor även om tiden inte räckte (=de kämpade iaf), och att programmet blev bra, men en del borde rannsaka sig själva. Blir man imponerad av att en medelålders tar sig 3km utan att knäckas är man fan rasist i ryggmärgen, utan att veta om det.
Helt rätt analys. Att det var en kämpeinsats i själva momenten tvivlar jag inte på. Men det är utifrån deras förutsättningar där och då. Såklart att det är en bedrift att ta dig fram i snömodd ett x antal kilometer när du aldrig stått på ett par skidor och formen och balansen knappt finns. Men kollar man sen på helheten och inser att de har haft ett år att förbereda sig, ja, då börjar man fundera kring inställningen och förmågan hos vissa.
Citera
2025-03-03, 00:56
Medlem
Kaeli, hon promenerade sina 3km och ändå flåsade. Hon kanske skullr slutst äta cheeseburgare och jobbat på sin kondition lite..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in