Citat:
Ursprungligen postat av
Nord88
Det är direkt upprörande hur viljelösa flertalet av dessa är. En frisk helt otränad människa ska kunna ställa sig på ett par skidor och klara dessa reptider.
Vuxna unga människor som haft tid på sig att förbereda sig ska kunna köra ett helt lopp. Nu misslyckas de med denna stafett eftersom att de fick fuska. När man dessutom är med på TV hade man åkt som att ens liv hängde på det. Synd att inte föret var tufft så att de fick skämma ut sig ännu mer. Samir åker rätt okej men i övrigt är ju tekniken katastrofal. Jag hade inte åkt längdskidor när jag var yngre men en halvtimmes tittande på teknikfilmer på Youtube fick en att bemästra både klassiskt och skejt ganska snabbt. Dessa har fått privat coachning av Gunde.
Man klarar ju reptiderna utan skidor med växelvis gång/jogg då man bara behöver ta sig till Eldris på 11h. Sedan kan man krypa sista biten om man vill. Jag brukar promenera i 8- tempo vilket är ganska exakt vad som krävs för att hålla reptiderna. Är sugen på att testa Ultravasan, hatar löpning men hade nog gått i bekvämt 9-tempo och sprungit i bekvämt 5.50 tempo mellan varven. Vet inte vad reptiderna är på Ultravasan men tror inte ens att man behöver springa.
Jag har astma och därmed lite nedsatt lungkapacitet och absolut noll träningsdisciplin men jag klarar med några få mils träning att ligga runt 50-60% över elitens tider på långlopp på längdskidor med bara lite pannben. Att idrotta som liten är nog väldigt viktigt för disciplinen så att man skaffar sig den mentala styrkan att ligga och pressa sig och hantera smärta när det går trögt.
Jävlar vad du går på om din egen kapacitet. Det är ju helt ointressant och irrelevant.
Det enda relevanta är det du skriver mot slutet, dvs ”att idrotta som liten är nog väldigt viktigt för disciplin så att man skaffar sig den mentala styrkan att ligga och pressa sig och hantera smärta när det går trögt”.
Kort sagt, ingen av deltagarna som är med i Mot alla odds, har den uppväxten.