Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Ja vi får se hur det går. Jag tror kanske ändå på fällande dom just då på grund av den grava berusningen och då anses man ju aldrig kunna ge samtycke. Eller handlar det där chaffis fallet om just detta? Skulle vara intressant att få se det fallet.
En annan omständighet som jag faktiskt tror har större betydelse än vad många tror och som egentligen inte ska ha någon betydelse alls är att den tilltalade är en kvinna. Detta talar då mer för en förhöjd sannolikhet för en friande dom.
Att den åtalade är kvinna spelar ingen roll. Finns flera fällande domar mot kvinnor i våldtäktsärenden på senare år.
1. Kvinna som stoppade ett finger i rumpan på sin sovande pojkvän, dömdes för våldtäkt.
2. Den unga kvinnan som våldtog en ung man som däckat på fyllan i en bil, dömdes för våldtäkt. Delar av händelsen filmades av hans vänner.
3. Kvinna som tillsammans med sin manliga partner utsatte en anställd för oaktsam våldtäkt, dömdes för oaktsam våldtäkt.
4. Kvinnan som våldtog sin sons 14-åriga kompis, när han var trött och hade lagt sig för att sova pga. fylla och drogintag.
För att bara nämna några.
Så könstillhörigheten på den åtalade är inget problem. Det tas ingen hänsyn till det och ska så inte göras heller "enligt lagen är alla lika". Det är hur rätten kommer värdera bevisningen i fallet jag tänker kring och därmed tror på en friande dom... Utifrån hur det gått i Challmers-fallet och Chaffis-fallet. Hade det blivit fällande domar i de två fallen/något av de fallen, så hade jag fortsatt varit i det närmaste övertygad om en fällande dom
i detta fallet. Men nu tror jag det blir friande dom.
Levererar nu den åtalade en trovärdig berättelse och man fokuserar på att målsägande kunde gå hem på egna ben, så blir det nog en friande dom.......... Man kommer inte tycka att bevisningen räcker.
Själv tycker jag dock att det är tydligt att detta är våldtäkt:
1. Han var så pass full så han däckade på krogen, vilket det finns
vittnesuppgifter på. Man nyktrar inte till hur snabbt som helst efter en sådan fylla och man kan faktiskt gå även om man är plakat och inte har sinnesnärvaro. Han behövde ju tom. stöd hem. = Särskilt utsatt situation.
2. Han har flertalet gånger under kvällen avvisat kvinnans närmanden. Även detta finns det
vittnesuppgifter på. = Tydligt att han inte ville ha sex med henne.
3. Sms-konversationen dagen efter visar att den åtalade var medveten om att han var väldigt full. = Man har inte sex med någon som är så pass full, då denna
inte är att se som samtyckande till sex.
Men som sagt. Jag såg tydligt att det var våldtäkt i både Challmers-fallet och Chaffis-fallet och tyckte även där att det fanns bra vittnesmål och bevisning för våldtäkt. Men där det blev friande domar (chaffis-fallet är dock överklagat till Hovrätten, men jag tror inte på fällande dom där, efter den friande domen i Tingsrätten och efter den friande domen i Challmers-fallet).
Det är hårda krav på bevisning och
ska så vara i en rättsstat. Men det gör att våldtäktsoffer inte får rättslig upprättelse. Även om man själv tycker att det är tydligt att våldtäkt har skett och tycker att där finns bevisning/stödbevisning.
Så jag tror på en friande dom numera. Jag gör en jämförelse mellan detta fallet och de två andra fallen:
Challmers-fallet:
1. Målsägande hade visat tydligt att hon inte ville ha den åtalade, i textmeddelande till sin vän (detta togs det ingen hänsyn till vid Hovrättsförhandlingen, så då lär målsägandens avvisanden ute på krogen med den åtalade
i detta fallet, inte heller tas någon hänsyn till....). Avvisanden
innan en eventuell våldtäkt verkar man helt enkelt inte bry sig om...
Challmers-fallet och chaffis-fallet:
Båda målsägande tog direkt kontakt och berättade för någon om våldtäkt. I Challmers-fallet kontaktade målsägande några av sina vänner och var tydligt traumatiserad när den första vännen kom till platsen. I Chaffis-fallet skrev målsägande till sin vän att hon ville ha sex med sin kk G, men inte med hans chef T som hon nyss träffat. I Challmers-fallet skrev den åtalade suspekt meddelande till målsägande dagen efter. Inget av detta togs det hänsyn till i Tingsrätten (gällande chaffis-fallet) och i Hovrätten (gällande Chalmers-fallet). Så förmodligen kommer man inte ta någon hänsyn
i detta fallet heller gällande sms-konversationen mellan den åtalade och målsägande.... Inte heller den målsägandes kontakt med sin mamma osv. dagen efter, där han är ledsen över vad som hänt.
Det är bara fyllan som sticker ut i detta fallet. Och som kanske kanske kan vara en punkt som gör att det blir en fällande dom.
Men när (två av fyra) Tingsrätten i chaffis-fallet inte tar hänsyn till alla de blåmärken på bland annat insida lår, rumpan, överarmarnas insida etc. som målsägande hade i det fallet och när inte Hovrätten dribblar bort blåmärkena på målsägandes höfter i Challmers-fallet. Så tror jag tyvärr att man även kommer dribbla bort målsägandes fylla
i detta fallet.
Det är svårt att få någon dömd i våldtäkts-ärenden. Helt enkelt. Beviskraven är höga och ska så vara i en rättsstat. Vilket i sin tur innebär att de som upplever sig ha blivit våldtagna, inte får rättslig upprättelse.
Så även om jag tycker att bevisningen håller i både Challmers-fallet, chaffis-fallet och
i detta fallet. Så har Tingsrätt (i chaffis-fallet) och Hovrätt (i Challmers-fallet) kommit med friande domar. Och då ser jag att det förmodligen blir friande dom även
i detta fallet...