2025-03-01, 22:58
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michael.Glyndwr
Jag bryr mig inte så mycket om Ukraina, det kriget borde aldrig ha sponsrats så hårt av främst USA.
Synd om Ukrainarna men bättre få slut på kriget, ryssen kommer aldrig att ge sig.
Det jag är kritiskt till Trump för är att han nu ger fritt fram för USA att plundra andra länder på värdefulla naturtillgångar och företag.
Snart hatar en hel värld USA.

Den sunda delen av världen har hatat USA sedsn 70-talet. För egen del, som tillhör den sunda delen av världen, hatar jag USA betydligt mycket mindre nu. Trump vill tjäna pengar men stoppa dödande. Både och handlar i grunden om mänskligt välstånd. Skål.
Citera
2025-03-01, 22:59
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Om du kollar 10 min. klippet igen, så talar ju ZEL "jättelänge"!

Trump sitter framåtlutad som han brukar göra.

Det är JD Vance som först kommer i debatt med ZEL.

Sen börjar Trumpen svamla och orera.

Att ZEL inte fick taltid är ju bara nonsens.
Jag brukar sitta och argumentera mot rysstroll som dig varje kväll, men jag orkar fan inte ikväll alltså.. Ni är överallt.
Citera
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Du har verkligen gett upp. Skönt att se att ni fascistvänner saknar argument. Ni kan bara dra fram er agenda där ni önskar död, mord och förgörelse åt mänskligheten. Fyfan att vara en sån som du som njuter av lidande och död! Och dina maffiakompisar i Vita huset är inte bättre de.
Den som saknar argument här är du som inte har annat än invektiv och argumentationsfel att komma med. Uppenbart svider det att se USA dumpa Ukraina efter alla år av stöd.
Citera
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Detta var en katastrof för Europa. Visar att Trump är en affärsman inte diplomat eller världsledare. Det var en show vilket Trump också erkände genom att säga att det blev bra tv. Anledningen är dels att Trump är en känslomänniska som inget känner för Ukraina och att Hunter Biden hade affärer där vilket inte Trump kan släppa. Men främst handlar det om ekonomi. USA med sitt budgetunderskott och statsskuld har inte råd med sitt imperium längre. Så Trump vill få en anledning att dra in stödet till Ukraina som Biden ordnade eller vill Trump få kontroll över Ukrainas mineraler och metaller, annars är det för usa inte längre värt att stödja Ukraina.
Nu får Europa stiga fram och samtidigt ta kontroll över Ukrainas naturtillgångar framför näsan på Trump och putin.

Misstänker till 100% att om han inte får till en deal med Ukraina så kommer de dundra in i Grönland för att få tag I mineraler
Citera
2025-03-01, 23:00
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunnyman2
Jag förstår Trumps frustration över att Zelenskyj inte är intresserad av förhandlingar med Ryssland. Förr eller senare kommer Ukraina att vara tvunget att förhandla med ryssarna; alternativet är att kriget fortgår tills Ukraina får slut på soldater, och när det sker kommer det att vara för sent att förhandla fram ett avtal som är bättre än detta – nämligen ett där hundratusentals dör på båda sidor och där ryssarna i slutändan får som de vill. Det enda alternativet till detta är ett tredje världskrig, vilket jag hoppas att även de med minst omdöme här på Facebook inser är det sämsta alternativet med tanke på vad ryssarna har för kort i rockärmen.

Självklart ska Putins beteende uppmuntras. Klart han ska få anfalla vilka länder han vill. Ryssland är ju bra mycket starkare än sina grannländer, så dom kan väl lika gärna avveckla sitt försvar och vänta på Ryssen?

Det går inte att förhandla med Prutte. Antingen är Trumpen helt dum i huvudet och tror att han kommer kunna skapa fred genom att gå Prutte till mötes, eller så har Putin en hållhake på Trump. Både är ju så klart lika illa.
Citera
2025-03-01, 23:00
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Ja, Trump är en idiot och Vance är en ännu större idiot. Trump slänger ur sig osanningar och skitsnack hela tiden.

Nej, världens ledare tar inte avstånd från Trump. Det är inte så dimplomatiska förbindelser funkar. Den transatlantiska länken är för viktig. Trump må ha betett sig taskigt mot Zelensky och snällt mot Putin, men han har inte startat några krig eller gjort något i närheten av det. Han har försökt vara "diplomatisk" på sitt sätt, för att få slut på kriget i Ukraina. Sen att han är en idiot och mobbar och omger sig med än värre idioter gör att det hela förvandlas till en fars istället för något positivt.

Kollar man till slutet - ända till slutet - av videon från ovala rummet, så är det fortfarande öppet för att skriva under ett avtal. Det är inte som att Zelensky slängs ut ur vita huset i slutet av videon, som media verkar vilja få det att låta som.

Jag tycker Trump och framförallt Vance framstår som idioter. Men faktum kvarstår att Zelensky faktiskt inte verkar vilja ha fred. Han verkar på något sätt vilja "besegra Ryssland", vilket såklart är helt orealistiskt. Putin kommer inte ge sig. Enda sättet för Zelensky att avsluta kriget på ett vettigt sätt är att göra något slags fredsavtal, inte att fortsätta kriga i 10 år till. Han skulle hållt käft och stått ut med idioterna Trump och Vance några timmar tills avtalet var klart.
Det hade inte varit ett stabilt avtal. Ett sådant riskerar att göra mer skada än nytta.
Citera
2025-03-01, 23:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fraumaura
Det är bara att göra adressändring till Belarus. Om du så jävla gärna vill flytta dit. Ingen jävel bryr sig vet du. Hur man kan tycka att presidenten i Belarus är en enastående människa är helt fucked up. Den idioten passar inte in i den här tråden heller. I o f s bjuder väl whitetrachpacket i vita huset in den jäveln till ett fint möte snart. Utan sarkasmer och klagomål på klädval..vilen jävla muppetchow. USA ska bojkottas totalt.

Ja, jag har skrivit om det redan. Dessvärre är president Trump (fantastisk president absolut) ganska storleksfixerad. Han vill inte synas bredvid en president för ett land som Vitryssland med sina blott 7 miljoner invånare. Han pissar redan på Sverige. Det ett litet välmående, slaviskt land som har klarat sig väldigt bra. Men Vitryssland har redan stor turism från USA och Kina bland annat. Kina bygger upp landet till tipptopp-standard.
Citera
2025-03-01, 23:03
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Kanske fel tråd. Men Jeffrey Sachs var verkligen spot on om Rysslands invasion av Ukraina: https://www.jeffsachs.org/newspaper-articles/history-of-war-in-ukraine

Bra och intressant länk. Tack för den.
Citera
2025-03-01, 23:04
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnyaOlsen
Dummaste jag hört, har de inte rinnande vatten eller vad menar du med att de lever ryskt?
Du vet att kyrilliska alfabetet kommer från Bulgarien?

Om det är nån som har visat på bristande ledarskap så är det donald trump, på en vecka så har macron, keir starmer, och nu senast zelensky , varit tvungna att avbryta honom live framför kameran och påpeka att han ljuger. Nånting liknande har nog aldrig hänt

Du avbryter mitt svar till farbror Sven. Du får vänta på din tur!!
Citera
2025-03-01, 23:04
Avstängd
dansquelcass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Vad är alternativet? Ponera att diktaturen Ryssland invaderade Sverige, skulle du vara okej med att ge bort Stockholm, Kiruna och Gotland?

Det finns bara ett alternativ och det är att lämna över landområde till Ryssland för att få fred. Finland gjorde det då och Ukraina måste göra det nu.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Moscow_Peace_Treaty
Citera
2025-03-01, 23:05
Medlem
redbullosodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Europa ta över?
Berätta mer.

USA o president Trump har deklarerat att de står bakom Nato og artikel 5.

Det är lätt att glömma att Ukraina inte är ett Natoland.
Du ska även minnas att Ukraina inte är med i EU.
Om något/några natoländer anses starta ett krig med Ryssland så gäller inte artikel 5.

Kommer Ryssland o Nato i konflikt så har vi ett WW3 o med det största sannolikhet ett globalt kärnvapenkrig. För den som slår till först har det militärstrategiska övertaget.
Ukraina har enormt starkt stöd i Europa, USA är föraktade. De plundrar en av Europas fattigaste stater på 500 miljarder. Vance och Trump har i stort sett splittrat NATO. De kommer hjälpa Ryssland om det smäller. Trump är med i ryska maffian i Brighton beach dvs GRU.
Citera
2025-03-01, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Till skillnad från dig så är jag inte empatistörd utan kan lekande lätt sätta mig in i ett annat lands perspektiv. Självklart skulle jag se Ryssland som ett hot om jag var från Vitryssland, men nu är jag inte det. Ryssland har länge velat dra in Vitryssland i kriget - men MY GOD hur kan du ha missat det??? - och Lukasjenkos främsta bedrift är att han klarat Vitryssland utanför både krig med Ryssland och Ukraina. Lukasjenko är den enda sanna ekvilibristen .

Egentligen tror jag att Trump skulle älska Lukasjenko men han är ju bara president för sina 7 miljoner och för President Trump är storleken väldigt betydelsefull, har han gjort klart i och med mötet med Zelenskyj. Trump pissar på länder som Sverige t. ex. Tänk det!

Fasiken, du vinner nog den här debatten. 🥲Jag kan inte ens förstå en enda mening du skriver, än mindre hur du får alla dessa lösryckta resonemang att gå ihop i någon slags åsikt. Jag förstår inte heller din svenska, för Google translate får inte riktigt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in