Citat:
Ursprungligen postat av
RutgerFuchs
Du ligger hopplöst efter i schackspelet. Relationen till Trump var över långt innan Zelensky besökte ovala rummet efter att Trump försökt att plundra Ukraina, kalla Zelensky för diktator och ljuga om hur mycket USA bidragit med. Detta samtidigt som Putin fick allt han pekade på, som den högförrädare Trump är. Det var mycket snyggt spelat av Zelensky att dra fram Trump och Putin i ljuset genom att provocera narcissisterna. Detta skapade ännu starkare sympati för Zelensky från den demokratiska världen, samtidigt som hatet mot Trump och Vance blev starkare än någonsin.
https://www.facebook.com/share/r/1JHDDR6LSz/
Kanske litet övertoner(?) och jag tror att du tolkar Zelensky aningen fel, men annars är det en adekvat beskrivning av vad som hände.
Jag tror nämligen inte att Zelensky "spelade", han hade bara gett sig fan på att säga som det är och inte låta sig kuvas. Och uttryckligen att sätta ljuset på Putin, och därmed indirekt på Trumps Putin-gullande. Jag tror inte han hade räknat med att det skulle urarta (både Starmer och Macron hade ju dagarna innan också rättat Trump, och allt hade ändå slutat bra).
Till saken hör också att Zelensky förde fram samma identiska budskap tidigare under dagen, under ett möte med en delegation från senaten (med representanter från båda partierna). Och det gick hur bra som helst, inga problem. Så han utgick sannolikt (felaktigt) från att det skulle vara möjligt också med Trump & Vance.
Och det är helt korrekt att Zelensky och Ukraina nu efteråt får i stort sett hela världens stöd. Med undantag av Ryssland, Putte-wannabe Orban och den republikanska media-apparaten. Det säger rätt mycket, bara det, med tanke på att alla vid det här laget vet hurudan Trump är. Och ändå klämmer de alla fram "Heja Ukraina, heja Zelensky, vi står med er".
Till sist så är väl "hat" är litet starkt ord för vad världen känner för Trump & Vance. "Förakt" är aningen mildare, och spot-on...