2025-03-01, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag tror faktiskt mest på Taurusar och fler Storm Shadow. Och en ökning av artillerieffektivitet om/när man får bukt med ryska glidbomber och drönare.

Ju mer Trump stänger av desto mer akterseglad och inkonsekvent blir han (och USA).

Det sistnämnda definitivt!

Aldrig skådat självskadebeteende!

Försöker splittra Ryssland och Kina med att offra inte bara Europa, men provocera Canada, Mexico och Sydamerika där kineserna har oerhörda positioner.

Trump öppnar fronter överallt och ett ypperligt läge för EU ett närma sig Kina för i första omgång gynnsamma handelsavtal.

Kineserna är snart så pass ikapp att dom inte ens behöver Taiwan längre….

Åååh denne Trump….
Jisses vilken Kamikaze denne årets wannabee ryss
Citera
2025-03-01, 20:22
Medlem
ziracorns avatar
Måste fjanten Z klä sig i typ "Gerillakläder 24/7"?

Har gjort det i 3 år nu!

Han är inte vid fronten! Gammal skådis.

Ökar ju knappast trovärdigheten.

Bort med honom. Verkar väldigt arg. Nästan som en snubbe du är
ovän med på stan...

Och säkerhetsgarantier kan han glömma! UKRAINA ÄR INTE MED I NATO!!!!!!!!!!!

Simple as that.

TRUMP/EU skulle hjälpt honom framöver på olika sätt, men fjanten valde att va uppkäftig i Vita Huset och det gör man inte ostraffat.
Senast redigerad av ziracorn 2025-03-01 kl. 20:31.
Citera
2025-03-01, 20:23
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camo
Står på Aftonbladet nu att det är "kramkalas" i London. Vad mysigt då. Det löser säkert allt..
Ja, Zelenskys strategi går som planerat. Kvar står Trump och har förlorat sin viktigaste allierade på över 100 år.
Macron diskuterar utvidgning av sin kärnvapenarsenal och att den även ska kunna försvara andra länder än Frankrike.
Trump har med sitt skandalartade pajasfredsmäkleri gjort världen till en betydligt farllgare värld. Grattis till alla er som lade Trump och Vance i samma påse.
Citera
2025-03-01, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Nej inte riktigt. Han var där för att skriva under men efter hans fadäs inför pressen ställde amerikanerna in ceremonin och kastade ut tiggaren.

Du menar naturligtvis att han inte skrev under slavavtalet och även stod upp för sig själv och sitt land.
Du vet det där sista som ni landsförrädare har lite svårt med.
Citera
2025-03-01, 20:24
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Nato chefen skyller på tiggaren för gårdagens härdsmälta
Rutte? Vad har han sagt?
Citera
2025-03-01, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
För att vara löjligt saklig så att även du förstår: Igår blev det smärtsamt tydligt hur narcissistisk maktutövning och psykopatologi ser ut när Trump förödmjukade Zelenskyj öppet i Ovala rummet. Inför världens ackrediterade journalister kallade han Zelenskyj “respektlös”, ifrågasatte hans lojalitet och antydde att han inte förtjänade USA:s stöd. Som om det inte vore nog varnade han för att Zelenskyj kunde orsaka ett tredje världskrig – ett klassiskt psykopatologiskt drag där hot används som kontrollmedel.

Det var inte bara en uppvisning av ett stycke dålig diplomati – det var en demonstrativ maktmanifestation präglad av narcissism och psykopati.

🔹 Grandios självbild och behov av underkastelse
– Trump förväntade sig att Zelenskyj skulle visa tacksamhet och beundran. När det inte skedde, straffade han honom offentligt. Personer med narcissistisk personlighetsstörning kan inte hantera att deras självbild ifrågasätts och tar till förödmjukelse som försvar.

🔹 Manipulation och hot
– Att skuldbelägga någon för potentiell katastrof är en klassisk psykopatisk taktik. Genom att säga att Zelenskyj “spelar med tredje världskriget” lägger han ansvaret på honom, samtidigt som han positionerar sig själv som den enda som kan förhindra katastrofen.

🔹 Impulsiv och känslostyrd maktutövning
– När Trump kände sig utmanad av Zelenskyj avbröt han mötet abrupt. En stabil och strategisk ledare hade hanterat situationen diplomatiskt, men en person med psykopatiska drag reagerar instinktivt utifrån sin egen känsla av kontrollförlust.

Men varför gjorde han detta inför pressen? Därför att narcissister och psykopater älskar att visa sin makt offentligt. Genom att förödmjuka Zelenskyj inför världens ögon skickar han en signal – inte bara till honom, utan till alla ledare och nationer: “Jag är den som bestämmer, och den som inte lyder kommer att krossas.”

Det vi såg idag var inte bara en president som agerade olämpligt. Det var ett skolexempel på hur narcissistiska och psykopatiska ledare använder förnedring, hot och manipulation för att befästa sin makt. Och precis som i destruktiva relationer handlar det aldrig om att bygga, utan om att kontrollera. Och varför handlade avtalet om just mineraler? Vad krävs för att driva Teslor? Narcissister, diktatorer och psykopater idealiserar varandra och i oheliga allianser kliar varandras ryggar.

Trump kan inte längre hävda sig som ledare för den fria världen. Hans agerande idag placerar honom inte bland demokratiska statsmän, utan bland historiens diktatorer. En sann ledare bygger allianser genom respekt och diplomati – en diktator härskar genom hot, rädsla och förnedring. När världens öde står på spel bör vi inte blunda för skillnaden. Vi såg idag inte en president, utan en despot i realtid.

Zelensky försökte även med det klassiska och dåliga manipulativa draget att lägga känslor i någon annans knä. Vilket Trump genomskådade direkt.
Citera
2025-03-01, 20:25
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Du ligger hopplöst efter i schackspelet. Relationen till Trump var över långt innan Zelensky besökte ovala rummet efter att Trump försökt att plundra Ukraina, kalla Zelensky för diktator och ljuga om hur mycket USA bidragit med. Detta samtidigt som Putin fick allt han pekade på, som den högförrädare Trump är. Det var mycket snyggt spelat av Zelensky att dra fram Trump och Putin i ljuset genom att provocera narcissisterna. Detta skapade ännu starkare sympati för Zelensky från den demokratiska världen, samtidigt som hatet mot Trump och Vance blev starkare än någonsin.
https://www.facebook.com/share/r/1JHDDR6LSz/

Kanske litet övertoner(?) och jag tror att du tolkar Zelensky aningen fel, men annars är det en adekvat beskrivning av vad som hände.

Jag tror nämligen inte att Zelensky "spelade", han hade bara gett sig fan på att säga som det är och inte låta sig kuvas. Och uttryckligen att sätta ljuset på Putin, och därmed indirekt på Trumps Putin-gullande. Jag tror inte han hade räknat med att det skulle urarta (både Starmer och Macron hade ju dagarna innan också rättat Trump, och allt hade ändå slutat bra).

Till saken hör också att Zelensky förde fram samma identiska budskap tidigare under dagen, under ett möte med en delegation från senaten (med representanter från båda partierna). Och det gick hur bra som helst, inga problem. Så han utgick sannolikt (felaktigt) från att det skulle vara möjligt också med Trump & Vance.

Och det är helt korrekt att Zelensky och Ukraina nu efteråt får i stort sett hela världens stöd. Med undantag av Ryssland, Putte-wannabe Orban och den republikanska media-apparaten. Det säger rätt mycket, bara det, med tanke på att alla vid det här laget vet hurudan Trump är. Och ändå klämmer de alla fram "Heja Ukraina, heja Zelensky, vi står med er".

Till sist så är väl "hat" är litet starkt ord för vad världen känner för Trump & Vance. "Förakt" är aningen mildare, och spot-on...
Citera
2025-03-01, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Rutte? Vad har han sagt?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vgpxo5/nato-chefens-vadjan-till-zelenskyjs
Citera
2025-03-01, 20:26
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Vi har lite olika uppfattningar i frågan.

Resultatet är att nu har det amerikanska folket få se o tröttnat.
Zelensky blev utkörd från rummet o vita huset. Det blir inget mer stöd till det tappra folket i Ukraina.
Trump hade redan innan mötet tydligt visat att han var på väg att begå högförräderi mot Ukraina och Europa. Nu gällde det för Zelensky att knyta banden till Europa och utöka avståndet mellan Europa och USA. Det lyckades han med på ett synnerligen skicklig sätt, men så hade han hara två taffliga och förutsägbara narcissister att göra med.
Citera
2025-03-01, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Rutte? Vad har han sagt?

Sa att han nu får ordna förhållandet mellan USA. Indirekt förstod han väl att Zelensky varit konfrontativ och allmänt tjafsig.

Trump hade ju lovat Zelensky att han skulle hjälpa att återta landområden. Så faktiskt helt sjukt att Zelensky inte bara sitter där och är tacksam och ödmjuk. Börjar himla med ögonen, kalla Vance för ”bitch”…
Blev lite för dumt hela grejen.
Citera
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Jag tycker att det ska hållas demokratiska val i Ryssland och Ukraina, och även i Sverige.
Jag tycker inte att Ulf Kristersson ska resa till Washington DC iförd jaktkläder om han vill bli tagen på allvar, eller att Magdalena Andersson ska resa till Ankara utklädd som Miss Shameless Winewhore, eller att Löfvens kvinnliga ministrar paraderar i hucklen i Teheran. Så kläder har betydelse ja, eftersom det är en utklädnad. Det är respektlöst mot landet man besöker och representerar.

Jag går inte till jobbet i vad som helst, till exempel. Vill man utöva sin fetisch som militär får man byta om på toan innan. Gjorde Rikard på Risbergskas toa och det finns väl toa i Vita huset.
Alla får tycka olika antar jag.
Citera
Avstängd
Totalt skitsnack om du ursäktar mitt språkval.

Jag var soldat en ggn i tiden och inte fan klär jag fältkläder om inte man ska faktiskt kriga eller öva. Ser bara löjligt ut. Våra generaler besöker åtminstone med sin paraduniform. Hela hans stab var ju propert klädda utom Jack Reacher wanna be.

Netanyahu har 100 ggr mer krigserfarenhet som Zelensky kan bara drömma om han har i jämförelse ... både som statsman och soldat under sina unga år så ligger Bibi ljusår före. Men du ser inte Bibi klä sig som Jack Reacher, när han besöker Vita Huset.

Jag lovar dig om Zelensky återvänder till vita huset under Trump igen, så kommer den jävla slipsen vara på ....sanna mina ord vare sig krigs/fredstid. Han vill bara spela macho och få sina axelklappar som Bryssel.

Jag förstår Zelensky och Putin kan fara åt helvete men kriget går i Ryssland favör då Ryssland vare sig du erkänner det eller ej är experter på befästa sina positioner. Så om inte Ukraina skaffar ett flygvapen i klass med Israel väldigt snart så kan du glömma att befästning penitreras med deras mark trupper.

Här behövs en stor koordinerat anfall där pansar, jägarsoldater, infanteri och flygvapen ingår som nu endast finns i sagoböckerna och Kaja Kallas våta dröm .

Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Zelensky sa väl att han inte klarar av att klä sig fint i kostym och låtsas allt är okej när han dör inombords över det som sker med hans land, ochatt hans medmänniskor blir mördade. Respekterar jagoch förstår.
Senast redigerad av David1982 2025-03-01 kl. 20:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in