2025-03-01, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Natochefen vill att Zelenskyj ska försöka komma överens med Trump. Allt fler inser att Zelenskyj är en styvnackad dåre som kommer störta världen in i ett tredje världskrig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vgpxo5/nato-chefens-vadjan-till-zelenskyjs

Som Nato-chef så tycker jag att han väljer att hantera det på rätt sätt. Här handlar det om att hålla ihop Nato och ha fokus på det.

Europeiska ledare har mer fokus på att man både ska lyssna på Trump om att öka sina militära budgetar, men också på att det går inte att bygga ett militärt beroende gentemot USA. Så där finns en stark självständighetssträvan nu och den innebär också att Europa nu går framåt och säger att de själva kan ta ansvar för att stödja Ukraina och givetvis även försvara sig mot moskvastaten.

Hela Natos existens bygger ju på att det är en försvarsallians mot Sovjetunionen/Ryssland/moskvastaten varav USA med sin globala militära dominans stått för en stor del av resurserna.

När Trump då väljer att gå med på moskvastatens önskemål och krav, då är det ett väldigt stort avsteg från vad Nato egentligen finns till för. Natochefen måste vara totalt chockad, men väljer här då givetvis att försöka hålla ihop Nato, dvs att parterna lugnar ner sig och pratar med varandra igen.

På kort sikt är det sant att Europa är beroende av USA, man saknar en militär industri som kan skala upp produktionen, den ligger mestadels i USA eftersom man via Nato har köpt amerikanskt militärutrustning.

På längre sikt blir det att Europa har byggt upp sin egen militära industri och även byggt upp en militär styrka som kan agera gentemot främst då moskvastaten.

I kläm där mellan kort sikt och långt sikt så riskerar då Ukraina att inte klara av att hålla motstånd mot moskvastaten, vilket vore förödande för Europas framtid, dvs nästan 100% säkerhet att det blir fler krig.

Jag tror att bästa sättet att balansera upp det är att faktiskt utnyttja det faktum att moskvastaten i dagens läge är väldigt svaga. De har förlorat en väldigt stor del av sina trupper, sin militära utrustning och klarar knappt av Ukrainas militär. Om fler europeiska länder nu då går in i Ukraina och deltar i kriget så kommer det direkt att flippa över till Europas fördel. Med användning av den befintliga militär 27 eu-länder har tillsammans. Det rör sig om närmare 1 miljon aktiva soldater, varav kanske 50% kan skickas till Ukraina.

Då om kriget ändå fortsätter i flera år till, då har ändå Europa hunnit skala upp sin militära industri så att man återigen kan översvämma Ukraina med moderna vapen.
Citera
2025-03-01, 17:27
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Lavrov sa ju den sanning som Europa inte ville höra, ingen vinner över en kärnvapensmakt och det är den bistra sanningen, vi kan inte besegra Ryssland i ett konventionellt krig, då kommer kärnvapnen fram.

Det låter en smula uppgivet, nästan som att man ska låta Rysshororna göra vad dom vill?

Jag sitter på en lista på alla större transformatorstationer i Ryssland, den är komplett med GPS-kordinater och det förbannade skitlandet har inget eller ett mycket dåligt fungerande luftvärn. För några hundra miljoner kronor så kan vi be Ukraina tillverka långdistansdrönare och släcka ner all jävla el i Ryssland för tid och evighet. Om Putin vill starta ett kärnvapenkrig på det så låt han göra det, hellre det än att leva under den Ryska stöveln för det jävla skitlandet har ställt till med tillräckligt många problem nu...

Det eller sätt en kula i skallen på Putin (Jag har några andra metoder förstås men bildligt talat)
Citera
2025-03-01, 17:27
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Zelensky kommer att få backa rejält eller i värsta fall avgä, när till och med Lindsey Graham tar sin hand från Zelensky så fattar de flesta att han är körd gentemmot USA.

Det ær det som kommer att ske misstænker jag. Inom 3 veckor tippar jag..

Men vad ær rangordningen i Ukraina, vem blir tillførordnad president ?
Citera
2025-03-01, 17:32
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Det låter en smula uppgivet, nästan som att man ska låta Rysshororna göra vad dom vill?

Jag sitter på en lista på alla större transformatorstationer i Ryssland, den är komplett med GPS-kordinater och det förbannade skitlandet har inget eller ett mycket dåligt fungerande luftvärn. För några hundra miljoner kronor så kan vi be Ukraina tillverka långdistansdrönare och släcka ner all jävla el i Ryssland för tid och evighet. Om Putin vill starta ett kärnvapenkrig på det så låt han göra det, hellre det än att leva under den Ryska stöveln för det jävla skitlandet har ställt till med tillräckligt många problem nu...

Det eller sätt en kula i skallen på Putin (Jag har några andra metoder förstås men bildligt talat)

Det är därför det är så viktigt att reparera relationen till USA, vi måste plocka bort alla hysteriska kärringar av båda könen som står och mässar att "Trump är dum" och sända någon som kan tina upp USA igen.

Gör vi inte det får vi möta en kärnvapensmakt alldeles själva och det kommer inte Europa att mäkta med.
Citera
2025-03-01, 17:34
Medlem
Citat:
Natochefen vill att Zelenskyj ska försöka komma överens med Trump. Allt fler inser att Zelenskyj är en styvnackad dåre som kommer störta världen in i ett tredje världskrig.

Och ändå så har jag en gnagande känsla av att det var Mordor som överföll sitt grannland.
Citera
2025-03-01, 17:34
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
en vad ær rangordningen i Ukraina, vem blir tillførordnad president ?

https://en.wikipedia.org/wiki/President_of_Ukraine
Citat:
Succession

In the event that a president dies in office or is incapable of committing their duties as president, the Chairman of the Verkhovna Rada becomes the acting president until a new president is elected.

Vilket i detta fall blir Ruslan Stefanchuk
https://en.wikipedia.org/wiki/Ruslan_Stefanchuk
Citera
2025-03-01, 17:37
Medlem
Citat:

Så fascistryssland förväntas starta ett världskrig? Har de verkligen tillräckligt många åsnor till att klara av det?
Citera
2025-03-01, 17:40
Medlem
Citat:

Jag hoppas att det blir någon av de mera tystlåtna figuerna kring Zelenskys hov - eller så är de kanske inte inne i hovet och står utanför. Men de har ändå en bättre förutsättning för freden och att medborgarna får mat och elektricitet.
Citera
2025-03-01, 17:41
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:

För faan, lär dig hitta ä och ö nu då. Hemskt att läsa även som norsk.
Till topic, även Gregg säger Zelensky manglar lite diplomatic skills och föreslår Zaluzjnyj, ambassadör i London som ersättare. Ingen kris om Zelensky avgår, kan vara bra. Han förtjenar en paus efter att ha gjort ett bra jobb. Kanske kan han komma tillbaks senare.
Citera
2025-03-01, 17:44
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Inte den blekaste aning om hur ordningen ser ut i Ukraina, jag beklagar verkligen om Zelensky tvingas till den eftergiften (att avgå) men för Ukrainas och Europas bästa är nog det enda alternativet, USA måste vara med på banan annars blir det kaoz.
Citera
2025-03-01, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
För faan, lär dig hitta ä och ö nu då. Hemskt att läsa även som norsk.
Till topic, även Gregg säger Zelensky manglar lite diplomatic skills och föreslår Zaluzjnyj, ambassadör i London som ersättare. Ingen kris om Zelensky avgår, kan vara bra. Han förtjenar en paus efter att ha gjort ett bra jobb. Kanske kan han komma tillbaks senare.

Frågan är bara om det verkligen var möjligt att så totalt gå med på Trumps krav? Trots allt är det svårt att kompromissa sig själv till döds. Som Zelensky säger, han måste tänka på Ukrainas framtid och folk och kan inte låta USA plundra Ukraina såsom man gjort på många andra platser.

Vi snackar ändå om att Europa nu måste ta chansen att bli självständiga och själva ta hand om moskvastaten. Vilket ju görs nu i och med kriget som pågår. Moskvastaten utarmas på sina resurser och tappar förmågan att vara ett militärt hot mot Europa såsom de varit sedan andra världskriget.
Citera
2025-03-01, 17:49
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
USA måste vara med på banan annars blir det kaoz.

Fast det är inte Zelenskys fel att Trump och Vance är tokdårar, tokdårar som vurmar för den andra idioten Putin. För mig så låter det en smula bakvänt att låta tokdårarna styra när det finns vettigare personer tillhanda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in