Citat:
Ursprungligen postat av
glimmande
Gränskonflikter mellan Ryssland och Ukraina är inget som påverkar europa i övrigt. Allt snack om att Ryssland inte får vinna, dvs ta över ryska delar i Ukraina som diskriminerats av deras regim samt att Ukraina får sluta vara så militaristiskt, är inget problem för oss egentligen.
Det är bara förödande för våra ledares prestige.
Gränskonflikter?
Känns som man hela tiden behöver förklara... jag är inte ifrån Ukraina...
Men kan köra en gång till... jag sitter ju skriver och dör inte vid fronten så jag är väl ändå skattad lycklig. Samtidigt är jag trött... så fattar mig så kort som möjligt.
Orkar inte köra hela Sovjet historien... Men 1991-92 så försvann Sovjet och Ukraina fick sin gränser (och man behöver inte vara helt jävla idiot att inse att Krim halvön är i princip kopplad till landet Ukraina.
Men under det nästan 60 åriga sovjet tiden (du vet kommunist tiden) så förflyttades det människor (etniska ryssar) hej vilt till även till nyligen ockuperade länder så som balt länderna och östra Europa. Och alla var tvungen att lära sig ryska som åtminstone andra språk.
Så att alla de utskickade ryssarna ("master race") kunde prata med de nya ockuperade länderna utan problem. Men ryssarna lärde sig sällan/aldrig språket i landet de ockuperade.
Hur som helst, detta fick ett slut när balt länderna faktiskt stod upp emot Gorbachev (som ändå visade "glasnost" till västländerna) och Yeltsin tillslut skapade någon form av revolution för demokrati och ett slut på kommunist eran. Han sket fullständigt egentligen vad andra länder tyckte, han ville på något sätt närma sig väst och ge ryssar någon form av demokrati för det skulle lyfta dem i slutändan.
Min teori är att han blev nersupen av KGB/FSB närmaste dvs Putin... för nersupen blev han och de sista åren var han ett riktigt praktfyllo... men Putin var alltid vid hans sida... och Putin fick Yeltsin att supporta honom i media... Putin kanske till och med blev vald korrekt i början... för vad hade ryssarna att välja mellan... Yeltsin eller Putin... och då var Putin det självklara valet (och det tyckte väst också, då den nersupne Yeltsin var tragikomisk i slutet)...
Hur som helst, Putin var aldrig nöjd med hur Sovjet slutade. Han ville ha ALLT tillbaka precis som det var när han var ung, och fixa de små saker som var fel men på det stora hela ville han ha tillbaka ALLT...
Han lurade väst, länge... vi var otroligt dumma och trodde med handel skapar vi vänskap och hjälper Ryssland ur skiten (för ja dom var i skiten, det var ett tredje världen land) så vi köpte allt dom hade och sälja och sålde det vi hade och sälja (Amerikanerna var snabbast dock som vanligt)...
Men hela hans plan från början till slut var att återskapa Sovjet... Russian Federation lät bättre i väst och var smygplanen givetvis.. alla de före detta Sovjet "länder" kunde ryska och var grannländer samt Putin placerade "puppets" (Putin blev otroligt rik väldigt snabbt när han sålde så mycket statliga företag) så det var egentligen inga problem... Han hade kontroll över nästan alla före detta Sovjet länder...
Men det var vissa som var väldigt snabba och säga nej, med NATO medlemskap, EU medlemskap osv. Detta till stor del för att dom faktiskt var en del av Sovjets förfall och blev demokratiska relativt snabbt (baltländerna exempelvis).
I Ukraina dock så var väldigt många rysktalande och där Putin hade en liten edge då media kontrollerades av Putin... och vi alla vet, kollar man bara på 1 källa så har man i princip 50% att bli blåst/lurad...
Sedan i gränsområdena där flyttades ju många etniska ryssar in, och dom talade/skrev bara på ryska och därmed läste/lyssnade/såg bara rysk propaganda... I princip ryssar...
Lite som om Finnar flyttade till Sverige och pratade bara Finska, lyssnade bara på Finsk radio, TV och sedan säger den finska presidenten/statsministern att Svenskar är nazister osv... och Finland behöver skydda folket från dessa svenska nazister... vad hade finnar gjort i Sverige i det läget... ja vad kan dom göra mer än att vänta på att Finland skall rädda dom...
Men det finns ju ett litet problem med det... det är ju bara inte sant...
Men i alla fall... Ukraina blev trötta på presidenten som bara talade Ryska (kunde inte läsa/tala Ukrainska mer än "hjälpligt/odugligt") som sade att han lyssnat på folket (han blev ju vald på samma sätt som Putin, av Putin från början) och sade att Ukraina skall närma sig Europa... ena stunden och sedan bara tvärvända och säga att de skall absolut inte närma sig Europa utan i princip enbart förlita sig på Ryssland...
Tänk återigen om du hade haft statsminister som inte kan tala/skriva Svenska utan bara Finska i Sverige... och som ena stunden säger att landet skall närma sig (för detta var han vald på) Norge för att sedan säga öööh... nej vi skall bara handla och närma oss Finland...
Hur hade du som Svensk reagerat på det?
Troligen hade du gått ut på gatan och demonstrerat emot denna statsminister som inte kan tala ditt språk och bet honom att avgå...
Men sedan hade Finland skickat deras "riot police" och skjutit på "svenskar" i Sverige... och då måste man väl ändå anse att även vi hade slagit bakut...
Och när det hände så hade våran Finska statsminister flytt till Finland...
I princip så var det under Ukrainas revolution... och det är helt förståeligt... att Ukraina tröttnade på deras ryska/Putin puppet...
Problemet var ju bara att dom hade en stor del rysktalande (speciellt i gränsområdena) personer som bara hade sett rysk TV i flera år, kunde inte vara med i Ukrainska samhället (kunde inte språket, kunde inte skriva det osv) och presidenten som också bara talade deras språk blev utkastad i princip... så då blev dom upprörda och med Putins propaganda blev det som det blev...
Men det är inte Ukrainares fel, det är Putin... ingen annan...
Krimhalvön (som han först ockuperade) var i mångt och mycket likadan... mycket rysk propaganda och mycket etniska ryssar... men absolut inte alla...
Problemet är att ryssarna på Krim blev lurade av propagandan... (återigen pratar du bara ryska, och kan inte språket i landet... se bara invandrare i Sverige... muslimer som bara tittar på en sak... det kan bli allt ifrån terrorister till helt utanförskap i samhället)...
Men men...
Ukraina i helhet tröttnade på Putins ditsatta rysktalande "president", gjorde revolt och ville förändra landet till mindre korruption, mer demokrati och detta hade förbättrat allt även för enbart rysktalande (etniska ryssar som bodde i Ukraina). Men då dom inte förstod språket och bara tittade/lyssnade på rysk propaganda så det enda dom såg var att "deras" president blev utkastad...
Detta har förvisso redan hänt i Baltländerna, men det finns EXAKT samma risk där, Putin kan hävda samma saker och invadera (rättfärdiga det för det ryska folket alltså via propagandan)... Då dom också har en rysktalande population som fullständigt skitit att lära sig språket i landet och ser bara på ryska propaganda kanaler...
Så summa sumarum, detta är inte enbart ett problem för Ukraina utan för Baltländerna också.
Och om inte USA ställer upp för NATO/Europa så får vi fixa det själva... inte så mycket mer att orda om.
Har inte funnits så mycket diskrimination, eller menar du att landet du befinner dig skall lära dig ditt språk (vilket det nu må hända vara) och hur du skriver...
Jag kanske är lite "höger", men jag anser att man försöker ta seden dit man kommer och bor man i ett land så får man först och främst lära sig det språket och sedan kan ditt etniska språk vara andra språket... Men att kräva att ledaren för landet jag befinner mig i skall tala mitt språk (och inte landets) och skriva så jag förstår (inte så landets befolknings språk) är lite förmätet faktiskt...
I Ukraina är Ukrainska språket först, sedan kan absolut ryska vara ett andra språk. Men att hävda tvärtom är korrekt tycker jag är fel...