2025-03-01, 06:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Det var inte bara i vita huset, Zelenskyy försökte även ta tjuren vid hornen med en FOX news intervju... och även den var så sjukt vinklad så det var helt jävla sjukt...

USA är ingen allierad längre den saken är helt fullständigt klar. Inte med Trump vid rodret i alla fall...

Inte en fiende, men absolut inget att lita på, ingen allierad.

Ny militär allians... ja, men man behöver inte gå ur NATO i första skedet givetvis, men att bilda en ny är måste vara prio 1 och sedan kan man lämna en USA dominerad (njae, men i vissa fall) allians.

Tycker vi skall bilda en Europa pakt, men behöver absolut inte vara geografiskt Europa (Korea, Japan, Australien, Kanada osv osv är välkomna). USA får bygga upp ny "trust" tills vi litar på dem igen...

Bojkotta, det är upp till var och en givetvis. Men själv känner jag inget behov att mata Trumplandet med pengar om jag inte "måste"... kommer avsluta det jag kan vara utan just nu, men någon super aktiv bojkott så måste det finnas alternativ...

Streaming tjänster... ja det går att skippa (går att ladda ner som förr).
Sluta köpa "US" made absolut, det är en självklarhet.
Mat (alltid svårt att veta) men är jag säker på att det kommer från USA och det finns något alternativ absolut kan jag skippa det...

Hur som helst, kommer jag aktivt försöka.. men man kommer inte kunna bojkotta allt...

Sedan är vi ju ett litet skit land egentligen i det stora hela... man ju bara hoppas att EU gör något åt skiten... och bojkottar åt oss så mycket det bara går...

För vem fan vill mata Trump med pengar när han fullständigt bajsar på oss i princip varenda jävla dag...
Ja en pakt med demokratiska stater. Särskilt bra vore det om USA båda grannländer Kanada och Mexico är med. Då kanske Trumps väljare fattar vilket arsle de valt.

Kan vi få svenskar och andra att sluta köpa Apple? Sluta köpa från Amazon?

Kan vi sluta köpa amerikanskt stridsmateriel?

Jag vet inte hur svår sits vi sitter i men EU har en sammanlagd BNP på nästan 10 ggr Rysslands, vi borde.klara oss fint utan USA. Vi borde kunna slänga ut amerikanska baser i Tyskland/EU.

För övrigt tänker jag att det problemet med Ryssland består till stor del av endast en person - Putin. Det borde gå att lösa det problemet utan att massor med miljarder ska plöjas ner i försvarsindustrin. Men generaler och försvarsministrar är tyvärr inga kluriga människor...
Citera
2025-03-01, 07:49
Medlem
Madagascars avatar
Vänsterpartiets Nooshi Dadgostar kommer att i ”möjligaste mån” undvika amerikanska produkter efter bråket mellan Donald Trump och Volodymyr Zelenskyj. Det säger hon till TT.

Partiledaren säger vidare att hon tror att de bojkotter mot amerikanska varor som startas i sociala medier kan få effekter för USA.

– Donald Trump verkar ha glömt att Europa är en jämnstor ekonomi med USA, så gör man Europas konsumenter förbannade så kommer det att kännas, säger hon.

Den svenska protestgruppen på Facebook har strax under 6 000 medlemmar, men i Danmark har gruppen ”Boykot varer fra USA” närmare 40 000 medlemmar.

https://omni.se/v-ledaren-kommer-undvika-produkter-fran-usa/a/0VJ3yE, nyss
Citera
2025-03-01, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluehawk5
Alla Trump älskare verkar ha gömt sig under sina stenar. Helt sinnessjukt hur den mannen har kunnat bli vald.

NATO får stå starka nu ensamma. Detta kommer att eskalera och vi bör rusta upp vårt land ordentligt nu

NATO kommer inte överleva utan USA. Vi måste bygga nytt. Bra så!
Citera
2025-03-01, 07:55
Medlem
USA kommande fyra åren är speciellt då det är upp till en ensam person i princip sedan kan det nog återgå till normalitet, vad som nu finns kvar vid den tidpunkten.
Citera
2025-03-01, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Det var inte bara i vita huset, Zelenskyy försökte även ta tjuren vid hornen med en FOX news intervju... och även den var så sjukt vinklad så det var helt jävla sjukt...

USA är ingen allierad längre den saken är helt fullständigt klar. Inte med Trump vid rodret i alla fall...

Inte en fiende, men absolut inget att lita på, ingen allierad.

Ny militär allians... ja, men man behöver inte gå ur NATO i första skedet givetvis, men att bilda en ny är måste vara prio 1 och sedan kan man lämna en USA dominerad (njae, men i vissa fall) allians.

Tycker vi skall bilda en Europa pakt, men behöver absolut inte vara geografiskt Europa (Korea, Japan, Australien, Kanada osv osv är välkomna). USA får bygga upp ny "trust" tills vi litar på dem igen...

Bojkotta, det är upp till var och en givetvis. Men själv känner jag inget behov att mata Trumplandet med pengar om jag inte "måste"... kommer avsluta det jag kan vara utan just nu, men någon super aktiv bojkott så måste det finnas alternativ...

Streaming tjänster... ja det går att skippa (går att ladda ner som förr).
Sluta köpa "US" made absolut, det är en självklarhet.
Mat (alltid svårt att veta) men är jag säker på att det kommer från USA och det finns något alternativ absolut kan jag skippa det...

Hur som helst, kommer jag aktivt försöka.. men man kommer inte kunna bojkotta allt...

Sedan är vi ju ett litet skit land egentligen i det stora hela... man ju bara hoppas att EU gör något åt skiten... och bojkottar åt oss så mycket det bara går...

För vem fan vill mata Trump med pengar när han fullständigt bajsar på oss i princip varenda jävla dag...

Vi behöver inte direkt göra något speciellt. Med 25% tullar på allt i vardera riktningen så lär det lösa sig automatiskt. Tror det är övergående. Det är en massa snack nu och bröstande när han blivit vald precis. Det är trots allt en hel del som talar för att frihandel är bra. Åtminstone för väst. 🤷🏼‍♂️
Citera
2025-03-01, 08:05
Medlem
Sam.Boyds avatar
Nej.

Trump leverera vad han gick på val med. Han sätter USA o dess företag og skattebetalare först.
Det betyder att Europa nu måste ta större eget ansvar för sitt försvar o säkerhetspolitik.

Det här kommer lite som en chock för de politiker som tror att det man säger bara är ett politiskt spel, o inte betyder det som sägs.
Citera
2025-03-01, 08:11
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Med tanke på Trumps förnedring av Zelensky i vita huset idag framför kamera borde det vara självklart för alla att Trump jobbar för diktatorn Putin.

Är Trump och USA då vår fiende? Hur bör vi agera mot dem?

T ex, bör vi bilda en ny militärallians utan USA? Borde vi bojkotta amerikanska produkter och media?
Ja. Om Trump ställer sig på Rysslands sida finns det inget val än att fördjupa våra interkontinentala samarbeten och arbeta mot en europeisk krigsmakt med en inhemsk industri bakom den som kan backa upp den. Vi får skydda våra egna gränser och komma ihåg denna dagen när amerikanerna kommer med mössan i handen för att leta vänner som kan stötta dom mot Kina.

Utöver detta tycker jag vi kan trappa upp mot Putler och försöka forcera vår egen fred med mongolerna med skillnaden att vi inte slickar honom i röven utan ställer ett ultimatum om att alla ryska trupper ska ha lämnat Ukraina inom 48 timmar annars kommer stridsvagnarna rulla över gränsen.
Citera
2025-03-01, 08:19
Medlem
Africagonzos avatar
Trump kan inte fortsätta skicka pengar och vapen till Ukraina, USA har ett enormt budgetunderskott och en enorm statsskuld vars räntor är på god väg att bli den största utgiftsposten i budgeten.
Trump måste skära ner allt som inte behövs och samtidigt få fart på ekonomin.
Detta gör att Ukraina måste ge tillbaka och inte kräva mer pengar för att sedan fortsätta kriget och om 6 månader behöver dom ännu mer pengar.
USA måste spara och samtidigt öka intäkterna.

USA är inte våra fiender, vi måste bara förstå realiteten.
Citera
2025-03-01, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Nej.

Trump leverera vad han gick på val med. Han sätter USA o dess företag og skattebetalare först.
Det betyder att Europa nu måste ta större eget ansvar för sitt försvar o säkerhetspolitik.

Det här kommer lite som en chock för de politiker som tror att det man säger bara är ett politiskt spel, o inte betyder det som sägs.

Det Trump gör är en revolution. Det blir en ny världsordning..
USAs gamla utrikespolitik som bygger på världsherravälde
är ohållbar.
850 utländska militärbaser många tusen soldater utomlands. Det kostar för mycket USA klarar det inte ekonomiskt eller militärt.
En hörnpelare i hela det spelet är att Ryssland är en farlig fiende.

Den amerikanskledda globalismen är slut.
På 5 år ska Trump dra ned USAs försvar med 40%.

EU har att välja fortsätta se Ryssland som en farlig fiende, rusta oss till tänderna. Dra ner på allt utom det militära.

Eller börja se Ryssland som ett vanlig land, handla dom har nödvändiga naturresurser slopa sanktioner. dra ner på militära utgifter.

Trump väljer att se Ryssland som ett vanligt och börja handla med dom.

Så upp till EU låna pengar och börja rusta eller börja handla och tjäna.pengar.

Spännande tider
Citera
2025-03-01, 08:34
Avslutad
det är lite skrämmande att det kan bli så stora förändringar bara genom att byta ut 1 gubbe som president

usa borde införa samma system som i sverige, där det inte är någon större skillnad beroende på vem som bestämmer för tillfället
Citera
2025-03-01, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluehawk5
Alla Trump älskare verkar ha gömt sig under sina stenar. Helt sinnessjukt hur den mannen har kunnat bli vald.

NATO får stå starka nu ensamma. Detta kommer att eskalera och vi bör rusta upp vårt land ordentligt nu

Det är en kedja av händelser.

Jag är Trumpsympatisör, och jag var emot Nato-inträdet, länken innan det var att vi inte borde rustat ned själva dom senaste 20 åren, länken innan det var att USA inte borde uppmuntrat fortsatt Nato-expansion utan stannar där man var, osv.

Varje enskild händelse i den kedjan spelar in, men om man inte vill annat än att avfärda varje diskussion i den händelseutvecklingen med foliehatt/rysstroll/krigshetsare osv, så hamnar man helt enkelt där man är idag.

Det blir en stor omställning, det förstår jag, men eftersom vi inte tänker på samma sätt, så ser du ambitionerna grusas, jag ser det som att det var på tiden.

Vi har exempelvis ALLTID varit tvungna att ha vårt eget försvar.

Så nej, jag behöver inte gömma mig under någon Sten.
Citera
2025-03-01, 08:54
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Nej.

Det gynnar knappast amerikanska skattebetalare att USA betraktas som paria.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in