2025-02-28, 22:19
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Typ som hel del som dyker upp sent, fikar länge, tar kaffe direkt på lunchen länge, fikar länge igen, och sedan går tidigt. Dessutom sitter de gärna i timvis i nonsens-möten.

Har ni sånt folk på jobbet?
Det är väl egentligen inte så konstigt. 12 timmars jobb per dag sliter ut en ordentligt. Att folk vilar 10-15 minuter per timme är inte konstigt.

Kan ta mig som systemutvecklare. Jobbar jag effektivt 8 timmar per dag? Nej!
Finns det någon som gör det? Nej! Möjligtvis någon med Aspbergers.
Tror chefer att det finns? Ja, IDIOTER!

1. Många av dagens jobb är väldigt krävande. Ja, det är krävande att vara systemutvecklare. Givetvis inte fysiskt men psykiskt. Tankeverksamhet konstant. Mail, chattar, jour konstant! En applikation som ligger ner en timme kan kosta ett företag utan problem över en miljon. Testa med att lösa korsord 8 timmar per dag så kommer ni få en viss förståelse för yrket.

Vi kan även ta andra yrken, där det i många yrken råder stor stress och som alltid kostnadseffektivisering.

Jobben har blivit allt tuffare!

2. Man kan ha vilken åsikt som helst om det. Men förr så var kvinnan hemma med barnen. Maten stod på bordet för mannen när han kom hem. Frugan tog hand om tvätt, disk, städning och barn. Det är ett jobb som nu mannen måste dela med sin fru. Själv lägger jag kanske ner 4 timmar per dag på detta. Man är rätt jävla slut när man ska sova!

3. Arbetsgivarna är idag illojala mot sina medarbetare. Vet företag som kan sparka 60-åriga Hasse som har varit en trotjänare i 40 år fast företaget går bra. Så gjorde man inte förr! Det har gjort arbetstagare mindre lojala mot sin arbetsgivare. Som man bäddar får man ligga!
Citera
2025-02-28, 22:25
Medlem
silverrings avatar
Kan tycka de är relativt harmlösa varelser som rör sig runt arbetsplatsen. Vad rör det mig om Conny mystiskt försvinner eller tar en extra lång lunch?
Jag vet att Conny är usel på sitt jobb, så om han jobbar blir det extra arbete för alla andra när vi ska städa upp hans genvägar som inte bara blivit senvägar utan helt jävla motorhaveri. Jag vet också att Conny är så förbannat långsam i sitt arbete att jag har set nyfödda bäbisar utan armar eller ben krypa fortare än honom. Då kan han gott sitta där med sin jävla bulle och prata om sin jävla båt i godan ro som en glad alkis på tuben, så gör jag jobbet istället. Det blir inte ens dubbelt jobb, för det blir rätt från första början, ingenting går sönder och dokumentationen kommer faktiskt stämma.

Det enda som gör mig så jävla kukförbannad är att jävla hor-conny har en fast jävla hor-anställning och jag är enbart fucking piss visstidsanställd och kommer bli utLASad innan året är slut pga jävla kuk-staten gör inget åt detta jävla hej kom och hjälp mig landet så arbetsgivaren har inte råd att erbjuda fler fasta tjänster
Citera
2025-02-28, 22:27
Medlem
Baisianuss avatar
Ja, det märks. Allt det uppräknade plus allt vabbande i tid och otid. Men jag bryr mig inte. Arbetslivet är ändå bara en charad. Om några årtionden är vi alla döda och då spelar det ingen roll vem som kom två minuter för sent varje måndag.
Citera
2025-02-28, 22:32
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
Ja, det märks. Allt det uppräknade plus allt vabbande i tid och otid. Men jag bryr mig inte. Arbetslivet är ändå bara en charad. Om några årtionden är vi alla döda och då spelar det ingen roll vem som kom två minuter för sent varje måndag.
Vill du ha sjuka kollegor på jobbet? En vabb-dag för mig kostar mig runt 1 500 kr. Inte särskilt billigt.
Citera
2025-02-28, 22:37
Medlem
Baisianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Vill du ha sjuka kollegor på jobbet? En vabb-dag för mig kostar mig runt 1 500 kr. Inte särskilt billigt.
Jag struntar ärligt talat i vilket. Inte mitt företag.
Citera
2025-02-28, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silverring
Kan tycka de är relativt harmlösa varelser som rör sig runt arbetsplatsen. Vad rör det mig om Conny mystiskt försvinner eller tar en extra lång lunch?
Jag vet att Conny är usel på sitt jobb, så om han jobbar blir det extra arbete för alla andra när vi ska städa upp hans genvägar som inte bara blivit senvägar utan helt jävla motorhaveri. Jag vet också att Conny är så förbannat långsam i sitt arbete att jag har set nyfödda bäbisar utan armar eller ben krypa fortare än honom. Då kan han gott sitta där med sin jävla bulle och prata om sin jävla båt i godan ro som en glad alkis på tuben, så gör jag jobbet istället. Det blir inte ens dubbelt jobb, för det blir rätt från första början, ingenting går sönder och dokumentationen kommer faktiskt stämma.

Det enda som gör mig så jävla kukförbannad är att jävla hor-conny har en fast jävla hor-anställning och jag är enbart fucking piss visstidsanställd och kommer bli utLASad innan året är slut pga jävla kuk-staten gör inget åt detta jävla hej kom och hjälp mig landet så arbetsgivaren har inte råd att erbjuda fler fasta tjänster

Givetvis pushar Conny stenhårt för rejäl löneökning vid det årliga lönesamtalet. Han kanske to.m lyckas övertyga chefen att få extra påslag. Samtidigt får flitiga Hasse (han som täckt upp för Connys brister) normala 1.8%.
Citera
2025-02-28, 22:54
Medlem
Så in i helvete. Folk är så jävla slöa! Dom flesta förtjänar inte ens hälften av vad dom tjänar.
Citera
2025-02-28, 23:20
Medlem
GrillTeknikers avatar
Personligen vill jag gärna få gjort så mycket som möjligt på jobbet, så att det känns som att man kommer någon vart och inte stressar upp sig över att man står och stampar utan att komma nån vart.

Men på sistone har jag fått upp ögonen för "quiet quitting". Det är nog exakt vad världen behöver. Det är vad jag behöver. Det innebär inte att man maskar, men inte heller att man anstränger sig mer än nödvändigt för att - ja, för vad?? För att imponera på chefen? Varför då? För att få högre lön? Det kanske man får lika gärna ändå, och om det är det viktigaste så bör man nog fundera på att byta jobb oavsett.

"Quiet quitting" och "grey rocking" är min melodi framöver. Skit i att imponera på chefer och kollegor. Ta inte fajten med kontorets narcissister och gaphalsar. Var som en grå sten bara - gå på de möten man måste gå på, men gör inget väsen av dig. Ta inte på dig några arbetsuppgifter i onödan.

Det är ett jobb.

Det riktiga livet pågår utanför kontorets väggar, och inte en jävel kommer tacka dig för att du stressade ihjäl dig och när du ligger på soffan som ett jävla kolli och inte kommer upp för att du gått in i väggen.

Quiet quitting och grey rocking. Kom ihåg det.
Citera
2025-03-01, 00:30
Medlem
Lorbass avatar
Ja herregud, det märks jättetydligt vilka som maskar. En del verkar ha sämre immunförsvar än en cancersjuk människa, för de är "krassliga" varje vecka. Bullshit så klart, de vill bara vara hemma. En del har checkat ut mentalt och bara väntar på pension trots att de har flera år kvar.
Citera
2025-03-01, 06:02
Avslutad
Att folk "maskar" har förekommit så länge människan arbetat i någon form, så det är helt löjligt att störa sig på det och tro på någon mytisk arbetsmoral. Så länge det inte märkbart påverkar helheten eller orsakar typ olyckor/skador är det et icke-problem. För de flesta är arbetet inget annat än ett sätt att få pengar, allt annat skiter man in.
Citera
2025-03-01, 07:46
Medlem
Germanofils avatar
Nästan alla som själva får organisera sin arbetstid "maskar" i den mening att de inte arbetar effektivt 40 timmar i veckan. Smarta chefer tittar mindre på stämpelklockan och definerar istället hur mycket en heltidsarbetande anställd ska leverera. Om denne uppnår målen så är det ointressant om det fikas två timmar på arbetstid. Om målen inte uppnås blir det samtal med chefen.
Citera
2025-03-01, 09:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Personligen vill jag gärna få gjort så mycket som möjligt på jobbet, så att det känns som att man kommer någon vart och inte stressar upp sig över att man står och stampar utan att komma nån vart.

Men på sistone har jag fått upp ögonen för "quiet quitting". Det är nog exakt vad världen behöver. Det är vad jag behöver. Det innebär inte att man maskar, men inte heller att man anstränger sig mer än nödvändigt för att - ja, för vad?? För att imponera på chefen? Varför då? För att få högre lön? Det kanske man får lika gärna ändå, och om det är det viktigaste så bör man nog fundera på att byta jobb oavsett.

"Quiet quitting" och "grey rocking" är min melodi framöver. Skit i att imponera på chefer och kollegor. Ta inte fajten med kontorets narcissister och gaphalsar. Var som en grå sten bara - gå på de möten man måste gå på, men gör inget väsen av dig. Ta inte på dig några arbetsuppgifter i onödan.

Det är ett jobb.

Det riktiga livet pågår utanför kontorets väggar, och inte en jävel kommer tacka dig för att du stressade ihjäl dig och när du ligger på soffan som ett jävla kolli och inte kommer upp för att du gått in i väggen.

Quiet quitting och grey rocking. Kom ihåg det.
Jag var en av dem som gjorde allt och lite till. Kom till och med in på kontoret 5 dagar trots att vi har hemarbete.

Gjorde mest jobb av alla.

Tacken? Samma lönepåslag som gamla söliga Margareta och Anders.

Nu är jag hemma och lagar mat, dammsuger och diskar istället. Och får betalt för det. På kontoret tar jag 2 timmars rast och dricker kaffe.

Man ska aldrig vara lojal mot en arbetsgivare. Aldrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in